Fout bij schrijven naar de databank

Fout bij schrijven naar de databank

door Kathleen van Peteghem -
Aantal antwoorden: 9

Ik krijg de foutmelding: fout bij schrijven naar de databank.

Deze krijg ik als ik in een cursus een pagina wil toevoegen, dus ik kan de pagina invullen en als ik dan opslaan druk krijg ik deze melding.

Mijn webhoster heeft al aan de databank zelf wat aanpassingen geprobeerd, maar het probleem blijft zich voordoen. Het heeft gewerkt tot ik schat een dikke twee maanden geleden, dus vermoedelijk is er iets met een kleine update ofzo iets misgegaan.

Kan iemand me helpen om in de juiste richting te gaan zoeken?

Alvast bedankt.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kathleen van Peteghem

Re: Fout bij schrijven naar de databank

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers

Dat is een moeilijke.

Als je het alleen bij die specifieke handeling hebt, dan vermoed ik dat er een tabel beschadigd is.

Via PHPmyadmin is er een optie om die te herstellen...

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Fout bij schrijven naar de databank

door Kathleen van Peteghem -

De tabel Mood_page lijkt in orde.

Heb net eens geprobeerd een chat toe te voegen en daar ook dezelfde foutmelding...

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kathleen van Peteghem

Re: Fout bij schrijven naar de databank

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers

Ik zou alle tabellen eens controleren. Je doet daar niets mis mee. Je weet immers niet welke tabellen allemaal gebruikt worden voor een bepaalde actie.

Zoals ik al zei: het is een moeilijke. Er is documentatie over op https://docs.moodle.org/29/en/How_to_check_your_database_for_corruption en op https://docs.moodle.org/29/en/Verify_Database_Schema (pas in de url de 29 aan aan jouw versienummer)

Je kunt beginnen met te proberen wat meer foutmeldingen te krijgen door de documentatie te volgen op https://docs.moodle.org/29/en/Debugging. ;

Je spreekt over een upgrade: misschien is daar wat fout gelopen: update script niet volledig gelopen, nieuwe bestanden gekopiëerd over de oude ipv ze te vervangen, ... ik zeg maar wat.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Fout bij schrijven naar de databank

door Kathleen van Peteghem -

Ik heb de foutmeldingen aangezet en krijg deze melding nu:

Debug info: Cannot execute statement: impossible to write to binary log since BINLOG_FORMAT = STATEMENT and at least one table uses a storage engine limited to row-based logging. InnoDB is limited to row-logging when transaction isolation level is READ COMMITTED or READ UNCOMMITTED.
INSERT INTO mood_course_modules (course,module,instance,visible,visibleold,idnumber,groupmode,groupingid,showdescription,added) VALUES(?,?,?,?,?,?,?,?,?,?)
[array (
0 => '18',
1 => 4,
2 => 0,
3 => '1',
4 => '1',
5 => '',
6 => '0',
7 => '0',
8 => 0,
9 => 1446820549,
)]
Error code: dmlwriteexception
Stack trace:
line 446 of /lib/dml/moodle_database.php: dml_write_exception thrown
line 1164 of /lib/dml/mysqli_native_moodle_database.php: call to moodle_database->query_end()
line 1210 of /lib/dml/mysqli_native_moodle_database.php: call to mysqli_native_moodle_database->insert_record_raw()
line 1429 of /course/lib.php: call to mysqli_native_moodle_database->insert_record()
line 107 of /course/modlib.php: call to add_course_module()
line 275 of /course/modedit.php: call to add_moduleinfo()

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kathleen van Peteghem

Re: Fout bij schrijven naar de databank

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers

Je databankserver is fout geconfigureerd. Wijzig het configuratiebestand van mysql en herstart mysql

BINLOG_FORMAT = STATEMENT

moet zijn

BINLOG_FORMAT = ROW

onder [mysqld] in het bestan /etc/my.cnf (of waar het ook staat voor jouw serverdistributie) 


Stem voor MDL-47005 om Moodle je daarvoor te laten waarschuwen bij installatie knipoog

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Fout bij schrijven naar de databank

door Kathleen van Peteghem -

Ik heb jouw antwoord doorgestuurd naar de webshosting helpdesk en daar krijg ik het antwoord dat ze het niet op ROW kunnen zetten, wel eventueel op MIXED...

Zal dat ook werken?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kathleen van Peteghem

Re: Fout bij schrijven naar de databank

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers

Volgens dit bericht: https://moodle.org/mod/forum/discuss.php?d=164025 zou het moeten werken. Hou ons op de hoogte knipoog

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Fout bij schrijven naar de databank

door Kathleen van Peteghem -

Wow, hoe die instelling veranderd is geen idee.

Maar het werkt allemaal weer!

Bedankt!

Gemiddelde van de beoordelingen:  -