Arrgh...jeg gi´r op...

Arrgh...jeg gi´r op...

ved Per Bjørnholt -
Antal besvarelser: 17
..og stopper min søgen efter en host der kan indfrie Moodles krav.
Så fuldstændig indiskret spørger jeg: Hvor får I hosted jeres Moodlesites, hvor upload af billeder, dokumenter o.a. fungerer upåklageligt - dvs. hvor safemode er Off og ikke On/eller hvor selskabet er klar til at lade den være Off?

Håber meget på svar
/Per Bjørnholt

I svar til Per Bjørnholt

Ang: Arrgh...jeg gi´r op...

ved Henny Stewart -
Jeg får et testsite, der fungerer upåklageligt, hostet hos Unoero, der dog har safemode on, svjv., uden at det dog gør nogen skår i glæden. Hvad der derimod ikke er så smart, er, at Moodle fylder næsten hele hotellet op fra starten af (90/125 megabyte).

Jeg har også forsøgt med en installation hos Gigahost, hvor jeg har vildt meget mere plads(ialt 10 Gigabyte) end hos UnoEuro, men hos Gigahost har de noget gammelt MySql, der ikke kan med den sidste nye version af Moodle. Jeg har så prøvet med en ældre version, men det gider jeg ikke, kan jeg mærke.- Tror faktisk, at jeg udmærket kan klare mig med "hackede" versioner af Wordpress en rum tid endnu.
I svar til Per Bjørnholt

Re: Arrgh...jeg gi´r op...

ved Kristian Nielsen -

Hvis man ikke er bange for selv at gå i krig med serveropsætning fra bunden af, er en virtuel server fra gigahost en løsning jeg er godt tilfreds med. Der er 30GB plads, hvor man så selv efterfølgende skal installere de nødvendige programmer og sætte dem op.

Det er en stor mundfuld for nogle men jeg nyder at have den frihed til at modelere serveren til mine behov, så man ikke skal bøvle med webhotelssupporten for at sætte en rettighed ell.
Men skal indstillet på at have ansvaret for sikkerheden, checke logfiler og selv læse op på linuxlektien.

I svar til Kristian Nielsen

Ang: Re: Arrgh...jeg gi´r op...

ved Per Bjørnholt -
Tak for jeres bud.
Så er der nogle at vælge mellem der fungerer sammen med Moodle.
Ang. Gigahost, så virker det meget tiltalende at man selv bestemmer så meget. Oplever du ingen nedetid, forsinkelse/langsomhed eller andet for det virker lidt usædvanligt at pladsen stiger og stiger - lige nu er den 3,8GB pr bruger?


I svar til Per Bjørnholt

Ang: Re: Arrgh...jeg gi´r op...

ved Kalle Nielsen -
Gigahost - pas lidt på.
For nogle måneder siden legede jeg med Drupal på deres system, og det var altså ikke nogen succes. Men de kan jo have fået mere styr på det siden.
Og enig, deres koncept er jo fint - jeg har bare så meget fortrudt at jeg anbefalede det en anden og selv misbrugte min tid der.
I svar til Per Bjørnholt

Re: Ang: Re: Arrgh...jeg gi´r op...

ved Kristian Nielsen -

Jeg skal ikke kunne udtale mig om gigahost's webhoteller, om hvordan de kører og hvordan supporten er. Umiddelbart har jeg indtryk af at det er et lille firma, med varierende supportbelastning, så hvor lang svartid der er på support, oppetid mm vil jeg ikke gøre mig klog på. Det der tiltalte mig var som sagt deres mulighed for virtuelle servere, og den nedetid der har været der har været min egen skyld , indtil jeg fik "monit" på plads. Jeg har kun haft serveren ½ år kørende med et par småsites, uden voldsom trafik og belastning. Planen var at se tiden an et års tid, inden jeg flytter mere følsomme sites hen hos dem, indtil jeg har en fornemmelse for at det kører helt stabilt, men indtil videre har der ikke været nogle tegn på det modsatte. Min tanke var at hvis man selv havde fuld kontrol, så var man ikke afhængig af supportens svartider. 

I svar til Per Bjørnholt

Ang: Arrgh...jeg gi´r op...

ved Kalle Nielsen -

Jeg har fire installationer kørende hos Danhost på business webhoteller:
http://danhost.dk/index.php?id=7 

Der er et såkaldt Fantastico-panel, hvor man med få klik kan afprøve forskellige open source programmer, herunder Moodle. Det har jeg brugt meget til testbrug.

Men ellers fungerer det bedst for mig selv (via database-kontrolpanelet) at oprette en database, oprette en databasebruger med alle rettigheder, downloade-uploade-udpakke Moodle og så selv køre installationsprocessen via browseren. Det er nemt når man har prøvet det nogle gange, og så lærer man en del undervejs smiler

Vi kunne måske godt bruge en wiki (Måske egentlig en MoDUL-opgave) til at lave en oversigt over hvilke webhotel-udbydere, der tilbyder problemfri Moodle-drift, herunder hvad priserne er for fx at få tildelt mere php-hukommelse, blive flyttet til en mindre belastet server, hvad de skal have for at stå for sikker opgradering osv. (Altså - når man nu ikke har en it-afdeling i ryggen, hvad koster det så at få profferne til at stå for disse simple ting, som er ren rygmarv for dem, men som giver os amatører sved på panden).

I svar til Kalle Nielsen

Ang: Arrgh...jeg gi´r op...

ved Per Bjørnholt -
Ja, Danhost ser også spændende ud, selvom prisen i forhold til MB er noget højere end hos de mange billige webhoteludbydere der findes.
Jeg har arbejdet en del med php-fusion.dk, der som Moodle kører open source. Blandt mange brugere der er servage.net det store hit, så det overvejer jeg også.
Men som denne tråd viser, så er det nærmest et spørgsmål om tro, hvilken udbyder man vælger.
I svar til Kalle Nielsen

Re: Ang: Arrgh...jeg gi´r op...

ved Nicolai Winther-Nielsen -

På mødet i Aalborg hørte jeg Will sige, at han med succes havde installeret Moodle trods safe mode? Desuden forestiller jeg mig også at Bente, der har æren af at have fundet domaindirect i sin tid har installeret en version.

Skal jeg forstå det sådan, at domaindirect.dk bare ikke duer, og at vi lige så godt kan glemme denne gratis server først som sidst?

/Nicolai

I svar til Nicolai Winther-Nielsen

Ang: Re: Ang: Arrgh...jeg gi´r op...

ved Per Bjørnholt -
Ja, jeg læste godt i referatet fra Aalborg, at Will bruger DomainDirect.
Jeg tror ikke de skal afskrives, jeg er bare noget frustreret over, at det er umuligt for mig at uploade noget som helst. I nogle tilfælde kan det skyldes, at der køres med safemode on, men når det fungerer for Will og andre, så kan det jo ikke være der problemet ligger.
DomainDirect kører med en ældre udgave af Moodle, men jeg fik at vide i går, at jeg selv kunne upgradere til den sidste nye. Nu venter jeg så et svar på, hvordan jeg gør det, for en almindelig overskrivning af de gamle filer, har jeg ikke haft nogen stor succes med.
DomainDirect har en meget brugervenlig side, hvor man kan oprette mailadresser, databaser, subdomæner osv. Supporten er lidt svingende med responstider fra 5 minutter til 24 timer, hvilket sandsynligvis skyldes at bemandingen begrænser sig til indehaveren - Christian - det hedder han i hvert fald, ham der altid svarer mig.
Men hvis jeg ikke snart får tingene til at fungere, skifter jeg nok til Servage.net, der, som tidligere skrevet i denne tråd, er meget brugt af php-fusion.dk brugere.

I svar til Nicolai Winther-Nielsen

Ang: Re: Ang: Arrgh...jeg gi´r op...

ved Bente Olsen -
Hvis Will bruger Domaindirect så kan det jo ikke være helt ueffen. Hvor problemet så skal søges kan være svært at svare på. Jeg har ikke erfaring med dem, jeg har kun erfaring med Sektornet og XP, ingen af dem er interessante som produktionsmiljø til web-brug. Jeg har tidligere rodet med et par CMS-er på andre hoteller og rendt ind i problemer, f.eks. med safe mode on, hvor nogle kunder har fået deres system til at fungere mens andre ikke har, så... Med min viden om datakommunikation og web-teknologi i øvrigt forekommer den slags temmelig uoverskueligt, så jeg har valgt ikke selv at stå for skolens installation, den klarer Optimon.
I svar til Per Bjørnholt

Ang: Arrgh...jeg gi´r op...

ved Will Sutter -
Hej per.
Tak for mailen.
Nu har jeg gjort mit bedste for at få domaindirect til at smide mig af.
Det lykkes med en funktion som jeg aldrig bruger. Nu skal du høre:
  1. Mine kursister/studerende afleverer alle deres opgaver som online tekst. Så slipper jeg for at åbne en masse lyssky formater, samt at forklare hvordan man skal uploade. Det betyder så, at jeg ikke er løbet ind i problemer med safemode, men
  2. Jeg har lige strikket et kursus sammen, med de tre forskellige afleveringsmuligheder som Moodle 1.8 tilbyder (online tekst, upload og avanceret upload)
    1. online tekst virker fint
    2. upload virker også fint men ikke to gange med samme bruger og samme fil.
    3. avanceret upload gav ingen fejl meddelselse men heller ingen fil som jeg som lærer kunne se.
    4. ærligt talt ved jeg ikke, hvad avanceret upload er.
  3. Jeg havde ved installationstidspunktet redigeret filen config.php i moodles rod. (cifrene 00777 skal ændres til 02777).
Det kan være, at det er grunden til at jeg kan uploade (sådan da). Det var nemlig moodle selv, der foreslog denne ændring da jeg installerede moodle 1.8 .
Prøv det. Lav evt. en sikkerhedskopi af den oprindelige config.php først.

Nu skal jeg så prøve at finde ud af hvad avanceret upload er for noget.
God arbejdslyst. smiler
I svar til Will Sutter

Ang: Arrgh...jeg gi´r op...

ved Per Bjørnholt -
Hej Will.

Tusind tak for svaret, jeg vil straks kaste mig ud i det.
Øh, overskrev du bare den gamle Moodle med 1.8? Går ud fra du placerede den i httpdocs?

"Avanceret upload" tja det lyder interessant, lige nu vil jeg være godt tilfreds med at håndtere "ultra simpel upload".

/Per.
I svar til Will Sutter

Re: Ang: Arrgh...jeg gi´r op...

ved Ian Semey -
Jeg har installeret 1 moodle hos DomainDirect for min søns skole (de har dog ikke taget den i brug endnu) og lige nu er jeg ved at installere min egen moodle til et kursus.

Man kan godt ændre safe mode instillingen for DomainDirect, her er en vejledning:

http://faq.domaindirect.dk/index.php?action=artikel&cat=14&id=13&artlang=da&highlight=safe%20mode

Det virker som sagt lidt knudret, man skal igennem en del forskellige kontrolpaneler, og tingene ligger ikke lige der hvor man forventer dem, men det har været muligt - bl.a. at kunne tilpasse rettighederne på mapperne, hvilket jeg ikke kunne finde ud af hos SurfTown.


I svar til Ian Semey

Ang: Re: Ang: Arrgh...jeg gi´r op...

ved Ole Frank Jensen -
Jeg har faktisk også fået en moodle installation op at køre hos DomainDirect.

Det var egentlig ikke så svært, men det undrer mig at man ikke kan sætte sproget til dansk permanent. Dvs. efter login (altså 'inde' på sitet) er sproget altid engelsk ved opstart. Man kan dog ændre det til dansk, men næste gang man logger ind er man tilbage ved engelsk.

Er der nogen der ved hvordan dette problem kan løses..?

Ellers ser det ud til at DomaínDirect kører fint. Og den er jo gratis smiler
I svar til Per Bjørnholt

Ang: Arrgh...jeg gi´r op...

ved Poul Svendborg -
Jeg har netop nu installeret for første gang og vil bare lige fortælle at jeg har bluehost.com, som udbyder, og der er Moodle i deres scriptsamling, så med få klik er alt installeret. Jeg glæder mig nu til at se om jeg kan få det til at køre.