Hvordan med egenskaberne på moodledata?

Hvordan med egenskaberne på moodledata?

ved Henny Stewart -
Antal besvarelser: 5
Jeg får en advarsel om, at min installation måske er usikker, og at jeg bør checke, at moodledata ikke kan tilgåes fra webserveren. Jeg har været ved at lege med indstillingerne, men medmindre chmod sættes til 777, får jeg mere fatale fejlmeddelelser, mao. så virker "skidtet" slet ikke.

Newsflash: Jeg prøver nu et 10GB hotel hos DomainDirect (så må der sgi da være plads nok et stykke tid, bloatware eller ej!) Jeg prøvede først DomainDirects automatiske installation, men det var en gammel version, som jeg ikke gad arbejde med, så nu har jeg installeret ver. 1.8.
I svar til Henny Stewart

Ang: Hvordan med egenskaberne på moodledata?

ved Per Bjørnholt -
Jamen så er vi da ved at være nogle stykker hos DomainDirect efterhånden.
Og du opgraderede til ver. 1.8 - hm, kunne du give en teknisk forklaring på, hvordan du gjorde, i hvilke mapper du placerede Moodle og hvilke filer du overskrev osv. For jeg har forsøgt 2 gange nu at installere 1.8 og det vil ikke lykkes, så et eller andet må jeg gøre forkert.

Håber du har tid til et svar.

Venlig hilsen
Per Bjørnholt
I svar til Per Bjørnholt

ved Henny Stewart -
Nej, jeg opgraderede ikke. Jeg fjernede den gamle version og den tilhørende database fuldstændig. Dernæst lavede jeg en ny database og en bruger til denne - fra kontrolpanelet. Så uploadede jeg alle filer til httpdocs med mit ftpprogram og kørte install.php fra browseren. Det gik rimelig glat, bortset fra, at installationen ikke kunne gemme config.php, men den præsenterede teksten dertil, og det var så bare at kopiere og indsætte, gemme som config.php og uploade med ftp.

Jeg er nu ikke helt tilfreds med tingenes tilstand, f.eks. kan jeg ikke - i modsætning til det, der er tilfældet ved min installation hos UnoEuro, uploade et billede til mine meddelelser. Systemet ville heller ikke sende mail med php's metode, men jeg måtte ind og fortælle den, hvilken smtp server, den skal bruge. Jeg har også problemer med backup, systemet kan ikke gemme de zip-filer, som det genererer. Alt i alt ligner det noget med nogle tilladelser, der ikke er sat. Jeg har lavet om på config.php, sådan som Moodle anbefaler, man gør, når man er på en server med safe mode on, men det har nu ikke udvirket mirakler.

Fejlmeddelelsen om moodledata er jeg dog kommet af med. Jeg placerede moodle data uden for httpdocs. Det lader til, at Moodle helst vil have moodledata i en anden mappe, end den selve Moodle er i.

I svar til Henny Stewart

ved Kalle Nielsen -
"Fejlmeddelelsen om moodledata er jeg dog kommet af med. Jeg placerede moodle data uden for httpdocs. Det lader til, at Moodle helst vil have moodledata i en anden mappe, end den selve Moodle er i."

Det er korrekt. Alle systemfilerne skal placeres i webmappen. Man kan naturligvis udpakke dem direkte i webroden, men det er langt mere overskueligt at placere dem i en mappe, og så køre moodle-installationen derfra, fx www.xxx.dk/minmoodleinstallation/
Det gør senere upgradering langt lettere, fordi man så har alle Moodle-systemfilerne samlet her - adskilt fra alle andre filer og programmer man måtte have liggende... og ved upgradering kan man tage en backup af alle systemfilerne blot ved at omdøbe mappen. Ved upgradering placerer man så bare de nye systemfiler i en mappe med samme navn som før og kopierer de nødvendige gamle systemfiler (fx config.php) tilbage fra den omdøbte 'backup-mappe'.

Moodledata-mappen skal derimod ligge udenfor selve webmappen. Moodle placerer her fx alle uploadede og backup-filer i en mappestruktur som Moodle selv skaber og vedligeholder. Og det er smart nok, for så har vi data adskilt i tre selvstændige placeringer:
  1. System- og skabelonfiler i www.xxx.dk/mininstallation
  2. Alle upload- og backup-filer i en selvstændig filmappe (moodledata) udenfor webmappen.
  3. Alle andre data i databasen, fx websidetekster, forumtekster, brugerdata, wikitekster osv.
I svar til Kalle Nielsen

ved Per Bjørnholt -
Jeg gør et eller andet forkert, men hvad?
Min fremgangsmåde:
1. Jeg henter windows packages 1.8.2 på moodle.org.

2. Jeg udpakker versionen.

3. På DomainDirect opretter jeg et subdomæne + en database + en bruger.

4. Via firefox ftp uploader jeg moodle - altså kun den mappe der hedder moodle, som findes et klik inde i den downloadede version og ikke hele "svineriet" - i httpdocs/

5. I httpdocs opretter jeg mappen "moodledata"

6. Begynder at installere, hvilket går godt indtil tredje skærmbillede, hvor jeg
får oplyst: Type: mysql, Værtsserver: localhost, Database: moodle, Bruger: Root, Password: [tom] Præfix for tabeller: mdl_

7. Jeg ændrer databasen til mit nyoprettede databasenavn og indtaster det password jeg oprettede sammen med databasebruger i DD.

8. Det bliver ikke godtaget.

Et af problemerne er sandsynligvis den fikserede Bruger "Root", som jeg ikke kan redigere i.
Så for at gentage spørgsmålet: Hvad gør jeg forkert?

I svar til Per Bjørnholt

eRe: Ang: Hvordan med egenskaberne på moodledata?

ved Nicolai Winther-Nielsen -

Hej Per, Henny, Will, Bente og alle andre DomainDirect interesserede

Det er spændende at læse med på jeres indædte forsøg på at få denne server til at køre. Jeg synes det er flot, og jeg kan forestille mig, at det vil blive et ekstra "salgsargument", hvis man kan sige til nye Moodle-interesserede, at de kan begynde med 1GB ganske gratis, hvis de selv kan installere eller hvis de har en god ven, der vil hjælpe. Måske kunne  Domaindirect ovenikøbet se et marked i at tilbyde de nyeste løsninger til Moodle-folket for at få fodfæste i en ny kundekreds, så de altså lige fintunede deres server og oplysninger til vore behov.

Jeres satsning og diskusssion er vigtigt i lys af, at vi før har set folk, som opgav Moodle, når de blev præsenteret på en installationsregning på 12.500 kroner plus. Jeg ved godt at der findes billigere tilbud ude i byen. Men Moodle appelerer jo netop til folk der gerne vil lave verdens bedste e-læring i åbne standarder, men samtidig ikke har råd til at tømme kassen på Blackboard og de andre pengemaskiner, der alligevel ikke har så meget potentiale som et gratis open source system i forhold til omkostningsniveau og fremtidig udvikling. Desuden er en gratis løsning med selvfinanciering jo den eneste måde at mange vil kunne implementere en Moodle i deres arbejdsmiljø og så vise, hvordan en succes skal se ud.

Jeg så den anden dag en enkel og god vejledning til Installation af ny moodle (gæstelogin) fra en brugergruppens ankermænd. Hvad med om I skrev på en vejledning til DomainDirect og samtidig måske også udarbejdede nogle forbedringsforslag til DomainDirect, som ville gøre det lettere for nye installatorer at bruge deres site? De må jo have en idé med oprindeligt at ville tilbyde serverplads gratis for private nørder?

/Nicolai

PS: Jeg skal for god ordens skyld understrege, at jeg absolut ingen personlige interesser har i DomainDirect ud over at vi kan pege på de mange optimale muligheder for nye brugere, og at mine personlige it-løsninger findes hos en anden udbyder (endnu datongueout).