rollen en chaos in moodle 1.7

rollen en chaos in moodle 1.7

door Guido van der Waals -
Aantal antwoorden: 11

Helaas ben ik overgegaan op moodle 1.7.

Bijna alle problemen die ik nu ben tegengekomen heb ik moeten oplossen met uiterst vreemde noodverbanden. Zo heb ik mij moeten verdiepen in php wat ik echt belachelijk vind.
Zowel de Nederlandstalige als Engelstalige comunity kunnen mij maar niet verder helpen. Ik begin ernstig te twijfelen aan de betrouwbaarheid van moodle en haar nieuwe rollensysteem.

Op dit moment zit ik met het volgende probleem bij alle fora:

In de vorige moodle-versies kon je vrij eenvoudig bij het opzetten van een forum instellen of studenten nieuwe onderwerpen mochten plaatsen of niet. IN Moodle 1.7 moet ik dit met roltoedeling gaan doen.
Elke cursus had bij ons een nieuwsforum waarop docenten/admins berichten konden plaatsen, studenten mochten alleen lezen. Maar binnen een cursus werden er ook fora geplaatst om onderwijskundige redenen. Bij zulke fora hadden studenten alle rechten, zo ook het plaatsen van nieuwe onderwerpen.

Tot op de dag van vandaag heb ik zo'n instelling nog niet op eenvoudige wijze kunnen maken.boos 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: rollen en chaos in moodle 1.7

door Pieter van der Hijden -

Je hebt gelijk dat er veel mis is met Moodle versie 1.7. Moodle.com heeft versie 1.7 destijds uitgebracht als een stabiele versie. Over de nieuwe rollen-functies staat nog steeds te lezen dat een beheerder die geen speciale wensen heeft zich daar helemaal niet in hoeft te verdiepen. Daar klopt dus niet veel van. Als 1.7 stable al zo veel problemen geeft, zou 1.8 beta dan de oplossing zijn? Ik betwijfel dat.

Ik vermoed dat heet wat beheerders goed in de problemen zitten op dit moment. Misschien kan de op te richten vereniging meteen haar nut bewijzen door hier iets op te verzinnen!

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Pieter van der Hijden

Re: rollen en chaos in moodle 1.7

door Pieterjan Heyse -
Ik gebruik 1.8 beta en dat is eigenlijk nog steeds geen oplossing. Ik heb nog steeds problemen met de AJAX interface en groepen.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Pieter van der Hijden

Re: rollen en chaos in moodle 1.7

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Of het de verantwoordelijkheid is van de vereniging of van Moodle.com is om er iets aan te doen, durf ik te betwijfelen.
Het grootste probleem waar Moodle.com mee zit op dit ogenblik, is een gebrek aan een goed testpubliek, en vanuit dat opzicht is iedereen een beetje verantwoordelijk voor de goede werking van de volgende versie.
Wat op dit moment, in de beta fase, moet gebeuren, is dat zoveel mogelijk sites een testversie opzetten en die upgraden van een oude versie naar 1.8. Met aandacht kijken naar wat er gebeurt, fouten proberen te vinden en te reproduceren. Die fouten in http://tracker.moodle.org zetten.
Zolang er ernstige reproduceerbare fouten zijn, zal er niet tot een release overgegaan worden. Dat maakt dat het uiteindelijke product stabiel is.
Als er stommiteiten zitten in 1.7, dan is dat omdat die niet gemerkt zijn voor de release, en dat is ook een beetje de verantwoordelijkheid van iedereen die ongeduldig op de volgende release zit te wachten alvorens iets met de beta te doen.
Als gebruiker moeten we hier even naar onszelf kijken: we gebruiken open source en gratis software ipv astronomische bedragen te betalen voor closed source. De kwaliteit van open source hangt af van zijn testpubliek.

Dus: upgraden die testsites en bugs rapporteren maar!
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: rollen en chaos in moodle 1.7

door Ger Tielemans -

De communicatie met moodle.com is niet transparant. Als gebruiker krijg je daardoor geen zicht op de visie, de koers en de planning van Martin en zijn enthousiaste club. (o.a de andere Martin) Het is natuurlijk fantastisch dat er gewerkt wordt aan een community hub, maar het zou verstandiger zijn eerst op de scholen zelf de zaak goed op orde te krijgen.. ..en wordt journal nu wel of niet uitgefaseerd, enz..

Ik ben blij dat ik me niet vanwege de rollen heb laten verleiden tot 1.7, enerzijds omdat ik me afvroeg of je zo'n majeure operatie in een keer goed kunt wegzetten, maar anderzijds is de enige echte reden dat ik geliefde onderdelen van 1.6 (zoals courseformat "project", onze ZAP-box, ..) nog niet allemaal aan de praat heb in 1.7 en nu weer 1.8 en ik skip nu maar meteen naar beta 1.9 en ga daar op mijn dooie gemak onderdelen uittesten...

Koen, ik deel niet jouw visie op falende testgebruikers: er komen gewoon teveel versies met teveel detail verschillen achter elkaar uit: gebruikers hebben te vaak het gevoel dat ze de enige zijn die Moodle echt gebruikt, want je hoort zelden van problemen elders, er is (nog) geen kanaal voor:

Het bestuderen van de bugtracker is als het raadplegen van het orakel van Delphi, zo bedwelmd raak je door al die losse stukjes informatie. Ook de documentatie-wiki helpt niemand echt verder, omdat je deze niet vanuit je probleemstelling kunt bevragen en de inhoudsopgave niet probleem-geörienteerd is georganiseerd: op de lange duur wordt je daar gewoon moe van en ik kan me helemaal in de gevoelens van Guido vinden. (Maar je wordt nooit moe genoeg omdat het produkt zo verslavend veel voordelen biedt: splagaat heet dat tegenwoordig.)

Een open gebruikersvereniging kan hier een belangrijke rol spelen als luis in de Hermelijnen pels van koning Martin: Verzamelen en bundelen van klachten, eigen prioriteiten stellen, klankbord voor echte gebruikers, ervaring uitwisselen en die aan Moodle.com en de vertegenwoordigers voorleggen. Als die transparantie bij die gebruikersclub niet lukt, geef ik het geen lang leven: IK VRAAG ME OOK AF OF WE GEEN INTERNATIONALE GEBRUIKERSCLUB MOETEN OPRICHTEN MET DE AFDELING NEDERLANDS:

iNTERNATIONAL MOODLE USERS GROUP (i-MUG)


Wie wel de weg kan vinden mag snel twee vragen beantwoorden:

1. Hoe verwijder ik aan het eind van een schooljaar gebruikers en hun sporen echt uit de database.

2. Welke formule(s) moet je bij een X aantal gelijktijdige gebruikers loslaten op:

  • httpd.conf
  • php.ini
  • config.php
  • werkgeheugen, cache
  • max. aantal sessies, max. sessietijd, max. sessie geheugen, ...
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: rollen en chaos in moodle 1.7

door Christian Bokhove -
Vraag 2: ik had wel wat aan http://docs.moodle.org/en/Performance
Dan over het testen: ik vind dat Moodle -ook al is het "gratis"- een basisstabliteit moet hebben. 1.7 heeft dat niet. Dat is zeer jammer, maar ik denk en hoop dat Moodle hier van leert en "professioneler" wordt. Wat mij betreft is het door de gebruikersvereniging systematisch in de gaten houden van moodle en klankbord zijn naar modole.org toe essentieel. (maar daar zal ik zelf ook enigszins de hand in hebben...knipoog)
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: rollen en chaos in moodle 1.7

door Pieter van der Hijden -

Koen, ik ben het met je eens dat als er zaken rond Moodle mis gaan we ons moeten realiseren dat het om een gratis product gaat. Als moodle.com iets nalaat omdat het een andere mening heeft of niet in de gelegenheid is, kunnen wij als gebruikers ons afvragen of we dat niet zelf meeten oppakken. Ik denk dat we daarvoor wat meer structuur nodig hebben dan allen wat discussiefora. Misschien kan de nieuwe Moodle-vereniging hier wat in betekenen.

Toch heb ik ook wat aanmerkingen op je betoog:

  • Het ontwikkelen van 1.7 is een commerciëel project geweest van moodle.com en de Open Universiteit UK. De vrijwilligers van moodle.org waren geen partij in die overeenkomst. Ik vind dat de vrijwilligers dan ook niet nalatig.
  • Over het rollenmechanisme in 1.7 heeft moodle.com rond de release gezegd dat een doorsnee beheerder zich hier totaal geen zorgen over hoefde te maken. Alleen mensen met zeer speciale wensen zouden zich er in hoeven te verdiepen. Degenen die tevreden waren met de default rollen uit het verleden, zouden exact dezelfde functionaliteit in versie 1.7 aantreffen. Verder zou 1.7 stable zijn. Met deze uitspraken heeft moodle.com veel beheerders op het verkeerde been gezet. De functionaliteit wijkt nogal af en de implementatie zit vol met bugs. Natuurlijk zijn we heel blij met een gratis open source product, maar niet met dit soort miscommunicatie.
  • Voor de toekomst: Als je al de vrijwilligers bij het beta-testen wilt betrekken, zal er m.i. aan vier voorwaarden voldaan moeten zijn:
    • De alfa-testen zijn naar behoren uitgevoerd en geslaagd! M.i. is dat bij de alles omvattende aanpassingen van 1.7 een taak van moodle.com.
    • De documentatie op basis waarvan een planning voor de beta-testen kan worden opgesteld is aanwezig. Ook dat is m.i. in dit geval een taak van Moodle.com.
    • Op basis van die documentatie is een systematisch plan opgezet met testcases en te verwachten uitkomsten. Hier zouden de vrijwilligers een rol kunnen spelen. Het is alleen de vraag wie dan het plan gaat leveren. M.i. zijn we als vrijwilligers hiervoor op ditmoment te weinig georganiseerd.
    • Dat testplan wordt gedisciplineerd en reproduceerbaar uitgevoerd. Hier zouden de vrijwilligers een rol in kunnen spelen.

Hopelijk tot ziens bij de oprichting van de Nederlandstalige Moodle Vereniging aanstaande donderdag 15 maart 2007 te Wageningen.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: rollen en chaos in moodle 1.7

door Guido van der Waals -

Beste Koen,

Ja, ik weet het, Moodle is gratis, maar juist bij Moodle betekende dat niet dat de kwaliteit dan ook minder zou mogen zijn dan dure elo’s.
De kracht en de kwaliteit van Moodle is afhankelijk van de community en die heeft hier wel degelijk gefaald.

Tot nu toe heb ik bij elke overgang naar een nieuwe release nog nooit zoveel problemen gekregen. Dat was voor mij de reden dat ik een overstap durfde te maken.
Achteraf heb je gelijk dat ik veel te ongeduldig was met de overstap naar moodle 1.7. Maar de problemen liggen nu niet op het vlak van “verdwijnende backslashes”. Zulke problemen zullen ook in de toekomst onvermijdelijk zijn.

Graag wil ik iedereen nog wijze op de volgende discussie: http://moodle.org/mod/forum/discuss.php?d=64416.

Het probleem van deze versie zit hem echt in de rollenkwestie. Bij mijn testsite heb ik alles geprobeerd waarvan ik dacht dat dat belangrijk was. Ogenschijnlijk werkte alles ook correct. Maar in de testfase heb ik niet voldoende alle rollen uitgeprobeerd. Nu pas blijkt dat ik ook helemaal geen verstand had van de rollenmaterie. Het gevolg was dat mijn tests ongetwijfeld zinvol waren maar niet relevant. Nergens was trouwens een goede documentatie te vinden.
Na uitvoerig gebruik snap ik pas dat er een verschil is tussen een docentenrol in een cursus en een docentenrol in een categorie. Daar was ik zelf nooit in de testfase achtergekomen. En als ik in de toekomst weer niet snap wat de veranderingen eigenlijk inhouden zal mijn testfase weer een zinloze zijn.

Op de Engelstalige site van Moodle worden voorstellen gedaan om in de toekomst nieuwe versies uitgebreider en beter te testen.

Graag tot ziens in Wageningen. Guido

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: rollen en chaos in moodle 1.7

door Jan Dierckx -

Zelf wil ik gerust testversies draaien en problemen rapporteren, maar niet als er elk schooljaar twee nieuwe versies uitkomen. Op mijn eigen pc draai ik altijd de laatste nieuwe versie, maar veel problemen komen pas bovendrijven na echt intensief gebruik door leerkrachten en leerlingen.

Upgrades zijn bij mij altijd probleemloos gegaan vanaf versie 1.1.1. De upgrade van Moodle 1.5 naar Moodle 1.6 heeft me een serieus stuk zomervakantie gekost. Aan Moodle 1.7, laat staan 1.8 wil ik voorlopig nog niet beginnen.

Er worden bij elke versie nieuwe functies aan Moodle toegevoegd. Achteraf is de teleurstelling des te groter als je bij gebruik in de klas merkt dat de module niet echt foutloos lijkt te werken. Het onderhoud van die modules achteraf wordt naar mijn gevoel dan gewoon verwaarloosd. Het enthousiasme voor de blogmodule is gewoon weggeëbt. De wiki module wordt door moodle.org zelf (gelukkig) niet meer gebruikt. En iemand nog iets gehoord van de workshop module?

Een andere reden waarom testen volgens mij niet lukt, is Moodle's plugin systeem. Men beweert wel dat de basiscode van Moodle uitbreidbaar is met plugins, maar dat is niet echt zo. Bij elke upgrade naar een hogere versie kan je als hobbyist wel weer kleine veranderingen zitten opsporen die nodig zijn om je course format / resource module / filter / blok / enz... te laten werken met de nieuwe versie. Telkens de laatste nieuwe versie draaien om mee te helpen problemen opsporen wordt op die manier wel ontmoedigd.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: rollen en chaos in moodle 1.7

door Peter-Anne Wissema -
Hoewel ik me erg kan vinden in de problemen waar mensen tegen aan lopen mbt de rollenstructuur, werk ik met net zoveel genoegen in 1.7 als 1.6.
Natuurlijk is het ingewikkelder geworden en is een opmerking dat er in principe niets gemerkt zou worden van de impact van de rollen niet waar gebleken.
Toch ben ik elke dag weer blij dat de docenten en leerlingen daar niets van merken en dat er gewoon gewerkt kan worden.
Ik ben dan misschien wat pragmatisch, maar ik zie een probleem dat ik tegen kom maar waar gebruikers geen last van hebben, meer als een punt van aandacht (kan ik wat langer op broeden).
Het kost tijd, maar daar heb ik ook uren voor knipoog


Gemiddelde van de beoordelingen:  -