Mam moodle 1.9.9+ i myślę, że w tej kwestii nie będzie większych zmian w stosunku do wersji 2.0.1. Podzielę się swoim doświadczeniem. Jestem po dość dużych bojach z tym blokiem i poza poruszaną wcześniej kwestią, że nie można się zbytnio wyręczyć innymi do przydzielania roli mentora (chyba, że nadając dość spore uprawnienia do zarządzania rolami i użytkownikami w całym serwisie co raczej jest niepożądane) i jemu z kolei przypisania podopiecznych - wydaje mi się, że opanowałem ten temat.
Początkowo miałem podobne trudności, że nie widziałem bloku mimo jego załączenia. Widziałem tylko przy włączonym trybie edycji. Napiszę pokrótce jak sobie poradziłem. Rozważałem ten blok w dwóch aspektach:
1. Z pozycji serwisu głównego zawierającego w sobie różne kursy
2. Z pozycji pojedynczego kursu
Odnośnie pierwszego punktu, wg mnie bardzie zasadnego w moim przypadku podjąłem następujące kroki:
1. Zgodnie z sugestiami z tego forum dodałem nową rolę Mentora nadając mu kilka uprawnień do przeglądu profili użytkowników, w tym głównie ocen i raportów aktywności. Nadałem tej roli nazwę Mentor.
2. Dla testów założyłem konto Opiekuna Testowego - mogę nim być sam jako admin ale dla przejrzystości sytuacji założyłem ww. Opiekun Testowy (Mentor) poza posiadaniem konta nie musi mieć nic przydzielane - chyba, że chcemy wpuścić go na kurs, o czym napiszę dalej.
3. Z pozycji Administracji serwisu wszedłem do przeglądu kont użytkowników, odszukałem wskazanych (założonych podopiecznych Opiekuna Testowego) np. - uczestnik jednego z kursów Jan Nowak, któremu w zakładce role, klikając do niedawno stworzonej roli Mentora widocznej na jego karcie przypisałem Opiekuna Testowego.
Na karcie Jana Nowaka w zakładce Role/Role przypisane lokalnie przy roli Mentor pojawił się Opiekun Testowy
W ten sam sposób można zrobić z każdym uczniem. Po chwili to już automatyczna robota.
4. Logując się teraz do serwisu jako Opiekun Testowy widzę blok Mentora, który wcześniej mogłem dowolnie zatytułować (np. Moi podopieczni)
To najwygodniejsza sytuacja. Opiekun, który nie jest nauczycielem nie ma wglądu w kurs, a jedynie w profil i postępy swojego podopiecznego z pozycji serwisu głównego.
Jest to o tyle dobre, że do jednego mentora możemy przydzielić użytkowników, którzy są uczestnikami różnych kursów w serwisie.
W związku z tym, wbrew sugestiom, że nazwa tego bloku została źle przetłumaczona język polski uważam, że jest OK. Jest to blok dla mentora, w którym zawarte są linki do profili jego podopiecznych. Tak więc uważam tłumaczenie za trafne.
___________________________________________________________________
Odnośnie drugiego aspektu - Mentora w pojedynczym kursie - poza krokami z aspektu pierwszego przydzielam w wybranym kursie Opiekunowi Testowemu rolę Gościa. Jednak jest wówczas małe niebezpieczeństwo, że oprócz Mentora "zyskujemy" hospitanta kursu, który oprócz podglądu podopiecznego ma możliwość zobaczenia zawartości kursu. Oczywiście jako gość nie będzie miał możliwości udziału w aktywnościach kursu ale podgląd zawartości tematów, zadań, ćwiczeń będzie w jego zasięgu - a nie zawsze jest to pożądane.
Co ważne, skierowanie Mentora na pojedynczy kurs nie pozbawia go możliwości widoku profili swoich podopiecznych z innych kursów. Tak więc blok wygląda identycznie jak na stronie głównej o ile WAŻNE autor pojedynczego kursu doda ten blok na swojej stronie ... ufff.
Wiem i czuję, że jest jeszcze kilka aspektów tego bloku, choć w moim przypadku powyższe wyczerpują zapotrzebowanie.
W razie potrzeby służę świeżo nabytym doświadczeniem.