Tegelijk verhuizen en upgraden naar 1.7 vanaf 1.5

Tegelijk verhuizen en upgraden naar 1.7 vanaf 1.5

door CSG Eekeringe -
Aantal antwoorden: 6
We draaien op dit moment 1.5.3 en wil updaten naar een 1.7 versie. Op de huidige server draait mysql 3.23 en dat is niet genoeg voor 1.7. Nu wil ik Moodle verhuizen naar een andere server die wel de juiste versie heeft. Wat kan ik het beste doen?

Alle bestanden kopiëren inclusief de database en op de nieuwe server zetten en vervolgens op de nieuwe server updaten?

Of..

Op de nieuwe server 1.7 installeren en dan de gegevens restoren? Hoe? Zijn er nog andere mogelijkheden?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op CSG Eekeringe

Re: Tegelijk verhuizen en upgraden naar 1.7 vanaf 1.5

door Pieter van der Hijden -

Allereerst een ongevraagd advies: als je een site hebt met méér dan 3 cursussen en/of meer dan 25 gebruikers raad ik je aan om op dit moment NIET naar 1.7 over te gaan. Het nieuwe rollenmechanisme gedraagt zich namelijk niet volgens de defaultrollen uit 1.6 en kent talloze bugs. Bij een wat grotere site levert dat de administrator een hoop werk op. Kijk maar eens op het Engelse forum over Roles & Capabilities: wanhopige verhalen van administrators. Als je een wat groter productiesysteem draait, raad ik je aan nog even te wachten. Technisch gezien verloopt de upgrade van 1.6 naar 1.7 overigens heel soepel.

De overgang van 1.5 naar 1.6 gaat niet vanzelf. Dat komt inderdaad doordat je een nieuwe versie van MySQL nodig hebt. Belangrijk is dat je eerst een werkend 1.5 hebt op basis van de nieuwe DBMS. Je hebt het over bestanden kopiëren incl. de database. Wat de database betreft gaat is het echter niet voldoende om bestanden kopëren, maar moet je via export/import de database overzetten. Zie documentatie over database migratie. Zie ook bijgaand schema voor de overgang van 1.5 naar 1.6 in een aantal stappen.

 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Pieter van der Hijden

Re: Tegelijk verhuizen en upgraden naar 1.7 vanaf 1.5

door CSG Eekeringe -
Oke geen 1.7 dus. 600 gebruikers en stuk of 20 cursussen hier. Hoe kan ik in 1.5 de nieuwe DBMS gebruiken?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op CSG Eekeringe

Re: Tegelijk verhuizen en upgraden naar 1.7 vanaf 1.5

door H Hak -

Lees vooral de hoofdpijn verhalen elders op dit forum over deze upgrade.

Maak op een gewone PC een Moodle testomgeving en neem niet te grote stappen. Eerst 1.5 naar 1.6 en daarna 1.6 naar 1.7.
Als dit gelukt is kopieer je de map moodle uit mysql/data alsook de map moodledata naar je nieuwe server.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Tegelijk verhuizen en upgraden naar 1.7 vanaf 1.5

door CSG Eekeringe -
Het is geen probleem om eerst naar 1.6 te gaan (em daar te blijven). Mijn probleem is dat ik niet kan upgraden op de huidige server vanwege de MySQL versie.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op CSG Eekeringe

Re: Tegelijk verhuizen en upgraden naar 1.7 vanaf 1.5

door CSG Eekeringe -
Het is inmiddels gelukt. Het was veel eenvoudiger dan ik dacht. Gewoon nieuwe 1.5 bestanden uitgepakt op de nieuwe server. Datamap gekopieerd vanaf oude server. config.php gekopieerd vanaf oude server. Upgrade uitvoeren... Klaar!
Gemiddelde van de beoordelingen:  -