Moodle gebruikersvereniging?

Moodle gebruikersvereniging?

door Hans de Zwart -
Aantal antwoorden: 57
Hierbij wil ik de handschoen voor het starten van een gebruikersvereniging oppakken.

Mijn voorstel is om met iedereen die daar interesse in heeft op een dag om de tafel te gaan zitten voor een eerste gesprek over wat onze verwachtingen zijn en over hoe we dat het beste organiseren.

Er zijn een hoop vragen die we daarbij van tevoren moeten beantwoorden. Ik kan er zo een aantal verzinnen:
  • Is het gebruikersvereniging waar je je als school inschrijft of schrijf je je als gebruiker in?
  • Doen we het voor Nederland en België apart of doen we het samen?
  • Moet het een vereniging worden of een stichting?
  • Proberen wij invloed uit te oefenen op de ontwikkeling van Moodle? (dat hangt ook samen met de tweede vraag).
De bijeenkomst is voor iedereen open en de locatie is nog nader te bepalen. Als je komt wordt er wel verwacht dat je ook echt energie wilt steken in het realiseren van deze gebruikersvereniging.

Mijn voorstel is om dit na de kerstvakantie te doen. Op de volgende webpagina:

http://www.meetomatic.com/respond.asp?id=85LFHG


kun je aangeven op welke weekdagen tussen januari en februari je zou kunnen.
Op vrijdag 23 december stel ik op basis van jullie antwoorden de datum vast en kunnen mensen zich alleen nog maar voor die datum aanmelden.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Peter-Anne Wissema -
Ik vind een gebruikersgroep een fantastisch idee. Waarbij een dergelijke groep wat mij betreft zeker wel de open source-gedachte als doel voor ogen moet houden. Daarnaast ook transparant maken waar de meerwaarde van een dergelijke groep ligt. Bij de taken die Ger noemt lijkt het of er een collectief bedrijf komt dat moodle gaat draaien. Maar.....
Een school die niet financieel bijdraagt, maar wel actief met Moodle werkt, mag wel/niet meepraten?
Krijgt moodle ned ook een bugtracker met een categorie "dat gaan we niet oplossen deze eeuw"?
Zodra er geld gaat meespelen proef ik vaak iets (w)rangorderigs.

Tot slot ben ik wel degelijk een (vanuit de onderwijskant) een fanatieke Moodlegebruiker - en met veel plezier. Bij de afgelopen IenI conferentie heb ik Moodle dan ook bij een open workshop over ELO's tussen de commerciële kunnen zetten.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Peter-Anne Wissema

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Christian Bokhove -

Ik reageer maar even "intuïtief" en loop vast op wat zaken te sterk vooruit....tong uit

Goed om te handschoen op te pakken, Hans.

Open source olé, ik zou daarom voor een stichting zijn: http://www.kvk.nl/assets/handelsregister/artikelassets/formulieren/wizard/stichting.html

Ik vind dat iedereen maag meepraten, ook als je niet financiëel bijdraagt/doneert. Ik denk dat er vast genoeg scholen zijn die een kleine bijdrage kunnen doen???

Individuen ipv. scholen collectief, al kan een individu bij een school beargumenteren dat hij/zij aan deskundigheidsbevordering doet.

Wel een bugtracker..

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Christian Bokhove

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Kris Gonnissen -
En ik reageer dan misschien wat al te naïef...
Een gebruikersvereniging vind ik moeilijk verzoenbaar met het begrip "Open Source". Bovendien komt dit zo een beetje over alsof de Nederlandstalige Moodle-gemeenschap zich wil afscheuren van de internationale, en dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door frank weissman -

..... Dit is denk ik wat al te naïef.....

Een "gebruikersvereniging" is niet bedoeld om de open source gedachte te ondergraven, maar om kennis te delen... Ideeen te ontwikkelen.... samenwerking te zoeken..... problemen op te lossen (laten lossen) etc.

Door dit in Nederland (of het nederlandse taalgebied) te organiseren, kun je juist de open source gedachte (binnen dit taalgebied) verder ontwikkelen en Moodle promoten ( Tenslotte hoe beter de organisatie rond het product, hoe beter de acceptatie van het product).

Ook van afscheuring uit het Internationale veld is naar mijn mening geen sprake, eerder een versterking. De informatie, wensen, onwikkelingen binnen het Nederlandse gebied kunnen zonder problemen weer worden terug gekoppeld naar een internationale omgeving.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op frank weissman

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Ger Tielemans -
Ik spreek liever van een gebruikersgroep. Als dat een rechtspositie moet krijgen prefereer ik de flexibiliteit van een stichting.
Nu de kwestie: In Nederland en België bestaat Moodle niet. Elders floreert het fantastisch, In Nederland en Beligië is het meestal de geïnspireerde docent die zelf maar begonnen is en door het locale succes zijn directie soms zelfs in verlegenheid brengt. Dat is overigens maar goed ook, want er zijn maar weinig directies die weerstand kunnen bieden tegen de flitsende vertegenwoordigers van sommige bedrijven, die vooral inspelen op de angsten van menig bestuurder: jouw docenten zijn niet vernieuwingsgezind, ze kunnen echt geen lessen zelf arrangeren, koop ons produkt en je bent in een klap van het gezeur af dat je (zonder ICL en ELO) niet modern genoeg zou zijn. 
Directies die hun onderwijs ECHT willen verbeteren beginnen eerst met te formuleren hoe ze hun onderwijs willen herinrichten, stellen ook serieus personeel aan voor deze klus en laten het niet over aan die ene docent. En kiezen daarna pas de ELO en het logistieke en financiële uitvoeringsmodel dat ZIJ het beste vinden passen bij HUN school.
Wij zijn een samenwerkingsverband aangegaan met 9 andere VO-scholen die met gezond verstand en moderne onderwijskundige inzichten hun onderwijs SAMEN willen verbeteren. Van de 10 hebben er 5 voor Moodle gekozen, maar we hebben ook It's Learning, N@tschool, TeLeTOP en Fronter in de gelederen: het kunnen komen tot het uitwisselen van onderwijsarrangementen volgens onderwijsstandaards zal om die reden hoog in ons vaandel staan en een voortdurend punt van zorg blijven. (Terwijl die 5 met Moodle ondertussen gewoon lachend  zipbestanden uitwisselen glimlach)
Waar andere clubs gesteund worden door de lobby van locale overheden (Dokeos in Begië) of vertegenwoordigers van bedrijven slim onderhandelen met overkoepelende partijen of grote instellingen (N@tschool met van Dijk's boekenhuis en met ROC's / Fronter de regio Den Haag heeft ingepalmd en - volgens geruchten - nu het hele basisonderwijs in een klap wil veroveren / TeLeTOP in samenwerking met kleine onderwijsbedrijfjes goede sier maakt op  scholen die meer hechten aan traditie, ja daar staat Moodle met lege handen.
.
We kennen in Nederland tot op heden slechts bedrijven die de standaard distributie van Moodle willen hosten, maar maatwerk te kostbaar achten voor de individuele school die dat vraagt. Telefonisch nog maar eens nagevraagd, ja nog steeds... (er zijn Nderlandse Moodle gerbuikers die om die reden samenwerking met buitenlandse firma's zijn aangegaan.)
Ook op bruiloften en ICT-partijen ontbreekt Moodle steevast: er is geen Moodle-bureau in Nederland om een uitnodiging voor zo'n ICT-feestje naar toe te sturen, er zijn geen middelen en mensen om op de commerciële beurzen tafeltjes te huren en te bemensen, CD-roms of USB-sticks uit te delen, en ook de clubs die ICT in het onderwijs moeten promoten - zoals ICT op school, COS, I&I, Kennisnet en de OWG - zijn te nauwe banden aangegaan met commerciële partijen (of zijn zelf commerciëel geworden )om vrij te kunnen handelen richting Open Source.
Gaan we een eigen club oprichten die zich losmaakt van Moodle.org? Natuurlijk niet, dat zo in deze fase dom zijn, Moodle ontwikkelt zich te mooi op dit moment. Maar ik zal nooit lid worden van een club die dat hard in zijn statuten opneemt: Als Moodle.org te ver wegglijdt van het door ons nog te formuleren Gezamenlijke Nederlandse Onderwijsideaal dat ruimte biedt voor pluriformiteit, (samengevat in het Moodle.nl-plamfet: "vernieuwen met gezond verstand") dan moeten we ons op een strategie bezinnen:
  • lobbyen bij Moodle.org namens vele gebruikers is dan altijd de eerste strategie.
  • gezamenlijk onderhandelen met een verband van meerdere bedrijfjes die voor ons - als groep - door ons gewenste en als groep samen betaalde aanpassingen aanbrengen, maar altijd met de distributie van Moodle.org als kern. (Dit stelt hoge eisen aan de bedrijven die deze aanpassingen moeten verrichten: zij moeten Moodle - en de koers die Moodle gaat varen!! - goed bestuderen.)
  • andere alternatieven bedenken..
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Hans de Zwart -
Op dit moment ben ik fulltime docent op een middelbare school in Amsterdam Zuidoost. Drie jaar geleden ben ik met Moodle begonnen omdat ik merkte dat mijn projectonderwijs digitale ondersteuning kon gebruiken. Ik had zo goed als geen budget en kon Moodle installeren en gebruiken voor 25 euro in de maand. Dat kon ik nog wel lospeuteren bij de directie.

Eergisteren zat ik bij de stafmedewerker ICT van mijn school op zijn kamer. Moodle wordt eindelijk schoolbeleid en ik ga misschien iets meer van mijn geïnvesteerde tijd terugkrijgen. Tegelijkertijd kreeg ik te horen dat ons schooladministratiesysteem (Magister) zou gaan zorgen voor het online portfolio. Ook vroeg de stafmedewerker of ik It's Learning kende. Dat was namelijk een op IMS gebaseerde leeromgeving waarmee de mensen van Magister al in overleg waren over de integratie mogelijkheden.

Hoe komt het dat Magister erover denkt om met It's Learning in zee te gaan en Moodle bij dit soort zaken zelden in beeld komt? Volgens mij omdat Moodle in Nederland geen gezicht heeft (of zoals Ger het zegt: omdat er niemand op beurzen demo CD-tjes staat uit te delen). Kerndoel van een gebruikersvereniging/gebruikersgroep of platform (die benaming heeft mijn voorkeur) is het geven van een gezicht aan Moodle. Een gezicht dat als aanspreekpunt kan dienen voor andere bedrijven, instellingen en potentiële gebruikers. Een gezicht dat een gesprek kan entameren met de marktleiders op schooladministratie gebied, met kennisnet, met het Ministerie van OCW.

De functies taken van een platform zouden volgens mij in ieder geval als volgt moeten zijn:
  • Het aangaan van gesprekken en partnerschappen met andere software aanbieders in het educatieve veld. Denk aan Magister, @VO, Wintoets, Portfolio4U, maar ook andere open source projecten zoals Server@School en Didactor, of zelfs hosting providers
  • Het schrijven van subsidie-aanvragen voor Nederlandse en Europese projecten waarbij Moodle de motor of het object van studie is.
  • Het onwikkelen van Nederlandstalig marketingmateriaal, te publiceren op bijvoorbeeld moodle.nl. Denk bijvoorbeeld aan cases met voorbeelden, demo CD's, handleidingen, etc.
  • Eventueel het subsidiëren van de Nederlandse vertaling van Moodle. Denk bijvoorbeeld aan het bijhouden van meerdere dochtertalen van het NL (formeel/informeel of primair, secundair en tertiair onderwijs).
  • ... wie weet wat er verder nog mogelijk is.
Een paar misverstanden moeten wel even van tevoren uit de weg worden geholpen. Een platform is op zich absoluut niet strijdig met de open source gedachte. Een afsplitsing van Moodle.org is dan ook niet aan de orde. Dan zou je het doel compleet voorbij schieten. Wel is het zo dat Moodle.org voor iemand die gaat besluiten of hij of zij Moodle in zijn/haar school wil gaan gebruiken niet de ideale plek voor informatie is.
Het is inderdaad waar dat we moeten oppassen dat we door zaken te organiseren geen regelneef-achtig gedrag gaan krijgen, maar ik denk dat we daar zelf bij zijn.
Uitgangspunt is: Als meer mensen/scholen in Nederland (en België) Moodle gaan gebruiken, dan is dat goed voor de mensen/scholen die op dit moment Moodle gebruiken. Moodle Nederland heeft er baat bij als het serieus genomen wordt door het bedrijfsleven. Er is in de nabije toekomst een hoop werk aan de winkel (denk bijvoorbeeld aan de Learning Design standaard) en daarom is het kanaliseren van energie heel erg belangrijk.

Aanstaande vrijdag publiceer ik de datum waarop we een eerste bijeenkomst over dit soort onderwerpen gaan houden.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Christian Bokhove -

Eergisteren zat ik bij de stafmedewerker ICT van mijn school op zijn kamer. Moodle wordt eindelijk schoolbeleid en ik ga misschien iets meer van mijn geïnvesteerde tijd terugkrijgen. Tegelijkertijd kreeg ik te horen dat ons schooladministratiesysteem (Magister) zou gaan zorgen voor het online portfolio. Ook vroeg de stafmedewerker of ik It's Learning kende. Dat was namelijk een op IMS gebaseerde leeromgeving waarmee de mensen van Magister al in overleg waren over de integratie mogelijkheden.

Ik constateer dat bedrijven de zaken vaak mooier voorstellen dan ze eigenlijk zijn. Ik vermoed/denk dat een gebruikersgroep minder snel zal neigen naar leugentjes om bestwil.

De functies taken van een platform zouden volgens mij in ieder geval als volgt moeten zijn:

  • Het aangaan van gesprekken en partnerschappen met andere software aanbieders in het educatieve veld. Denk aan Magister, @VO, Wintoets, Portfolio4U, maar ook andere open source projecten zoals Server@School en Didactor, of zelfs hosting providers
  • Het schrijven van subsidie-aanvragen voor Nederlandse en Europese projecten waarbij Moodle de motor of het object van studie is.

Hier vallen zeker fondsen aan te boren. Het Galois project kreeg mede subsidie omdát het werkte met open source software. Dat vind ik ook zo misleidend aan commerciële produkten: in de aanloop vaak gebaseerd op denkwerk van anderen, daarna prijskaartje er aan. Klaar. Natuurlijk drie maanden op proef. Totdat je "vendor lock-in" hebt: een investering van duizenden euro's waar management met goed fatsoen niet meer van kan zeggen "valt toch wel tegen". Bij moodle kan dat natuurlijk wel omdat er in ieder geval geen licentiekosten zijn, maar ook veelal gedragen wordt door bevlogen docenten, in tegenstelling tot bevlogen (midden-)management. 

  • Het onwikkelen van Nederlandstalig marketingmateriaal, te publiceren op bijvoorbeeld moodle.nl. Denk bijvoorbeeld aan cases met voorbeelden, demo CD's, handleidingen, etc.
  • Eventueel het subsidiëren van de Nederlandse vertaling van Moodle. Denk bijvoorbeeld aan het bijhouden van meerdere dochtertalen van het NL (formeel/informeel of primair, secundair en tertiair onderwijs).
  • ... wie weet wat er verder nog mogelijk is.

Een paar misverstanden moeten wel even van tevoren uit de weg worden geholpen. Een platform is op zich absoluut niet strijdig met de open source gedachte. Een afsplitsing van Moodle.org is dan ook niet aan de orde. Dan zou je het doel compleet voorbij schieten. Wel is het zo dat Moodle.org voor iemand die gaat besluiten of hij of zij Moodle in zijn/haar school wil gaan gebruiken niet de ideale plek voor informatie is.
Het is inderdaad waar dat we moeten oppassen dat we door zaken te organiseren geen regelneef-achtig gedrag gaan krijgen, maar ik denk dat we daar zelf bij zijn.
Uitgangspunt is: Als meer mensen/scholen in Nederland (en België) Moodle gaan gebruiken, dan is dat goed voor de mensen/scholen die op dit moment Moodle gebruiken. Moodle Nederland heeft er baat bij als het serieus genomen wordt door het bedrijfsleven. Er is in de nabije toekomst een hoop werk aan de winkel (denk bijvoorbeeld aan de Learning Design standaard) en daarom is het kanaliseren van energie heel erg belangrijk.

Precies! Samenwerken, samenwerken, samenwerken.grijns

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door henny jellema -
Beste Hans,

Wat dit fragment van je bericht betreft:

"Volgens mij omdat Moodle in Nederland geen gezicht heeft (of zoals Ger het zegt: omdat er niemand op beurzen demo CD-tjes staat uit te delen). Kerndoel van een gebruikersvereniging/gebruikersgroep of platform (die benaming heeft mijn voorkeur) is het geven van een gezicht aan Moodle. Een gezicht dat als aanspreekpunt kan dienen voor andere bedrijven, instellingen en potentiële gebruikers. Een gezicht dat een gesprek kan entameren met de marktleiders op schooladministratie gebied, met kennisnet, met het Ministerie van OCW."
tot zover Hans dus...


Nu Henny:
Ik vind dat een taak voor Kennisnet. Kennisnet is niet geheel onomstreden voor een aantal mensen, maar ik denk dat ze de laatste tijd niet zo gek bezig zijn.
In ieder geval zijn zij voorstanders van Open Source. Dat moeten ze ook wel zijn, want als gesubsidiëerde overheids-instelling zou het zeer kwalijk zijn, als ze scholen adviseerden met commerciële producten. Ik weet van mensen die bij Kennisnet en Digischool werken dat ze daar een stijgend aantal verzoeken binnen krijgen om meer informatie over Moodle.

Ik hoorde in oktober iemand daar vandaan zeggen: "Zo opvallend, dan gaat dat ineens lopen, dat Moodle."

Kennisnet heeft budget "een kraam" op studiedagen, congressen enz.. Kort en goed, waar 'iedereen' komt als het op educatie en ict gaat. Ze zitten echt overal.

Ik zou hen eens benaderen.

Hartelijke groeten van Henny.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op henny jellema

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Hans de Zwart -
Natuurlijk is het een idee om met Kennisnet te gaan praten. Dat is ook precies mijn punt. Als ik (of iemand anders) met kennisnet ga praten dan is dat als docent van de VO-school en als redelijk actief Moodle-gemeenschapslid. Het komt niet vanuit Moodle. Ik spreek dan per definitie voor mezelf en ben dus minder interessant voor kennisnet.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op henny jellema

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Arnout Vree -
Ik denk niet dat Kennisnet zelf een Moodle-gebruikersvereniging zal gaan oprichten, dat lijkt me ook niet hun taak. Wel denk ik dat ze het initiatief zullen toejuichen en hun medewerking willen verlenen om zo'n vereniging/stichting/platform mee te helpen opzetten. En het is ook nuttig om direct een grote samenwerkende partij te hebben.

Is naast Kennisnet ook stichting ICT op school een optie? (die twee organisaties groeien steeds meer naar elkaar toe, misschien fuseren ze nog eens een keer . . .)

Groeten,
Arnout
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Arnout Vree

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door henny jellema -
Beste Hans, Arnout e.a.

Kennisnet en Digischool, daar moet je zijn. Daar komen ook de verzoeken om ondersteuning bij het invoeren van Moodle binnen.

Ict-op-school zou wel kunnen, maar de vraag is of ze het willen. Verder is misschien 'Computers in de klas' ( van André Manssen )een goed adres. http://www.computersindeklas.nl/

Hartelijke groeten van Henny.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op henny jellema

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Arnout Vree -
Ik denk dat we twee zaken moeten scheiden. Ten eerste moet de Moodle-gebruikersvereniging iets zelfstandigs zijn, en niet afhankelijk van een partij als Kennisnet. Ten tweede zal de Moodle-gebruikersvereniging met veel partijen moeten samenwerken, waarbij de verzoeken om ondersteuning van Moodle gekanaliseerd naar de Moodle-gebruikersvereniging kunnen worden. De partijen die hierboven genoemd worden, kunnen mijn inziens allemaal daarvoor benaderd worden.

Groeten,
Arnout
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Peter-Anne Wissema

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Eric Verhulst -
Wegens te drukke bezigheden kan ik toch niet aanwezig zijn. Hopelijk wordt het een vruchtbare meeting want een Moodle-gebruikersvereniging is een prima idee.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Hans de Zwart -
De discussie over het Moodle platform is behoorlijk levendig. Iedereen brengt zijn of haar eigen perspectief mee. Dat vind ik veelbelovend.

Elf mensen hebben bij Meet-O-Matic gereageerd op mijn uitnodiging voor een eerste verkennende bijeenkomst.
De meest geschikte datum is de volgende gebleken:

Woensdag 8 februari 2006, 15:00 - 18:00 uur


Ik zal voor die tijd hier op moodle.org een agenda voor de vergadering publiceren. Over de locatie moeten we het nog hebben.

Ik bied aan om mijn school als vergaderlocatie te gebruiken. Dat is de Open Schoolgemeenschap Bijlmer in Amsterdam Zuidoost. Er zijn dan in ieder geval geen kosten (ook niet voor parkeren). Als iemand een meer centrale locatie in de aanbieding heeft, dan hou ik me aanbevolen.

Het is goed om te weten hoeveel mensen er nu echt gaan komen. Zouden jullie bij deze keuze-activiteit willen aangeven dat je komt?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Christian Bokhove -
Ik ben/wordt graag wel betrokken, maar nog een keer uitval van 4havo wiskunde b1, beter van niet.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Ik kom wel/niet.

door henny jellema -
Beste Hans,


Ik zou erg graag willen komen. Maar ik ben absoluut bezet tot 13.30 uur.
Dus het hangt er maar van af, waar het is. Ik kan binnen een uur makkelijk vanuit Haarlem bijvoorbeeld in Utrecht zijn. Maar Maastricht of Groningen wordt problematischer....

Hartelijke groeten van Henny.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Pieter van der Hijden -

Het oprichten van een Nederlandstalige Moodle-vereniging vind ik een prima idee. Ik wil graag meepraten, maar kan niet op 8 februari.

  • Is het gebruikersvereniging waar je je als school inschrijft of schrijf je je als gebruiker in? Mijn voorkeur: individueel en tegen lage contributie, school mag natuurlijk betalen als ze dat wil.
  • Doen we het voor Nederland en België apart of doen we het samen? Mijn voorkeur: alle landen uit de NL taalunie samen: dus Nederland, België én Suriname. In het laatste geval geen contributie heffen vanwege het zelden bijeenkomsten kunnen bijwonen, hoge transfer kosten voor betalingen en lage salarissen aldaar.
  • Moet het een vereniging worden of een stichting? Mijn voorkeur: vereniging (= democratisch), maar houd de structuur, statuten enz. zo licht mogelijk.
  • Proberen wij invloed uit te oefenen op de ontwikkeling van Moodle? (dat hangt ook samen met de tweede vraag). Mijn voorkeur: uiteraard. Als we vinden dat we gedeelde goede ideeën hebben, kunnen we die op gepaste wijze inbrengen.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Hans de Zwart -

De locatie staat nu vast. Ik organiseer het op mijn school:

Open Schoolgemeenschap Bijlmer
Gulden kruis 5
1103BE  Amsterdam
Tel. 020-6909050

Een eerste aanzet tot een agenda vind je in deze Wiki.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Hans de Zwart -

Om het op mijn school  te kunnen regelen moet ik de begintijd van de Moodle gebruikersvereniging bijeenkomst aanpassen. We beginnen nu om 16:30 (en gaan door tot en met 19:00).

Misschien kunnen de mensen die dat leuk vinden na de bijeenkomst samen ergens wat eten in Amsterdam Zuidoost.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Martijn Bos -
Beste Hans,

Helaas kan ik gezien andere verplichtingen op woensdagavond daar niet bij zijn, maar blijf graag betrokken.

Groeten,
Martijn
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Yvonne van Lingen -

Hans,

Ik heb helaas een andere afspraak op dat tijdstip. Ben graag de volgende keer van de partij.

Groeten, Yvonne

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Huub Bartman -

Hans,

Wij, Huub Bartman en Karel Benjamens, zijn nog vrijwel leken bij het gebruik van Moodle als ELO. We zijn wel zeer geïnteresseerd om het op onze school, het Bertrand Russell College, ingevoerd te krijgen.

Kun je ons zeggen of het zinvol is dat we reeds in dit stadium een gebruikersbijeenkomst bezoeken?

Groetend, Huub en Karel.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Huub Bartman

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Hans de Zwart -

Beste Huub,

Welkom bij Moodle! Een gebruikersbijeenkomst bezoeken heeft zeker zin, misschien juist wel in de beginfase. Bij een volgende MoodleMoot hoop ik je dan ook te zien.
Deze bijeenkomst gaat over het opzetten van gebruikersvereniging en hoe we dat het beste kunnen organiseren. Het gaat dus niet over Moodle zelf. De mensen die op 8 februari komen willen allemaal een steentje bijdragen in die organisatie.

Hopelijk weet je zo voldoende. Vr. groet,

Hans de Zwart

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Huub Bartman -

Beste Hans,

Bedankt voor je mailtje. Mijn collega, Karel Benjamens, en ik komen, gezien het meer organisatorische karakter ervan, niet op de komende gebruikersbijeenkomst. Wij zijn nog te veel in gevecht met het programma zelf en de mogelijkheden die het voor onze school biedt. Wij zijn wel zeer geïnteresseerd in de ontwikkelingen en volgen jullie op de voet. Veel succes met de organisatie en maak er een gezellige bijeenkomst van.

Met vriendelijke groet,

Karel Benjamens en Huub Bartman (Bertrand Russell College)

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Lieve De Sutter -
En nu ben ik wel een beetje nieuwsgierig wat er uit de bus kwam? Krijgen we een kort verslagje van de vergadering?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Lieve De Sutter

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Hans de Zwart -
Hoi Lieve,

Het was een zeer geslaagde vergadering. Peter-Jaap de Bruin werkt aan het verslag. Heel kort: een aantal werkgroepen gaan zich bezig houden rondom een aantal thema's. De resultaten op de korte termijn: een website (moodle.nl) en PR en promotie materiaal/activiteiten. Op de langere termijn hopen we een stichting te starten.
Er waren ook goede contacten met Kennisnet/ICT op School (misschien vergelijkbaar met KlasCement).
Ik zou de Belgen graag willen uitnodigen om iets vergelijkbaars te doen. Daarover later meer...
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Lieve De Sutter -
Koen heeft binnenkort een inbreng op de VLOD! (http://www.cst.be/www/inschrijven2006/programma-cstdi.asp) Misschien legt hij daar wat contacten? Ik heb er geen zicht op! Meestal is Moodle wel vertegenwoordigd op studiedagen over ELO's, Open Source e.d.
Ik lees het verslag hier dan wel?!
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Lieve De Sutter

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Heb je opgemerkt dat EloV 2 x 45 minuten krijgt, Microsoft e-learnig 45 minuten, en smartschool elk 75 minuten krijgen en Moodle maar een half uur?

Enfin, ik moet de price setting niet uitleggen blauw oog
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Hans de Zwart -
grote grijns
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Ger Tielemans -
Koen, ik zou me meer zorgen maken over wat er in zaal 5 gebeurt...
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Ach Ger, het is ondertussen goed genoeg bekend dat Micro$oft eerst wat de kat uit de boom kijkt, en dan met alle goed ideeën gaat lopen om met veel marketting vertoon de concurentie plat te walsen. Het zat er al een paar jaar aan te komen, maar het verbaast me niet dat het nu gebeurt.
Terwijl het aantal echt grote namen in het wereldje vermindert is tot 1 en voor de rest een heel aantal kleine spelers en "de geitenwollen sokken van Open Source" hun plaatsje op de markt proberen te veroveren, zal microsoft de rest van de markt plat walsen: de ontevredenen van BB/webCT die veel moeten kunnen betalen en dan liefst aan een naam. Gelukkig is BB er nog of er zit weer een monopolieproces aan te komen.
Geloof me, het gratis aspect van open source is in dit wereldje vreemd genoeg eerder een nadeel dan een voordeel.

Als je het zaakje bekijkt, is het eigenlijk een samenraapsel van een aantal services, gecombineerd tot iets wat je ook wel voor lesgeven zou kunnen gebruiken.
http://www.microsoft.com/netherlands/onderwijs/learninggateway/oplossingen.aspx

Ik kijk er wat als volgt tegenaan: Moodle doet het goed. Er is Moodle.com, er zijn heel wat partners die, vooral in de VS in het VK goed hun kost verdienen en Moodle door hun bijdrage via het partnerschap mee doen groeien en verbeteren. De opmars in het VK is op dit moment enorm. Met andere woorden, op deze manier is Moodle een blijver met een visie, zeker zolang Martin D er op deze manier een lijn blijft in houden, hij doet het goed.
Als er nu een heel aantal scholen zijn die per se enkel Micro$oft willen of hun oren laten hangen naar de verkoper die (overigens gratis) de mooiste balpen en sticker levert bij zijn dure systeem, laat ze dan maar. Ik hou van leerlingen, collega's en directies die hun huiswerk maken en dus bewust kiezen. Aan een groter aantal van het type gebruikers die hun huiswerk niet maken, hebben we niet veel. Wel aan een groter aantal mensen die actief meedenken hoe e-learnen en Moodle kan verbetert worden, hoe je dat nu echt doet in een klas met 25 leerlingen i.p.v. in een aula met 300 leraars, directies ,ICT-coördinatoren en een fancy presentatie, die mee beginners opstarten, helpdesk spelen, teksten maken handleidingen schrijven, cursussen delen, opleiding geven, materiaal delen enz...
Liever hier 200 actieve medewerkers op deze fora, dan een mooi cijfer bij het aantal Nederlandse/Belgische sites.
(en nu stop ik of dit wordt zo lang dat niemand het nog wil lezen knipoog )

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Zuidhof Patrick -
Koen,

Een cyinisch antwoord voor toekomstige microsoft ELO docenten. "Ik hoop dat microsoft ook het msn programma goed in haar ELO integreert en dat je niet de optie hebt om deze weg te halen. Immers de msn functie heeft zeer veel "goeds" opgeleverd binnen de scholen glimlach. Ik heb je inbreng met plezier gelezen mocht nog langer glimlach. Ik hoop de moodle community binnenkort blij te maken met de contacten waar ik nu mee praat. Ik zie de toekomst voor Moodle heel rooskleurig, ook binnen Nederland. En de fancy handleidingen voor Moodle die komen er binnenkort ook aan Koen.

Groetjes Patrick
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Zuidhof Patrick

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
MSN LOL grote grijns
Het zit er trouwens in ogen wijd
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Ger Tielemans -

Blackboard als tegenwicht ?!?? Grapje Koen?

http://www.microsoft.com/presspass/press/2001/Apr01/04-24BlackBoardPR.mspx

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Ah, die is goed. Dat wist ik niet. Dan toch nog een proces...
De Gates slogan doet het weer: if you can't beat them, buy them.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door P H -
Jaja, MS en onderwijs, dat gaat super bedenkelijk Ik denk hier in Belgie maar gewoon aan het fantastische project MSSchoolserver, hoe dat dat het werk van de school verminderd heeft, amai, zo kan alleen MS dat!


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door H Hak -

Het zal de organisatie w.s. bekend zijn dat je niet veel tijd nodig hebt om deelnemers te overtuigen van de voordelen van Moodle.

Succes Koen.

Nog even wat op een rijtje

http://moodle.org/stats/

Now, The Open Universitys Learning and Teaching Office has started a new programme worth
nearly £5 million to build a comprehensive online student learning environment for the 21st century.

The European Union has just awarded a Minerva grant of 333,127 euros to develop
collaborative aspects of Moodle to address the needs of language teachers.

Nederland   nl.png195 sites (34 not shown here)

                                      en niet alleen omdat het gratis is hoor!


België   be.png89 sites (18 not shown here)

Moodle onderscheidt zich van de andere ELO's vooral in het grote aantal werkvormen (activiteitenmodules) waaruit men bij het samenstellen van een cursus kan kiezen:

  • open opdrachten
  • afspraken
  • chats
  • polls
  • presentielijsten
  • één-op-één-dialogen
  • opdrachten met check criteria
  • forums
  • HotPotatoes-plugin
  • SCORM-plugin
  • woordenboeken
  • dagboeken/journaals
  • keuzematrixen
  • flashcards
  • toetsen in vele variëteiten
  • spreekuren
  • pedagogische vragenlijsten
  • de mogelijkheid om Moodle te koppelen aan een algebra-evaluator (WebWork server)
  • de topmodule workshop, waar studenten in stappen opdrachten uitvoeren en elkaar beoordelen met door de docent zelf opgestelde sets van beoordelingsschalen (Rubrics)

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Nederlandstalige community: hierboven een bericht van Hans, een man naar mijn hart, een man die zijn huiswerk maakt, een man waarvan we nog gaan horen cool

Mensen zoals jij hebben geen gratis balpen en sticker nodig om overtuigd te worden: jij kunt immers lezen.

Hartelijk dank. (de wiki ontbreekt nog in je overzicht clown)


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Jan Kater -

Hans, en andere deelnemers: op 4 april is in Ede het congres van School & computer in Ede. Moodle is daar niet vertegenwoordigd, ik besef dat dat in het algemeen een kwestie is die op de agenda staat voor 8 februari. Echter: is hier op korte termijn nog iets aan te doen?

Zie ook: http://www.school-computer.nl/didactiek.asp

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan Kater

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Hans de Zwart -
Hoi Jan,

Ik heb de verantwoordelijke organisatie (ESS) aangeschreven. Ik hoop dat we iemand kunnen sturen zonder dat dit ons geld gaat kosten. Dit blijft natuurlijk moeilijk omdat beurs-organisatoren natuurlijk gewend zijn om aan twee kanten te verdienen: bij de deelnemer en bij de bezoeker. Ik ben benieuwd naar hun antwoord.

Overigens zal er op de bijeenkomst aanstaande woensdag iemand van ICT op School aanwezig zijn, die ook voor Kennisnet zal waarnemen.

Vr. groet,

Hans de Zwart
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Zuidhof Patrick -
Beste Hans ,

Ik ben van de partij. Ik heb de laatste tijd weinig van me laten horen maar heb veel gedaan omtrent Moodle. Ik zal dan wat handleidingen uitdelen (mocht daar interesse voor izjn), ben bezig om Moodle handleiding in losse modules op te delen. Zo heb ik ondertussen af
Moodle Handleiding voor leerlingen, Module 1 Login en Beheer Vak Module,
Module 2 Blokken, Module actviteit Boek, Introductie Module, Extra Module HTML-editor etc.

Daarnaast is er voor de school waar ik full time met Moodle opereer een nieuw technisch beheer module bijgekomen waarbij je een lesrooster kan maken.
Dit is voor autisten bedoeld, dit kan ik eventueel laten zien als er interesse voor is. Het zet uiteraard het vrije denken van moodle op zijn kop glimlach.


Ik ben er met 1-3 personen.

Groetjes Patrick




Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Zuidhof Patrick

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Hans de Zwart -

Hoi Patrick,

Je weet toch dat niet een gebruikersbijeenkomst is, maar een bijeenkomst over het opzetten van een gebruikersvereniging of een platform?

Hoewel ik in een andere context zeer geïnteresseerd ben in de nieuwe technische module, denk ik niet dat er tijdens de vergadering ruimte voor is.

Jij en je collega's zijn natuurlijk van harte welkom.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Zuidhof Patrick -
Helemaal mee eens, daarom zei ik ook (wil het wel laten zien (5 min) ) ter kennisgeving. Ik weet wat de agenda punten zijn en prioriteit is het opzetten van de gebruikersvereniging. Waar ik zeker een steentje aan wil bijdragen is het leveren van een gratis domeinnaam + hosting voor de vereniging zonder enig belang of "dubbele agenda". Ik hoop namelijk dat moodle zo snel mogelijk handen en voeten krijgt binnen Nederland / België.

Ik hoop wel dat we een besluitvaardige groep vormen en dat het niet gaat verzanden in eindeloze discussies over de naam, rechtsvorm etc, zekers omdat de mensen niet altijd bij elkaar zijn.

Groetjes en tot 8 februari.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Peter-Anne Wissema -
Ik zal er helaas niet bij kunnen zijn op 8 februari. Ik heb op dit moment meer dan genoeg op mijn bordje van school.
Ik vind een gebruikersgroep een goed idee, maar neem alsjeblieft kleine stappen. Revolutionaire en mooie ideeën genoeg (hoewel ik die roostermodule misschien wat minder vind), maar moet je als persoon niet eerst leren lopen voor je gaat rennen?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Wijnhold Bolt -
Is er al wat naders bekend van de diverse werkgroepen?

Waar kunnen we ons aanmelden om lid te worden van de gebruikersvereniging?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Wijnhold Bolt

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door frank weissman -

Sind vorige week is de websiteomgeving aangemaakt. De komende twee weken zullen we een opzet maken voor een mooie, heldere Nederlandse moodle informatie site.

Groet Frank Weissman

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op frank weissman

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door H Hak -

Even gekeken, jammer dat er een aantal zaken achter cursussleutels zitten.

Hoe krijg ik deze source open?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door H Hak -

Ik ben kennelijk ten ontrechte uitgegaan van: http://www.onderwijsadvies.org/moodle/login/index.php

We wachten dus nog even.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door frank weissman -

helemaal ten onrechte.

Dit is een geheel ander gebruik van Moodle. (en helaas maar natuurlijk zitten de curssussen hier achter een sleutel)

Frank Weissman

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op frank weissman

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Wijnhold Bolt -
En waar vinden we de website?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Wijnhold Bolt

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Robert Post -
Deze is nog under construction
Er wordt hard aan gewerkt
gr
ropost
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Robert Post

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Sebastian Berm -
Mocht er interesse zijn, zou ik namens mijn bedrijf de webhosting/domeinnaam registratie voor deze gebruikersvereniging willen sponsoren voor in ieder geval het eerste jaar.

Moodle wordt inderdaad te weinig gebruikt in Nederland, en waar het wel in gebruik is, zijn er andere oplossingen zoals N@tschool ook in opmars. Dus als mijn bedrijf iets kan betekenen als eerste begin om een gebruikersvereniging te helpen opzetten wil ik hier graag aan meedoen.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Sebastian Berm

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Luc Vreese -
Ik ben geïntersseerd om mee te werken: inlingua talenschool Gent - België
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Luc Vreese

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Hans de Zwart -
Hoi Luc,

Blijf deze forums volgen... Binnenkort verschijnt er een inschrijfformulier voor personen en voor donateurs voor de Nederlandtalige Moodle Vereniging: Ned-Moove.

Vr. groet,

Hans de Zwart
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Luc Vreese

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Eric Verhulst -

Luc,

Ik vertegenwoordig Vlaanderen in Ned-Moove en hoop bij ons een netwerk uit te bouwen van Moodle gebruikers. Moodle wordt bij ons slechts weinig gebruikt. Aan de hand van goede cases kunnen we misschien meer instellingen over de streep trekken. Als je misschien ideeën hebt om leden te werven of over andere facetten ivm Moodle, dan hoor ik dat graag.

Hopelijk ontmoeten we elkaar eens.

Eric Verhulst

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Sebastian Berm

Re: Moodle gebruikersvereniging?

door Hans de Zwart -
Hoi Sebastian,

Hartelijk bedankt voor het aanbod! We zijn met het bestuur bezig om dit soort zaken te bespreken (bijv. hoe wij om zullen gaan met evt. sponsoring e.d.). Zodra wij "up-to-speed" zijn nemen we contact met je op.

Vriendelijke groet,

Hans de Zwart
Gemiddelde van de beoordelingen:  -