Ik spreek liever van een gebruikersgroep. Als dat een rechtspositie moet krijgen prefereer ik de flexibiliteit van een stichting.
Nu de kwestie: In Nederland en België bestaat Moodle niet. Elders floreert het fantastisch, In Nederland en Beligië is het meestal de geïnspireerde docent die zelf maar begonnen is en door het locale succes zijn directie soms zelfs in verlegenheid brengt. Dat is overigens maar goed ook, want er zijn maar weinig directies die weerstand kunnen bieden tegen de flitsende vertegenwoordigers van sommige bedrijven, die vooral inspelen op de angsten van menig bestuurder: jouw docenten zijn niet vernieuwingsgezind, ze kunnen echt geen lessen zelf arrangeren, koop ons produkt en je bent in een klap van het gezeur af dat je (zonder ICL en ELO) niet modern genoeg zou zijn.
Directies die hun onderwijs ECHT willen verbeteren beginnen eerst met te formuleren hoe ze hun onderwijs willen herinrichten, stellen ook serieus personeel aan voor deze klus en laten het niet over aan die ene docent. En kiezen daarna pas de ELO en het logistieke en financiële uitvoeringsmodel dat ZIJ het beste vinden passen bij HUN school.
Wij zijn een samenwerkingsverband aangegaan met 9 andere VO-scholen die met gezond verstand en moderne onderwijskundige inzichten hun onderwijs SAMEN willen verbeteren. Van de 10 hebben er 5 voor Moodle gekozen, maar we hebben ook It's Learning,
N@tschool, TeLeTOP en Fronter in de gelederen: het kunnen komen tot het uitwisselen van onderwijsarrangementen volgens onderwijsstandaards zal om die reden hoog in ons vaandel staan en een voortdurend punt van zorg blijven. (Terwijl die 5 met Moodle ondertussen gewoon lachend zipbestanden uitwisselen
)
Waar andere clubs gesteund worden door de lobby van locale overheden (Dokeos in Begië) of vertegenwoordigers van bedrijven slim onderhandelen met overkoepelende partijen of grote instellingen (
N@tschool met van Dijk's boekenhuis en met ROC's / Fronter de regio Den Haag heeft ingepalmd en - volgens geruchten - nu het hele basisonderwijs in een klap wil veroveren / TeLeTOP in samenwerking met kleine onderwijsbedrijfjes goede sier maakt op scholen die meer hechten aan traditie, ja daar staat Moodle met lege handen.
.
We kennen in Nederland tot op heden slechts bedrijven die de standaard distributie van Moodle willen hosten, maar maatwerk te kostbaar achten voor de individuele school die dat vraagt. Telefonisch nog maar eens nagevraagd, ja nog steeds... (er zijn Nderlandse Moodle gerbuikers die om die reden samenwerking met buitenlandse firma's zijn aangegaan.)
Ook op bruiloften en ICT-partijen ontbreekt Moodle steevast: er is geen Moodle-bureau in Nederland om een uitnodiging voor zo'n ICT-feestje naar toe te sturen, er zijn geen middelen en mensen om op de commerciële beurzen tafeltjes te huren en te bemensen, CD-roms of USB-sticks uit te delen, en ook de clubs die ICT in het onderwijs moeten promoten - zoals ICT op school, COS, I&I, Kennisnet en de OWG - zijn te nauwe banden aangegaan met commerciële partijen (of zijn zelf commerciëel geworden )om vrij te kunnen handelen richting Open Source.
Gaan we een eigen club oprichten die zich losmaakt van Moodle.org? Natuurlijk niet, dat zo in deze fase dom zijn, Moodle ontwikkelt zich te mooi op dit moment. Maar ik zal nooit lid worden van een club die dat hard in zijn statuten opneemt: Als Moodle.org te ver wegglijdt van het door ons nog te formuleren Gezamenlijke Nederlandse Onderwijsideaal dat ruimte biedt voor pluriformiteit, (samengevat in het Moodle.nl-plamfet: "vernieuwen met gezond verstand") dan moeten we ons op een strategie bezinnen:
- lobbyen bij Moodle.org namens vele gebruikers is dan altijd de eerste strategie.
- gezamenlijk onderhandelen met een verband van meerdere bedrijfjes die voor ons - als groep - door ons gewenste en als groep samen betaalde aanpassingen aanbrengen, maar altijd met de distributie van Moodle.org als kern. (Dit stelt hoge eisen aan de bedrijven die deze aanpassingen moeten verrichten: zij moeten Moodle - en de koers die Moodle gaat varen!! - goed bestuderen.)
- andere alternatieven bedenken..