ToolBook og Moodle

ToolBook og Moodle

ved Paul høeg -
Antal besvarelser: 11

Jeg har gennem en længere periode arbejdet med e-learning i matematik på 10. klassetrin. Jeg befinder mig i efterskoleverdenen. Jeg har arbejdet en del med ToolBook og lavet en del JiTT i dette program. Jeg er dog ikke helt kommet frem til det jeg ønskede.

Er nu blevet gjort opmærksom på Moodle. Jeg synes det er en stor mundfuld for en gennemsnit folkeskolelærer tankefuld at gå i gang med Moodle.

Hvis nogen er interreseret kan man se lidt om min ide på www.matematik-tjek.dk.

Kan man afvikle ToolBook kurser i Moodle? Jeg har hørt at man kan.

Jeg har været i kontakt med flere venlige mennesker (firmaer) - som, når det bliver alvor, snakker m 1200kr/timen og færdig setup til 25.000 kr. Og øh - jeg er bare en fattig eftreskolelærer og man kan som bekendt ikke plukke en skallet mand.

Er Moodle noget for mig? 

Spiller det sammen med ToolBook? Eller skal jeg droppe ToolBook og sadle fuldstændig om til Moodle?

Er der noget hjælp at hente for amatører?

Venligst

Paul Høeg Løgumkloster Efterskole      

I svar til Paul høeg

ToolBook og Moodle

ved Dorte Nielsen -

Kære Paul,

Jeg har været inde og kigge på dit matematik-tjek-site, og du har godt nok opbygget mange gode 'learning objects', må jeg som gammel matematiker sige. Respekt! 
Jeg kender ikke ToolBook, og derfor er det vanskelig at svare på, om du kan lave det samme, i Moodle. Du kan i hvert fald sagtens bruge Moodle som dokumentlager, sådan som du bruger dit nuværende site.

Moodle er opbygget i kurser, der igen er opbygget i sektioner, som kan opstilles numerisk eller kronologisk. Hvor godt passer det til din Just-in-time-pædagogik?

Moodle er ikke vanskelig at bruge, i hvert fald ikke på et overfladisk plan. Jeg 'knækkede koden' ved at se en demo på en åben dag på Aalborg Universitets learning lab 1. september 2006. 5. september kom mine studerende - og jeg har kørt min undervisning på Moodle siden. Og jeg er ikke IT-nørd.

Jeg har ikke været helt ude i krogene at Moodle - har stadig masser af land at erobre - men det, jeg bruger, virker. Det, der formig er det store plus ved at bruge Moodle som e-learning system, er, at det understøtter studenteraktivitet og collaborative learning. At de studerende lærer at opfatte ikke bar underviseren, men også hinanden som ressourcer.

Kan du ikke specificere, hvad det er for funktionaliteter i ToolBook, som du værdsætter og håber at genfinde i Moodle? Hvad vil du gerne have, det skal kunne? Så vil det være lettere at svare på dine spørgsmål.

Den med, at "jeg er jo bare en gennemsnitlig folkeskolelærer fra Løgumkloster" køber vi ikke som argument. Folkeskolelærer er - af alle - netop karakteriseret ved at være dem, der ved noget om at undervise approve Så en folkeskolelærer vil vel netop være den bedst tænkelige til at udnytte mulighederne i Moodle.

De venligste hilsener /Dorte

P.S. Du har vel ikke en rask lille power-pointpræsentation om mængdelære og de booleske operatorer? smile

I svar til Dorte Nielsen

Ang: ToolBook og Moodle

ved Paul høeg -

Kære Dorte

Tak for dine søde ord. Det var lige hvad jeg havde brug for.

Lidt om ToolBook: ToolBook er et forfatterværktøj hvori man laver de såkaldte JiTT. En JiTT er et e-learning kursus hvor man typisk begynder med få korte oplysninger om emnet, hvorefter eleven arbejder sig igennem opgaverne. Der er flere måder at sætte et kursus op på - du kan f.eks vælge om eleverne skal vide om deres svar er rigtigt, du kan vælge om de kun skal have "et skud i bøssen". På den sidste side kan eleven se sine resultater, de kan få en karakter og de udfylder navn og emailadressen og ikke mindst lærerens emailadresse. Herefter sendes en mail til læreren med resultatet og eleven får selv en. P.t. har jeg ikke fået disse retur mail til at fungere, men det handler om serverens opsætning, diverse script m.m. - noget som jeg ikke har vild meget forstand på.  Jeg ved at andre klarer det ved at læreren på skolekom laver en mappe hvor alle besvarelserne lander, man kopiere dem herefter over i et exceldokument som samler alt i en overskuelig database.  Er det her Moodle kan hjælpe?

Det var om det tekniske. Men min pædagogiske tilgang til JiTTene er jeg blevet noget optaget af. Jeg begyndte med at tænke i Test og prøver, men i dag tænker jeg meget mere i Teaching. Altså en indledende JiTT til et nyt emne som skal fortælle mig som lærer hvor jeg skal ligge hovedvægten i min undervisning. Specielt på en eftreskoler hvor vi får eleverne fra næsten ligeså mange skoler som der er elever tror jeg at denne undervisningstanke i allerhøjeste grad har sin berettigelse. Jeg står tit i det dilemma at halvdelen af klassen ved alt om emnet, den anden halvdel har næsten aldrig hørt om det! Hvis jeg som lærer viste lidt om det inden jeg gik til time ville min undervisning forhåbentlig bærer præg af det og blive meget mere effektiv.   

Nå .. det jeg gerne vil kunne er:

- at kunne afvikler undervisningsforløb.

- kunne opsamler besvarelserne i overskuelige databaser som hurtigt kan give læreren et overblik over klassen

- Give andre lærere mulighed for at "tilmelde sig" sammen med deres klasser og gøre brug af det hele.

- Have et system så andre lærere forholdsvis nemt v.h.a. skabeloner selv kan konstruere en JiTT og uploade den.

Kurserne og skabelonerne har jeg i ToolBook, du kan se dem på min hjemmeside. Det jeg mangler er Feedback mail og opsamling af disse.

Så hvis Moodle kan afvikle JiTTene fra ToolBook og Moodle kan opsamle i databaser - så er jeg meget tæt på målet.

Men det er muligt at Moodle kan lave de samme kurser så jeg på sigt skal forlade ToolBook! Det kan jeg ikke vurdere.   

Hilsen Paul

P.s. Desværre har jeg ikke en PowerPoint om Mængdelærer - men den kommer måske en dag smiler

I svar til Paul høeg

ved Jens Gammelgaard -
Billede af Translators
Hej Paul,

Velkommen til!

Moodle kan faktisk have et kursusformat fuldstændigt i SCORM, ud over: Uge, Emne, med flere.

Så pak du blot dine Toolbook objekter i SCORM, importer dem i Moodle og kom i gang smiler

Hvis du har nogle konkrete spørgsmål og dit budget er sparsomt, så vil vi med konkrete spørgsmål fra dig i dette forum,- muligvis kunne hjælpe dig videre.

Mvh

Jens Gammelgaard

I svar til Jens Gammelgaard

ved Paul høeg -

Hej Jens

Tak for svar - dejligt.

Jeg må være ærlig og sige at SCORM ikke siger mig så meget.  Det lyder på dig som om det er ret enkelt at gøre. Kan du løfte sløret lidt mere for mig.

Venligst Paul

I svar til Paul høeg

Re: Ang: ToolBook og Moodle

ved Dorte Nielsen -

Nej, SCORM er én eller anden standard, som jeg ikke aner, hvad går ud på. Den kode har jeg ikke knækket smiler
Jeg har hørt mange tale om SCORM, jeg har aldrig hørt nogen forsøge at forklare, hvad standarden går ud på. Så hvis du kan få nogen til at komme ud af busken med de informationer, vil jeg elske at være med på en lytter smiler

Scorm står for:
Sharable Content Object Reference Model, a technical specification that governs how online training (or "e-learning") is created and delivered to learners. 

Og hvor meget klogere bliver vi af dette metaplan?
Måske er der brugbar information i nogleaf disse pdf-filer:
http://www.scorm.com/pages/resources.aspx

Ser, at også Wikipedia har fået artikel om SCORM:
http://en.wikipedia.org/wiki/SCORM

Har ikke tid til at studere disse links nu, men gør det gerne senere - og hører gerne om dine vurderinger. Du er den, der ved noget om undervisning smiler
Mange hilsener /Dorte

I svar til Dorte Nielsen

ved Nicolai Winther-Nielsen -

Hej Paul og respondenter!

Tak for en uhyre interessant drøftelse. Lidt søgning gav mig et link, som vist ligger lige ind i centrum af matematik, Moodle og JiTT: http://www.gymmelk.ac.at/mni/monat/elearning.php

Samtidig har jeg bemærket mig følgende præsentation af Moodle: "Lernlektionen können direkt in Moodle angelegt werden. Zusätzlich lassen sich SCORM- und LAMS-Lerneinheiten einbinden." (http://de.wikipedia.org/wiki/Moodle).

Det er faktisk værd at overveje, om fx JiTT eller LAMS mon er vejen frem. Sidstnævnte er et meget stærkt internationalt system med en brugerflade, som min kollega Jens Bruun Kofoed arbejder på at oversætte til LAMS. Det bliver spændende at se, om fremtiden ligger i en af disse to muligheder, eller om der er noget helt tredje, som vil fungere bedre sammen med Moodle. 

Vi glæder os til at høre mere fra din praksis, Paul! Og den support, som du har se fra Jens, Dorte og Bente er ganske enkelt standarden i det danske Moodle-fællesskab og endnu en grund til trygt at vælge Moodle!

Hilsener Nicolai W-N 

I svar til Nicolai Winther-Nielsen

Ang: Re: Ang: ToolBook og Moodle

ved Paul høeg -
Kære Nicolai Også Tak til dig for al den positive respons. Jeg er helt overvældet og ved snart ikke hvor jeg skal begynde og slutte med alle de link m.m. I sender alle sammen. Når jeg omtaler mig selv som "gennemsnits folkeskolelærer" så er det jo ikke helt løgn .. jeg mærker det rigtigt ved at alle link er på "udenlandsk". Jeg er Mat/Fys med meget store M og F, men jeg vokser med opgaverne. En tyk manual til ToolBook på engelsk har da slidt noget på Gyldendals Røde. Og så er man vel sønderjyde så lidt tysk kan man vel. Jeg vil foreløbig kikke på de mange link og vender selvfølgelig tilbage. Venligst Paul
I svar til Paul høeg

ved Kristian Nielsen -
Hej Paul

Selvom der er links til Scorm på Wikipedia, så kan jeg da lige tilføje mine erfaringer med SCORM.
Det der ligger i det som jeg forstår er at en scorm-pakke ofte er en zipfil, med en xml-fil i, der skal indeholde nogle oplysninger om opbygningen af pakken. (den sørger det program man laver SCORM pakken ofte)
De læringsobjekter med information og opgaver/tests, man laver kan så snakke med Moodle, så læringsobjektet kan vha. nogle fastlagte javascript funktioner, spørge Moodle om f.eks. hvad hedder den bruger der er logget ind.
Og den anden vej, kan læringsobjektet fortælle Moodle hvilke score den pågældene bruger opnåede, point'ene kan så samles i kursets points/karakter tabel for alle eleverne.
Zipfilen/SCORM pakken kan indeholde en sekvens af htmlfiler, med opgaver fra, f.eks. toolbook, flash, java, ActiveX eller en anden type applikation/plugin, kombineret med animationer,lyd ell. og skulle kunne flyttes fra et læringssystem (LMS) til et andet, hvis det overholdte standarden.
Der hvor det begynder at blive speget er at der er forskellige versioner af standarden, med forskellige muligheder for kommunikation (mellem Moodle og læringsobjektet), så man skal lige lurer hvilken version man exporterer og hvilken version af scorm, den moodleversion man bruger understøtter.

Med hensyn til Moodle og azero så har jeg ikke prøvet kombinationen, men jeg ved at de som standard på deres unix/linux servere kører med phpindstillingen php_safe_mode=on (det gør de fleste danske webhoteller) hvilket i nogle tilfælde kan volde problemer hvis man via moodle vil oprette biblioteker til at uploade filer i. Ligeledes vil jeg umiddelbart, hvis man har mulighed for det, anbefale at installerer og arbejde med moodle på en webserver der står på skolen netværk, primært pga, hastigheden (trafikken skal ikke over internettet), man er som regel ikke begrænset af de 100-500MB som et webhotel ofte tilbyder. Man har selv kontrol over opsætningen af serveren, Moodle giver mulighed for at integrere brugere fra skolens evt, eksisterende brugerstyringssystemer.
Jeg startede selv med at have det kørende på en tilfældig computer i klasselokalet.
Det skal så siges at jeg selv har et godt kendskab til både programmering, linux og netværk, så det er udfra den baggrund, at jeg prioriterer således.
Men det er lang fra en forudsætning. smile

Med venlig hilsen - og god fornøjelse.
I svar til Paul høeg

ved Bente Olsen -
Hej Paul

Jeg kan se at du skal bruge Moodle på en efterskole. Jeg gætter derfor på at det - i al fald i første omgang - ikke er strengt nødvendigt for dig med internet-adgang til Moodle. Har jeg ret i det kan du ret uproblematisk installere Moodle på en alm. Windows-maskine på skolens netværk. På download.moodle.org's fane "Windows Packages" findes fulde installationspakker med Apache-server, PHP, MySql og Moodle. Jeg tror jeg vil anbefale Moodle v. 1.6+, så vidt jeg kan forstå kan ver. 1.7 stadig være noget tricky, selv for gamle garvede Moodlere.

Jeg kan godt forstå at du synes det ligner en stor mundfuld, men som Dorte siger så er det forholdsvis nemt at gå til i de store træk. Dvs. at har du, som Dorte formulerer det, knækket koden, er det ret hurtigt at komme i gang. Moodle er sammensat af en række moduler, hver med sit formål. Hvor lette de enkelte moduler er at gå til varierer meget. Du vil kunne bruge det materiale, du allerede har på din side, fra Moodle via en frame-løsning (hvis det siger dig noget) og henad vejen integrere det på den måde du finder bedst. Hvordan Moodle er til matematikundervisning ved jeg ikke noget om, men Moodle har et "Matematisk notation"-sfilter. Jeg kender heller ikke hverken ToolBook eller JiTT, du må nok beskrive det lidt nærmere hvis du vil have en mere konkret respons på det.

Til at komme i gang giver jeg gerne en synkron rundvisning på nettet, hvis du har brug for det. Vil du eksperimentere uden at installere har Moodle en demo-side på demo.moodle.org, som nulstiller hver time. Der er også en på Open Source CMS, den nulstiller hver anden time.

God fornøjelse
Bente
I svar til Bente Olsen

ved Paul høeg -

Kære Bente

Jeg er noget overvældet over al den respons. Generelt er der mange ord og forkortelser i al den respons jeg får som jeg ikke forstår. Så jeg er lidt på den, men famler mig lidt frem.

M.h.t. server, så arbejder jeg på to muligheder.

1. Jeg har min side liggende hos Azero og tænker på at blive der, men om det hamonere med Moodle ved jeg ikke.

2. En IT ven har en server oppe at køre med Moodle hvor vi i fællesskab forsøger at gøre os nogle erfaringer.

Men jeg har da drøftet med skolens IT-support om skolens server kunne laves til en webserver og så afvikle det hele derfra. Tanken er jo at andre lærere/skoler skal have glæde af det arbejde jeg laver. Personligt synes jeg bedst om at det ikke ligger på skolens server.

I øvrigt er jeg på en studieorlov, bevilliget af eftreskoleforeningen, det forpligter på den måde, at jeg skal dele ud af min viden og stå til rådighed efterfølgende.

Venligst Paul

I svar til Paul høeg

ved Dorte Nielsen -

Kære Paul,
Jeg har været lidt væk (travlhed) og har ikke rigtig fulgt med i diskussionen.
Men den Moodle, jeg bruger, ligger hos en privat udbyder/webhotel, egentlig downloaded til noget faggruppe-arbejde. Men da jeg er med i faggruppen, har jeg fået et 'hjørne' til min undervisning.
Se evt. installationen på www.referencefaggruppen.dk/moodle
Kurserne er lukkede, aht. de studerende, men jeg kan godt åbne kortvarigt for gæsteadgang. Vi skal bare aftale hvornår smiler

Mvh

Dorte