safe mode patch - en løsning...eller?

safe mode patch - en løsning...eller?

ved Torben Kam Nielsen -
Antal besvarelser: 2

Hej "Moodlere"

Mit site er hosted ved Surftown.dk - på deres server er Safe Mode = On - for Surftown er det et must af hensyn til sikkerhed.

Under installation advares jeg om begrænsingerne i funktionaliteten ved Safe Mode aktiveret - det forhindrer upload af filer og oprettelse af mapper etc.

Jeg har imidlertid læst http://moodle.org/bugs/bug.php?op=show&bugid=2093, som vist angiver, hvorledes jeg kan omgå Safe Mode problematikken. Problemet er bare, at vejledningen ikke er detaljeret nok forklaret for en novice som jeg med hensyn til hvad der skal rettes, i hvilke filer og hvorhenne i filerne.

Kan nogle af jer Moodlere være til hjælp med en detaljeret forklaring og/eller en alternativ løsning på Safe Mode problematikken, så jeg kan blive fuldgyldig Moodler hæ hæ.

Med venlig hilsen

Torben Kam Nielsen

I svar til Torben Kam Nielsen

Ang: safe mode patch - en løsning...eller?

ved Ian Semey -
Hej Torben,

Så vidt jeg kan se er det blevet rettet i version 1.5, bort set fra step 2 , hvor data-kataloget bliver oprettet og dets rettigeder bliver sat.

Når moodle kører på en server, og der uploades en fil, er det webserverprogrammet apache som er bruger (da du som ekstern bruger ikke logger ind, du beder blot apache om at udføre nogle ting for dig). På ser

vil ejeren og gruppen almindeligvis blive sat til apache og apache, så hvis safe mode er sat til, er der et problem fordi andre brugere ikke har lov til at læse dem - og her er moodle også en sådan bruger.

"When you're running PHP as a module, files written by the script have the server daemon's ownership (UID) and group ownership (GID). If another user (such as "apache", "httpd", "www", or "nobody") writes files in your directories, then you cannot modify or delete the files."

mkdir $CFG->dataroot
-- her oprettes mappen til filer i det drev som er defineret i config.php-filen (disse unix- kommandoer skal udføres i et terminal-vindue på serveren)

chown moodle.moodle $CFG->dataroot
-- her sættes ejer.gruppe til moodle.moodle

chmod 2777 $CFG->dataroot
-- her sættes rettighederne til kataloget til 02777, dvs.
2-tallet: set group ID on execution (dvs. filer gemt i kataloget får katalogets gruppe)
7-tallet: read, write, and execute (search) tilladelse til ejer, gruppe og verden
(se her for en teknisk forklaring, og )
Så vidt jeg kan se er det eneste du skal sikre dig at data-mappen er oprettet med de rigtige indstillinger.

/Ian