Prematching

Prematching

door jorg duitsman -
Aantal antwoorden: 11

Als gebruiker van moodle ben ik bij de start van het schooljaar tegen een heleboel zaken aangelopen.

Je hebt namelijk te maken met een aantal partijen, uitgevers, hosting moodle site, directe toegang en kennisnet federatie.

Na vele telefoontjes heen en weer bleek de kennisnet plugin niet goed te functioneren in de huidige 2.6 versie maar daar zit vooruitgang in en zou zelfs vandaag al kunnen gaan werken. Nu het volgende probleem:


Leerlingen moeten bij bepaalde uitgevers geprematchet worden en dit wordt niet door moodle ondersteund. Kunnen we de krachten bundelen en kijken hoe we dit voor elkaar kunnen krijgen want ik kan me niet voorstellen dat wij de enige school in nederland zijn die hier tegenaan lopen.


Wie herkent dit probleem en wil meedenken. 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op jorg duitsman

Re: Prematching

door Kees Koopman -

Hi Jorg,

Ik herken de lange route en de vele schijven. Gruwelijk, met name omdat je daar geen grip op hebt. Als het in Magister "goed" staat en Moodle presenteert onjuiste of geen weblinks naar methode-websites, dan is het een hele klus om de oorzaak te vinden.

Eigenlijk -op een foute tabel na die we ergens in de keten tegenkwamen en die vervolgens door de betreffende partij is gerepareerd- ging het bij ons probleemloos.
Voor alle duidelijkheid: probleemloos ICT bedrijven met uitgevers als Noordhoff is geen vreugde! Maar dat kun je Moodle, kennisnet etc. niet verwijten.

Wij zijn trouwens een school met zo'n 2350 leerlingen, waarvan een deel via Moodle de weblinks gepresenteerd krijgt. Onze Moodle-provider heeft dit goed op orde, moet ik zeggen.

Groet, Kees (die ook leuk Scratch-t)

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kees Koopman

Re: Prematching

door jorg duitsman -

Wij zijn trouwens een school met zo'n 2350 leerlingen, waarvan een deel via Moodle de weblinks gepresenteerd krijgt. Onze Moodle-provider heeft dit goed op orde, moet ik zeggen.



En wie is dat dan Kees???



Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op jorg duitsman

Re: Prematching

door Richard van Iwaarden -

Hoi Jorg,

Prematching is altijd een ellende en dat heeft een hele logische oorzaak. Leerlingen die nog niet bekend zijn in je onderwijssysteem gaan lesmateriaal bestellen en toch moet het klaar staan als ze op school komen.

Wij laten al onze bestellingen via van Dijk Educatie lopen. Er vindt premachting plaats op verschillende velden (geboortedatum, postcode, etc.) waardoor de kans kleiner wordt dat je verkeerd matcht.

Tegelijkertijd zijn er dan altijd leerlingen die niet goed gematcht worden.

Ik wil je echt een tip geven: besteed de techniek uit. Hier gaat uren in zitten en daar zijn partijen voor (Openedu, Avetica, Up Learning, etc.) Bij ons loopt dit proces goed, maar altijd last-minute. Ik moet er dus wel flink achteraan zitten. En inderdaad: de uitgeverijen zijn ook zeer langzaam met veel onbegrip en storingen.

De Kennisnetkoppeling werkt bij ons prima.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Richard van Iwaarden

Re: Prematching

door jorg duitsman -

Maar ik snap dat hele prematchen niet.......Avetica zegt dat de uitgevers het moeten doen. De uitgevers geven moodle de schuld.


Zelf kan ik het niet. 


Maar als ik het goed begrijp laten jullie de prematching dus uitvoeren door diegene die de moodle site host.....

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op jorg duitsman

Re: Prematching

door Richard van Iwaarden -

Hoi Jorg,

Ik denk dat Kees en ik dezelfde Moodlehoster hebben: www.openedu.nl

Prematching werkt bij ons zo:

  1. De leerling bestelt bij van Dijk de leermiddelen die wij aangeven op de boekenlijst
  2. Van Dijk maakt een tabel met geboortedatum/postcode/geslacht  oid
  3. Onze Moodlehoster heeft in onze Moodle ook een tabel met geboortedatum/postcode/geslacht
  4. Leerlingen worden gematched, waardoor Moodle weet welke gebruiker wat besteld heeft
  5. Moodle heeft ook voor elke lesmethoden een linkje naar de uitgeverij (ingelogd via kennisnet, de link ziet er meestal zoiets uit: http://lesmethode.noordhoff.nl/isbnnummer )
  6. De linkjes worden bij ons in een blokje op de voorpagina gezet.

Resultaat is dat leerling X inlogt en op de homepage van Moodle een blokje ziet met 'mijn lesmateriaal'. Daarin de linkjes van de spullen die hij besteld heeft bij van Dijk Educatie.



Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Richard van Iwaarden

Re: Prematching

door jorg duitsman -

Onze hosting loopt bij avetica en zij hebben dus niet die " tabellen" van van Dijk. Wij hebben overigens ook extern boekenfonds. ( iddink )


Zou het nu zo simpel zijn dat als ik vraag of zij ook dat soort tabbellen willen aanmaken avetica die kan inplementeren in moodle of zou dat weer een of ander plugin voor moeten worden geschreven. Ik begreep dat openedu in ieder geval niet bereid is om een en ander te delen..........;-\

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Richard van Iwaarden

Re: Prematching

door jorg duitsman -

Beste Richard,


Zaten jullie eerst ook niet bij avetica? en zo ja waarom naar openedu over gestapt..


Zijn de kosten ongeveer hetzelfde ?



Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op jorg duitsman

Re: Prematching

door Richard van Iwaarden -

Hoi Jorg,

Wij zaten niet bij Avetica, maar volgens mij zijn zij wel een goede hoster.

Ieder moet zijn eigen vergelijken maken waarbij ze ook de zaken moeten meenemen die voor hun van belang zijn. Het enige wat ik iedereen wil adviseren is om Moodle niet zelf te hosten en dit echt uit te besteden. Moodle is al gratis, dan kan het schoolbestuur best wat investeren in hosting & ondersteuning.

Wij hebben het eerste jaar geprobeerd Moodle zelf te hosten. Omdat we toen rond de 3000 gebruikers hadden was dat niet te doen. Niet iedereen heeft geclusterde webservers en databaseservers in huis staan. Het geeft je ontzettend veel rust als je je niet met de techniek, storingen en upgrades hoeft bezig te houden. En storingen krijg je sowieso bij Moodle omdat er altijd wel bugs te vinden zijn.

Daarbij vind ik het veel leuker om me te concentreren op het enthousiasmeren van docenten voor Moodle. Ze te laten zien hoe en wat er allemaal mogelijk is. Bouw wat mooie voorbeelden. Geef trainingen. Verplicht ze in de rol van student te kruipen.


Techniek moet gewoon werken. Maar goed, daar los ik jouw probleem niet mee op. Iddink is overigens dezelfde partij als Magister, dus dan weet je misschien wel waarom ze zeggen dat het in Moodle allemaal niet werkt en waarom ze niet zouden willen meewerken aan een oplossing. Er is daar commercieel belang aanwezig om scholen naar de Magister ELO te loodsen.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Richard van Iwaarden

Re: Prematching

door jorg duitsman -

Hoi,


Sorry voor late reactie maar Avetica is zeker een goede hoster alleen lopen we tegen veel problemen aan die zij voor de zakelijke markt niet tegenkomen. We gaan in ieder geval de mogelijkheden onderzoeken van openedu.nl  Prijs/kwaliteit & mogelijkheden. 

Zij richten zich op het onderwijs en hebben de lijntjes goed liggen. Verder hoor ik veel goede zaken over deze partij. 

Dan nog iets over het commercieel belang van Magister daar word ik echt gek van. Wij zijn dus ook geen scholengemeenschap meer maar een bedrijf dat zich moet conformeren aan wat grote commerciële partijen willen. En daar heb ik dus zo'n hekel aan ;-(

Bedankt voor de informatie en dan nog een ding. Zou ik als elo coordinator eens een keer als gast in jullie elo mogen rondkijken en dat ik jou ook lid maak van onze Moodle site zodat we nog wat van elkaar kunnen leren. Mss is Kees Koopman ook geïnteresseerd ?



Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op jorg duitsman

Re: Prematching

door H Hak -

Lijkt me zeker verstandig om dit eens te onderzoeken, volgens mij zijn de antwoorden in deze discussie al gegeven. Een goede ruiker heeft maar een halve roos nodig.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -