Beveiligingsprobleem?

Beveiligingsprobleem?

door Kris Gonnissen -
Aantal antwoorden: 6

Na mijn laatste bericht in het Nederlandstalige forum van moodle.org kreeg ik twee e-mails binnen, afkomstig van servicedesk@servicedesk.servicenet.nl . Het ene bericht gaf me (met een paar tikfouten) de logingegevens voor http://servicedesk.servicenet.nl:8080 (waarbij gebruikersnaam en wachtwoord beide gelijk zijn aan het e-mailadres dat ik opgaf in moodle.org en dat alleen maar zichtbaar was "voor andere leden van deze cursus"!). In de andere mail zie ik het onderwerp staan van mijn laatste forumbericht:
"Uw aanvraag is gerigistreed onder 657=.=C2=A0De aanvraag=C2=A0is : Nederlandstalig: Re: hotpotatoe test  slaat re=sultaten niet op."

Bij wijze van test heb ik (voorzichtig) enkele e-mailadressen van andere deelnemers aan "Nederlandstalig:" ingetikt, en zie: ik kon met hun e-mailadres als gebruikersnaam en wachtwoord inloggen en ik zag hun naam. Aanmelden met een adres van iemand uit "Deutsches:" ging dan weer niet.

Mijn voorlopige conclusie: iemand misbruikt de e-mailadressen en namen van de leden van "Nederlandstalig:".

Ik heb hier dan ook prompt mijn e-mailadres onzichtbaar gemaakt...

Wat kan hieraan gedaan worden? is er kwaad opzet in het spel? ...?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Beveiligingsprobleem?

door Jef van Eijk -
Nee er is geen kwaad opzet in het spel, om 1 of andere reden worden er e-mails gestuurd naar ons mail adres. Dit mail adres is gekoppeld aan een servicedesk systeem wat automatisch tickets aanmaakt. Vandaar dat je een reply krijgt.... Inderdaad ook zeer irritant voor ons. Wij weten niet hoe we dit moeten uitzetten.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jef van Eijk

Re: Beveiligingsprobleem?

door CSG Eekeringe -
Raar verhaal hoor. Berichten in Moodle vragen worden dus automatisch naar een willekeurige servicedesk gestuurd zonder dat iemand weet hoe dat kan? Ik denk dat ik het domein servicenet.nl aanmeld bij diverse e-mail blacklists want het is gewoon spam. Ik zit er niet op te wachten en je kunt het niet voorkomen.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Beveiligingsprobleem?

door Jan Haker -
Jef, ik neem aan dat jij die servicedesk runt? Heb je het mailadres van de servicedesk gebruikt in je Moodle-profiel op dit forum? Dan zou ik daar maar een ander adres in zetten, of in je profiel aangeven dat je geen mail wilt bij reacties in dit forum...
Ik kreeg vrijdag ook al zo'n autoreply en bij ons op de afdeling (ik ben o.a. systeembeheerder) was de reactie direct: hier probeert iemand via de Moodlesite klanten binnen te halen en daar zijn we niet van gediend!
Ik neem aan dat je niet je servicedesk uit wilt zetten? knipoog
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan Haker

Re: Beveiligingsprobleem?

door Jef van Eijk -
Dit is nu het mooie. Het e-mail adres staat er niet in. Ik weet op geen enkele manier hoer dit komt. OP dit moment blokkeer ik alles wat er vanuit het moodle forum binnen komt. Alles wat binnenkomt moet ik nu elke keer handmatig verwijderen en dat is een behoorlijke klus. En nee wij zijn niet op jacht naar klanten op deze manier. Wij doen niets met moodle...
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jef van Eijk

Re: Beveiligingsprobleem?

door Hans de Zwart -
Hoi Jef,

Als je toch al alles wat van Moodle komt blokkeert aan jouw kant kun je net zo goed de mail vanuit Moodle al blokkeren. Klik daarvoor op de volgende link:

http://moodle.org/user/view.php?id=211421&course=13&disable=1

Als je toch op de hoogte wilt blijven van wat er in de Nederlandstalige forums gebeurt, dan kun je gebruik maken van de RSS feeds.

Vr. groet,

Hans
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Beveiligingsprobleem?

door Peter-Anne Wissema -
Ik ben blij met deze berichten. ik zat me al af te vragen waar die rare mails vandaan komen..
Ik hoop op een zeer snelle oplossing. Ik schaar me daar aan de kant van Hans.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -