Du har helt ret, Ian! Jeg har selv prøvet det samme i Aalborg (Cand it Livssyn):
- To af os fik et par år, hvor vi brugte Moodle, og gennem det tillærte os en mængde nye pædagogiske praksisser, fordi Moodle inspirerer entreponørtyper til at gøre det, og vi skulle ikke først ud og skaffe programmørtimer og support, men kunne bare selv udvikle næsten alt. Så vidt jeg husker er det vist kun UNICODE, som vi har måttet give op over for.
- Så blev der fattet samme beslutning som i ILM, og vi opdagede pludselig, hvor begrænset man er, når man kun har et konferencesystem som First Class på et teknologisk lavere niveau. Tormod Hansens Dialog i undervisningen siger bare det hele til slut i en sammenligning af de to systemer. Derfor må og skal vi simpelthen tilbage til en Moodle-løsning af netop de grunde du nævner!
Men så lidt videre med mit oprindelige spørgsmålet: På den private institution, hvor jeg også underviser, er hele institutionen nu "Moodle-brugere" - måske lige med undtagelse af de fleste af TAP'erne - men ingen i undervisningssektoren kunne drømme om vælge noget andet. Det spændende er endvidere vor meget spændende erfaring med, at Moodle har vist sig at være så tiltrækkende, at selv lærertyper, der ellers aldrig satser på IT-løsninger, faktisk har fået lyst til selv at bruge de mange fordele i Moodle, og de opdager hurtigt at de med en mindre hjælp faktisk også nemt selv kan styre dette system. Det tog i øvrigt fart, da vi for nylig indførte kursustilmelding via Moodle - og også derved sparer udgifter til undervisningsadministration.
Det der så er min problemstilling er følgende: hvordan ville man kunne sætte tal på en omstilling fra gymnasial tankpasserpædagogik til netbaseret undervisning ? Jeg ved godt, at det egentlig ikke er dette forum, men det kunne være spændende netop at høre svarene i dette forum, hvor det er de samme redskaber. Men altså når vi nu er i gang:
- Arg. 1(Ian): en institution undgår programmør-timer ved at basere sig på et system, der er gratis og konstant under udvikling, og derfor altid vil inkorporere de nyeste rutiner som en halv million førende pædagoger og programmærer har brug for.
- Med andre ord har vi i Moodle en mulighed for omstilling som er omkostningsfri på den tekniske side, når man ser bort fra udgifter til lagerplads og opdateringer (vi er på den private institution så heldige at vi har en topspecialist i baghånden, som sørger for server og installation så det altid kører helt optimalt).
Men, givet dette gode første og afgørende argument, som faktisk betyder, at man får ganske meget helt gratis, hvad er så 2. argument? Lad mig afprøve følgende:
- Arg 2a: Den anden del af en cost-benifit analyse i et velfungerende Moodle-miljø kan gøres op som et individuelt valg for hver enkelt pædagog:
- en Moodle-motiveret ledelse kan lade hver enkelt pædagog afgøre med sig selv, om han ønsker at bruge tid på løbende at opbygge nye pædagogiske tiltag af blended art, eller om han ønsker at påtage sig en større pædagogisk indsats på timenormeret basis. Her er tankegangen, at hvis en pædagog hvert år udbyder de samme 100 timer i X fag som gentagelse af klassekonfrontation børe hver simpel reproduktion af undervisning vægtes procentvis lavere i en timenormering, indtil timetallet kan reduceres som følge af overgang til blended undervisningspraksis.
- ledelsens opgave bliver da at tilbyde kurser og en passende individuel pædagogisk mentoring, så denne pædagog konstant får en reel mulighed for at vælge samme timeantal mod at foretage kursusudvikling til blended undervisning
- en pædagog kan så på et givet tidspunkt ansøge om udviklingsmidler til at foretage en yderligere omlægning til fuld online e-Læring elle basal online e-læring med minimal konfrontation.
Hvis andre har styr på lignende type af resonnement vil jeg gerne kontaktes personligt på mail (nwn@hum.aau.dk) - med mindre der er andre af os inde i Moodle-verdenen, der også er interesseret i diskussionen. Og det er måske ikke dumt at føre den, fordi et arguement som det Ian giver jo på flere niveauer er "guld værd".
Så tak for det og på forhånd tak for andre argumenter!
/Nicolai