Fout bij het schrijven van de databank

Fout bij het schrijven van de databank

door Wouter Roels -
Aantal antwoorden: 12

Na het upgraden van 1.9.9 naar 2.1.1(wat niet zo simpel verliep, PHP moest ook geupgrade worden waardoor nu onze joomla niet meer werkt...)

hebben we een probleem bij het veranderen van de instellingen van een cursus.

We krijgen altijd dezelfde fout "Fout bij het schrijven van de databank", de wijzigingen zijn echter wel aanvaard. Het manueel backuppen of restoren gaat echter niet meer.Voor de rest werkt voorlopig alles wel. Wie weet komt er meer naar boven als de leerkrachten allemaal wakker zijn geworden...

Enig idee waar ik moet zoeken om één en ander terug werkend te krijgen?

Een aantal zaken moet ik nog verder installeren maar zijn toch niet noodzakelijk dacht ik?

php_extension xmlrpc wordt aangeraden om te installeren of in te schakelenwordt aangeraden om te installeren of in te schakelen

Het installeren van de optionele XMLRPC-extentie is nuttig voor de werking van Moodle Netwerk

Controleer
php_extension soap wordt aangeraden om te installeren of in te schakelenwordt aangeraden om te installeren of in te schakelen

Het installeren van de optionele Soap-extentie is nuttig voor webservices en sommige modules uit contrib.

Controleer
php_extension intl wordt aangeraden om te installeren of in te schakelenwordt aangeraden om te installeren of in te schakelen

Intl-extentie wordt gebruikt om de ondersteuning van internationalisering te verbeteren, zoals sorteren op basis van de ingestelde locale.

Controleer
moodle   versie 1.9 is vereist en je gebruikt nu versie 2.1.1versie 1.9 is vereist en je gebruikt nu versie 2.1.1 OK
unicode   moet geïnstalleerd/ingeschakeld zijnmoet geïnstalleerd/ingeschakeld zijn OK
database mysql versie 5.0.25 is vereist en je gebruikt nu versie 5.0.51versie 5.0.25 is vereist en je gebruikt nu versie 5.0.51 OK
php   versie 5.3.2 is vereist en je gebruikt nu versie 5.3.6versie 5.3.2 is vereist en je gebruikt nu versie 5.3.6 OK
php_extension iconv moet geïnstalleerd/ingeschakeld zijnmoet geïnstalleerd/ingeschakeld zijn OK
php_extension mbstring wordt aangeraden om te installeren of in te schakelenwordt aangeraden om te installeren of in te schakelen OK
php_extension curl moet geïnstalleerd/ingeschakeld zijnmoet geïnstalleerd/ingeschakeld zijn OK
php_extension openssl wordt aangeraden om te installeren of in te schakelenwordt aangeraden om te installeren of in te schakelen OK
php_extension tokenizer wordt aangeraden om te installeren of in te schakelenwordt aangeraden om te installeren of in te schakelen OK
php_extension ctype moet geïnstalleerd/ingeschakeld zijnmoet geïnstalleerd/ingeschakeld zijn OK
php_extension zip moet geïnstalleerd/ingeschakeld zijnmoet geïnstalleerd/ingeschakeld zijn OK
php_extension gd wordt aangeraden om te installeren of in te schakelenwordt aangeraden om te installeren of in te schakelen OK
php_extension simplexml moet geïnstalleerd/ingeschakeld zijnmoet geïnstalleerd/ingeschakeld zijn OK
php_extension spl moet geïnstalleerd/ingeschakeld zijnmoet geïnstalleerd/ingeschakeld zijn OK
php_extension pcre moet geïnstalleerd/ingeschakeld zijnmoet geïnstalleerd/ingeschakeld zijn OK
php_extension dom moet geïnstalleerd/ingeschakeld zijnmoet geïnstalleerd/ingeschakeld zijn OK
php_extension xml moet geïnstalleerd/ingeschakeld zijnmoet geïnstalleerd/ingeschakeld zijn OK
php_extension json moet geïnstalleerd/ingeschakeld zijnmoet geïnstalleerd/ingeschakeld zijn OK
php_setting memory_limit aanbevolen instelling gedetecteerdaanbevolen instelling gedetecteerd OK
php_setting safe_mode aanbevolen instelling gedetecteerdaanbevolen instelling gedetecteerd OK
php_setting file_uploads aanbevolen instelling gedetecteerdaanbevolen instelling gedetecteerd OK

Alvast bedankt

Wouter

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Wouter Roels

Re: Fout bij het schrijven van de databank

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Hallo Wouter, Controleer je databank eens grondig. Dat wil zeggen via mysql de tabellen controleren, maar ook via xmldb-editor de verschillende checks eens laten lopen. Kijk ook eens naar http://docs.moodle.org/20/en/Verify_Database_Schema. Het is vlugger gedaan dan het op het eerste zicht lijkt en kan wel wat mogelijke problemen opspitten. Veel succes - ik ben sinds vrijdag bezig met upgraden droevig. We zijn er bijna, (maar nog ....)
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Fout bij het schrijven van de databank

door Ger Tielemans -
Dag Wouter, ik neem aan dat je na het "schuiven" met de database meteen in phpmyadmin de opdracht "repareer alle tabellen" hebt gegeven?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Dit forumbericht is verwijderd

De inhoud van dit forumbericht is verwijderd en kan niet meer getoond worden.
Als antwoord op Verwijderde gebruiker

Re: Fout bij het schrijven van de databank

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers

information_schema is de interne databank voor de werking van mysql en heeft niets met je site te maken.

De bedoeling is om het databaseschema van je geüpgrade Moodle te vergelijken met dat van een proper geïnstalleerde Moodle (geïnstalleerd met dezelfde codebase). Die zouden min of meer hetzelfde moeten zijn. Mijn site loopt sinds 2003 (versie 1.08) door alle upgrades en ik heb nauwelijks verschillen gevonden.

Lees de documentatie die je aanhaalt nog eens goed door: het is een prima te volgen recept. Op een half uurtje tijd heb je uitsluitsel van dat probleem.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Dit forumbericht is verwijderd

De inhoud van dit forumbericht is verwijderd en kan niet meer getoond worden.
Als antwoord op Wouter Roels

Paniek: Fout bij het schrijven van de databank

door Juan Galdos -

Beste Moodle gebruikers,

Ik heb vandaag opeens de fout Fout bij het schrijven van de databank gekregen. Ik heb weinig ervaring met Moodle en ik hoop dat jullie me kunnen helpen om dit snel op te lossen. Als ik kan weten waar het probleem ligt, zou het al iets zijn.

Ik werk met Moodle 2.7.

Groeten.


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Juan Galdos

Re: Paniek: Fout bij het schrijven van de databank

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers

We hebben meer info nodig. Dit kan heel veel oorzaken hebben.

Wanneer gebeurt het? Kun je het reproduceren? Indien ja, schakel dan foutopsporing aan en post het resultaat. Kijk ook eens of je foutmeldingen vindt in de logbestanden van je webserver.

Draait je Moodle op een Windows of een Linux? Welke databank gebruik je?


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Paniek: Fout bij het schrijven van de databank

door Juan Galdos -

Erg bedankt voor jouw antwoord!

Ik heb de instructies gevolgd om "debugging" te gebruiken dus http://.../admin/settings.php?section=debugging  opeens was Moodle weer aan het werken, vrij toevallig naar mijn mening.

Voor de rest kan ik de fout niet reproduceren, het is niet meer gebeurt. 

We werken met een shared server (Linux, MySQL). We zijn op een test stadium. Zou het kunnen zijn dat de server overbelast is?




Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Juan Galdos

Re: Paniek: Fout bij het schrijven van de databank

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers

Bedoel je met shared server dat Linux en Mysql op één machine draaien of een machine, gedeeld met enkele 10-tallen of honderden andere clienten?

Op zo een shared platform is alles mogelijk natuurlijk. Misschien overbelast, misschien lag mysql er even uit voor een update, mischien ...

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Paniek: Fout bij het schrijven van de databank

door Juan Galdos -

Ik bedoel dat we voorlopig niet werken met een VPS. De server waarmee we werken wordt gebruikt door enkele avondscholen maar alleen voor het testen van Moodle.

Ik hoop dat dit soort problemen niet gebeuren wanneer we eindelijk met een VPS kunnen werken.


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Juan Galdos

Re: Paniek: Fout bij het schrijven van de databank

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers

Misschien vind je dan deze pagina interessant: https://docs.moodle.org/27/en/Performance_recommendations

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Paniek: Fout bij het schrijven van de databank

door Juan Galdos -

Nog eens bedankt voor de tips!

Ik zal met een collega al deze details bespreken. Hopelijk is ons buget voldoende om een deftige server te vinden.

Grtz.



Gemiddelde van de beoordelingen:  -