ПОДХОДИ, МЕТОДИ И ФОРМИ ЗА ОЦЕНЯВАНЕ НА СТУДЕНТИТЕ
1. ПОДХОДИ
Някои от основните подходи в оценяването са :
1. Нормативно оценяване – основава се на сравнението на индивидуалните постижения на всеки студент по отношение на останалите .
2. Критерийно оценяване – основава се на определени критерии (еталони) , предварително определени от преподавателя и може да служи за оценяване на студентите .
3. Формиращо (формативно) оценяване – представлява качествено оценяване на различни страни (аспекти) на постигнатия резултат в процеса на обучение с цел развитие или подобряване на курса.
4. Крайно оценавоне – обобщава постиженията в края на курса с поставянето на оценка .
То може да е ориентирано към норма или към критерий (минимално ниво на знания и умения).
5. Външно оценяване – прилага се от оценителски институции и/или експерти в съответната област, които оценяват постиженията на обучаемите в даден курс, елиминирайки във възможно най - голяма степен всички субективни фактори.
2. МЕТОДИ
Методите за оценяване могат да се диференцират според:
1. Мястото им в учебния процес:
а) входно (необходими предварителни знания и умения);
б) текущо (провежда се в хода на обучението) ;
в) финално (провежда се след приключването на курса ).
2. Броя на оценяваните студенти:
а) индивидуално;
б) групово.
3. Субекта на оценяване (Кой оценява?):
а) преподавател;
б) взаимно оценяване (по двойки, в група, чрез студентско жури и пр.);
в) самооценяване ;
г) външно оценяване от независим експерт ( например при оценяването на
практически умения ).
4. Времето за изпълнение на задачата:
а) по време на учебния процес (текущи задачи);
б) извън него (задачи за самостоятелна или екипна домашна работа, в т.ч.
проекти, проучвания, курсови работи и др.).
3. ФОРМИ
Съществува голямо разнообразие от форми на оценяване . Те са пряко свързани с
подходите и методите за оценяване. При оценяването на студентите се използват най - често следните форми :
1. Тестове
1.1. с въпроси от вида “ вярно - невярно ”
1.2. с двуалтернативни въпроси
1.3. с въпроси с множествен избор на отговора
1.4. с въпроси за съпоставяне (свързване)
1.5. с въпроси за допълване
1.6. с въпроси с кратък отговор
1.7. с текстове за попълване на празни места .
2. Писмени задачи
2.1. Есе
2.1.1. описателно есе
2.1.2. обяснително есе
2.1.3. есе за анализ на причинно - следствени отношения
2.1.4. есе за сравняване/противопоставяне
2.1.5. есе за дефиниране на значението
2.1.6. есе за класификация
2.1.7. есе за оценяване
2.1.8. аргументативно (академично )
2.2. диктовка
2.3. резюме
2.4. анотация
2.5. конспект (изработване на конспект)
2.6. реферат
2.7. доклад .
3. Практически задачи (демонстриране на умения и продукти)
3.1. казус
3.2. проект
3.3. научноизследователски задачи
3.4. презентация
3.5. участие в дискусия/обсъждане
3.6. рисунка/изложба
3.7. сценично изпълнение
3.8. моделиране (изработване на модел)
3.9. ролева игра .
4. Портфолио .