Uitwisseling

Uitwisseling

door evelien roos -
Aantal antwoorden: 31

Ik ben weer eens benieuwd.....

Ditmaal of er mensen zijn die er iets voor voelen om mee te werken aan de uitwisseling van lessen binnen de nederlandstalige Moodle community.

We zijn zelf al een stukje op weg met de inhoud van onze Moodle, maar voor scholen die bijvoorbeeld dezelfde methoden gebruiken zou het fijn zijn als niet iedereen het wiel zelf zou moeten uitvinden.

Just curious....

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op evelien roos

Re: Uitwisseling

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Altijd bereid. Ik probeer de mensen bij ons te stimuleren (en niet altijd met succes triest) om toegang voor gasten zonder sleutel toe te staan, zodat er eens gekeken kan worden en eventueel materiaal opgevraagd.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op evelien roos

Re: Uitwisseling

door Hans de Zwart -

Ook mijn projecten op www.hansdezwart.info/elo zijn meestal door gasten in te kijken. Het downloaden en uploaden van vakken naar moodle.org vind ik op dit moment te veel werk.

Een bijeenkomst over de gebruiksmogelijkheden van Moodle voor het Nederlandse/Vlaamse (in mijn geval middelbare) onderwijs zou wel leuk zijn denk ik.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Uitwisseling

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
... in Oxford ?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Uitwisseling

door evelien roos -
Voorkeur voor Nederland! knipoog
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op evelien roos

Re: Uitwisseling

door Herman van Keulen -
Een prima idee!!
Wanneer?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Herman van Keulen

Re: Uitwisseling

door evelien roos -
Begin van het nieuwe schooljaar? We zijn volgens mij al met z'n 4-en. Wowgemengd gevoel
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op evelien roos

Re: Uitwisseling

door Jan Bouwma -
Ik zal natuurlijk ook van de partij zijn.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan Bouwma

Re: Uitwisseling

door evelien roos -

Ik stel voor dat we dan een datum kiezen in het begin van het nieuwe schooljaar om elkaar te leren kennen, te vertellen op welke manier Moodle gebruikt wordt op jouw school en ervaringen uit te wisselen.

Looking forward to it!

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op evelien roos

Re: Uitwisseling

door Peter-Anne Wissema -

Ik ben toevallig al browsend bij deze discussie terecht gekomen. Ik ben pas begonnen met Moodle en heb misschien nog niet zoveel uit te wisselen, maar ik hoop dat dat steeds meer zal worden. Ik zal dan ook graag bij een uitwisselingsbijeenkomst zijn. Mijn school en url:

www.veurs.nl/moodle (met inlogknop voor gast)

Mijn leerlingen: bovenbouw VMBO basisberoepsbericht met LWOO en VMBO kaderberoepsgericht. Wij zijn naast van alles ook erg bezig met inbouwen van spraak- en voorleesfuncties voor dyslectische leerlingen.

P.A. Wissema

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op evelien roos

Re: Uitwisseling

door Annemiek B -

Onze school gaat volgend schooljaar voor het eerst met Moodle werken en ben dus zeer benieuwd hoe anderen het gebruik inpassen in de lessen. Zou dan ook graag bij de uitwisselingsbijeenkomst aanwezig zijn.

Omdat ik nog maar net begonnen ben is er nog niet zoveel te zien, maar het is mogelijk om bij onze school als gast in te loggen voor belangstellende. Het adres is http://elo.amsterdams.com/moodle

De school is een lyceum (havo/vwo school). We gaan de ELO gebruiken voor het vak informatiekunde in het 1ste en 2de jaar en het vak ANW in de 4de klassen.

Gr. Annemiek

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Annemiek B

Re: Uitwisseling

door Peter-Anne Wissema -

Nieuwsgierig als ik ben klikte ik direct op je link, maar vond geen knop om in te loggen als gast.

Als je wilt zien wat ik tot nu toe heb gedaan, mijn link

vindt je in mijn reactie hierboven

gr. Peter-Anne

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Peter-Anne Wissema

Re: Uitwisseling

door Annemiek B -

Klopt het moet anders heb ik uitgevonden, je kunt merken ben er nog maar een paar weken mee bezig smile

Volg de link http://elo.amsterdams.com/moodle

en dan inloggen als test en het password is ook test.

Je kunt dan kijken bij een project "door rood licht" en bij informatiekunde 1ste klassen.

Gr. Annemiek

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op evelien roos

Re: Uitwisseling

door PeterJaap de Bruin -

Het Minkema College Woerden heeft de afgelopen 2 jaar aardig wat ervaring opgedaan met Moodle.
Havo_VWO - informatica, latijns, aardrijkskunde, techniek / VMBO - nederlands, natuurkunde, bouwtechniek / LWOO - Metaaltechniek.

Voor het komende jaar werken we aan leerlingportfolio's voor het decanaat, ondersteuning van het mentoraat, samenwerking met Babbage5.1 t.b.v. basisvaardigheden ICT, en een aantal nieuwe vakken stapt hopelijk in.

Onze school wil (begin) komend schooljaar wel gastheer spelen voor een Moodle-meeting, Woerden ligt tenslotte redelijk centraal. In een praktijklokaal voor administratie zijn ca. 50 werkplekken beschikbaar. Bovendien hebben we catering in huis.

Waar en wanneer het precies wordt, moeten we gezamenlijk maar afspreken, maar wij willen graag van de partij zijn.

Hartelijke Groeten van PeterJaap de Bruin

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op PeterJaap de Bruin

Re: Uitwisseling

door Hans de Zwart -
Ja, de meeste woensdagen in september moeten voor mij ook lukken.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Uitwisseling

door Jan Bouwma -
Ik wil ook van de partij zijn. Goed idee trouwens, Woerden. Maar woensdag, zou een zaterdag of zondag niet aardiger zijn. Er kan dan een iets uitbundiger programma worden bedacht. Er zullen dan ook wellicht meerdere mensen kunnen. Als er iets op de woensdag komt, zullen mensen uit limburg, friesland enz. wellicht niet (kunnen) komen.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan Bouwma

Re: Uitwisseling

door PeterJaap de Bruin -

Net als in moodle probeer ik mijn werkzaamheden op te hakken in kleine blokjes en verder te itereren. Als we geslaagde halve dag kunnen organiseren in Woerden, zonder lunch, ben ik tevreden.

Onze onderwijsdirecteur VMBO heeft net groen licht gegeven, mits we de lessen op die dag niet hinderen. Dat betekent dat we pas vanaf 16 augustus (school weer open) harde afspraken kunnen maken met de roostermakers en de lokaalbeheerders van Administratie / Kantoorpraktijk.

Als we de voorbereiding goed rond krijgen, en een complete cursus/uitwisselingsdag kunnen 'bouwen' met elkaar (welke weekdag dan ook), des te beter. Ik denk dat een hele zaterdag grote voordelen heeft
- meer werkplekken beschikbaar in de school
- geen conflicten met lesroosters (deelnemers / gastschool)
- tijd en ruimte voor werklunch (kosten omslaan over deelnemers?)
- mensen kunnen evt. kiezen een halve dag te komen
- klein nadeel zijn kosten extra openstelling (conciergie), maar ook dat kan misschien Minkema-intern opgelost worden.

Wat ons natuurlijk brengt op de thema's van zo'n dag.
- hele dag door demo van NL/BE moodle-sites (demo-PC's en 'koffie'tafels voor uitwisseling, soort 'moodle-markt')
- hands-on oefeningen (nieuw vak / activiteiten / kalender / backup&restore / beheer / hardware en installatie)
- presentatie van moodle-pioniers (Hans en Koen vragen, ik weet daar onvoldoende van)
- welkom en moodle op het Minkema (hosting andere scholen / lespraktijk / beveiliging / mailfunctionaliteit)
- toekomstperspectief Moodle (door ...)

Goed, U begrijpt, we zijn er nog niet helemaal uit, maar er dreigt iets leuks uit te komen. Kunnen we deze voorzet verzilveren, moeten we misschien een paar 'KEUZES' opnemen waaruit we voorkeuren kunnen opmaken ? Ik heb nog nooit mensen op deze manier gemobiliseerd, het gros nog niet gezien of gesproken, heel gek is dat. Schiet er dus op svp.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op PeterJaap de Bruin

Re: Uitwisseling

door Eric Schneiders -
Ik zou ook zeer graag meedoen aan een Moodle-uitwisseling ergens in september 2004.

Ben docent op het Calandlyceum in Amsterdam. Paar maanden bezig met het opzetten van ELO-experimenten voor collega's. Paar proefprojecten gedraaid dit schooljaar. Eigen moodle-site inmiddels draaiend. Wil na de vakantie gestaag gaan uitbreiden met content van enthousiaste collega's.

Zou deze bijeenkomst (in Woerden?) vooral voor de Moodle-Masters zijn of ook voor de docenten die er alleen maar gebruik van maken bij hun lessen? In dat laatste geval zou ik ook graag een collega meenemen die mijn voornaamste testpiloot is geweest de afgelopen tijd.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Eric Schneiders

Re: Uitwisseling

door Peter-Anne Wissema -

Tijdens mijn vakantie, ja ik zit dit jaar vroeg, wat mij betreft is zo'n bijeenkomst vooral praktisch.

Laten we onthouden; alles wat we technisch kunnen moet praktisch vertaald worden naar het werkveld. met andere woorden, voor de technische zaken ben ik blij dat we een goede systeembeheerder hebben (een echt goede), ik ben maar een "dom docentje" die de taak heeft gekregen om alle anderen enthousiast te krijgen voor ICT-gebruik in de lessen. EN MOODLE HELPT DAAR HEEL VEEL MEE.!

Prettige vakantie en hopelijk tot ziens in Woerden (en ik ben niet vies van sponsoring)

Peter-Anne Wissema

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op PeterJaap de Bruin

Re: Uitwisseling

door Peter-Anne Wissema -

Woerden vind ik een prima idee. Als het om september gaat, kan ik nog weinig zinvols zeggen, ik heb nog geen idee van rooster en dergelijke. Waarschijnlijk kan ik me wel vrijmaken op mijn school, mits we het midden in een rapportperiode plannen. Zaterdag vindt ik ook een aardig idee.

Peter-Anne

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op PeterJaap de Bruin

Re: Uitwisseling

door evelien roos -

Ik zou ook graag aanwezig zijn op die dag in Woerden.
Ik heb de voorkeur voor een doordeweekse dag.
In het weekend zou voor mij niet zo fijn zijn, ik heb 11,12, 18 en 25 september al iets gepland namelijk.

Misschien moeten we maar een inventarisatie maken welke thema's etc. besproken worden. Het aanmaken van een vak bijvoorbeeld is denk ik niet iets wat tijdens zo'n bespreking behandeld zou moeten worden. Maar misschien is daar bij anderen wel behoefte aan.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op PeterJaap de Bruin

Re: Uitwisseling

door Christian Bokhove -

Ik zou er ook graag bij zijn. Afgelopen jaar hebben we op het St. Michael College te Zaandam met Moodle geexperimenteerd (na wat individueele probeersels op mijn eigen server). De Moderne Vreemde Talen, wiskunde, informatica en informatiekunde hebben vooral meegedaan. Volgend jaar hebben als doel gesteld dat elk vak minimaal één lokaal heeft. Verder erg geinteresseerd in de kopeeling van Computer Algebra Programma's aan moodle (webwork, aim)

Christian Bokhove
Docent wiskunde/informatica en ICT-coordinator

St. Michael College
Leeghwaterweg 7
1509 BS Zaandam

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op evelien roos

Sponsoring van de bijeenkomst (re: uitwisseling)

door Onno Schuit -

Als onderwijsgericht dienstverlenend bedrijf met als focus open-source ELO's, is Solin heel erg geïnteresseerd in de ervaring die scholen met Moodle hebben opgedaan. Wij zouden de Moodle-bijeenkomst daarom graag sponsoren. Er is bijvoorbeeld al gesproken over een werklunch, de kosten voor extra openstelling van de school, en wellicht zijn er nog andere aspecten die met sponsoring plotseling veel gemakkelijker gaan.

We realiseren ons dat het voor sommige deelnemers misschien een merkwaardige combinatie lijkt: open-source en sponsoring. Daarom een korte toelichting op onze activiteiten. Wij bieden sinds april 2004 vo-scholen de mogelijkheid om zich van ondersteuning te verzekeren bij keuze, installatie, aanpassing en gebruik van open-source elektronische leeromgevingen (ELO's). Je kunt ons het beste vergelijken met bedrijven als Red Hat, Mandrake en andere Linux-leveranciers. Onze filosofie bij de open-source ELO's is: we maken gebruik van producten die ontwikkeld zijn door een gemeenschap. Alles wat we op verzoek van een school aan aanpassingen of uitbreidingen ontwikkelen, geven we daarom volledig als open-source terug (onder dezelfde oss licentie als het oorspronkelijke pakket).

Mocht ons voorstel vragen, bedenkingen of wensen oproepen, dan horen we dat graag via dit forum - wij denken dat een open discussie rondom zaken als sponsoring en ondersteuning door het bedrijfsleven van oss ELO's binnen het onderwijs, een stap in de richting van verdere professionalisering kan zijn voor alle betrokken partijen.


Hartelijke groeten van Onno Schuit, medewerker van Solin

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Onno Schuit

Re: Sponsoring van de bijeenkomst (re: uitwisseling)

door PeterJaap de Bruin -

Als we bijvoorbeeld woensdag 29 september kiezen,
en een programma opstellen van 16:00 tot 21:00,
dan kunnen mensen intekenen op een (gesponsorde) maaltijd en kunnen we continu koffie, thee en frisdrank serveren.

Ik denk aan drie stromen:
* beginnende gebruikers
* ervaren gebruikers (docenten)
* beheer

Maandag 23-aug kan ik een datum vastleggen, dan kunnen we uitnodigingen, organisatie en financiën verder uitwerken.
m.v.g. PeterJaap de Bruin

Minkema College Woerden
Steinhagenseweg 3A
3446 GP  Woerden
0348-484150
10 min lopen van station Woerden
bushalte nabij

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op PeterJaap de Bruin

Re: Sponsoring van de bijeenkomst (re: uitwisseling)

door Hans de Zwart -
Woensdag 29 september is goed. Ik ga er alles aan doen om er bij te zijn en wil ook proberen wat collega's mee te nemen, hoewel dat vermoedelijk moeilijk gaat worden.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op PeterJaap de Bruin

Re: Sponsoring van de bijeenkomst (re: uitwisseling)

door Philip Kuijpers -
Goed plan, zo'n bijeenkomst.
Ik zou het een hele eer vinden om deze bijeenkomst te mogen sponsoren en als mede-organisator op te treden.
Als ik het goed begrijp wordt dit de 1e moodle bijeenkomst in Nederland.
 
Even kort over KSD:
KSD is ruim 16 jaar actief in de opleidingsbranche. Wij zijn een nieuwe business unit "KSD E-Learning" gestart en hebben 100% voor Moodle gekozen. De afgelopen maanden hebben wij verschillende andere systemen geevalueerd, maar die halen het echt niet bij Moodle. Onder de naam "KSD E-Learning Platform" gaan wij het bedrijfsleven een interessante optie aanbieden: Een professioneel platform, zonder licentiekosten.
Onze doelgroep zijn commerciele opleiders, interne opleiders en het onderwijs. We gaan ons profileren via mailings, op de Performa 13/14 oktober, via websites o.a. e-learning.nl, etc. Onze website wordt gerestyld, en er komen er enkele bij. Deze zijn vanaf 15 september live.
We zijn in onderhandeling met Martin over een Moodle partnership, hebben reeds een samenwerking met de belgische partner Sola-R.
 
Ik verneem graag jullie reactie.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op PeterJaap de Bruin

Re: Sponsoring van de bijeenkomst (re: uitwisseling)

door Annemiek B -

Hoi,

Ik heb begrepen dat er woensdag 29 september nu een definitief plan is, maar waar kun je je opgeven? wink

Gr. Annemiek

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Annemiek B

Re: Sponsoring van de bijeenkomst (re: uitwisseling)

door PeterJaap de Bruin -

MoodleMoot NL/BE gaat 29 september van start in Woerden.
voorlopig programma:

15:15 - 15:30 ontvangst
15:30 - 15:45 opening Nederlandstalige Moot
15:45 - 16:45 Hands-on deel 1
16:45 - 17:30 Streams 1 (KSD / Solin / Quiz / ... )

17:30 - 19:00 Warm Buffet

19:00 - 19:45 Streams 2 (KSD / Solin / Quiz / ... )
19:45 - 20:30 Hands-on deel 2
20:30 Afsluiting

Meer informatie (route / deelnemerslijst / inschrijving) op:
http://lesnet.minkema.nl/moodletest/course/view.php?id=9

Hopelijk tot ziens in Woerden !

Gemiddelde van de beoordelingen:  -