Подходи, методи и форми за оценяване на студентите

Подходи, методи и форми за оценяване на студентите

от Daniel Denev -
Number of replies: 0

ПОДХОДИ, МЕТОДИ И ФОРМИ ЗА ОЦЕНЯВАНЕ НА СТУДЕНТИТЕ

1. ПОДХОДИ

Някои от основните подходи в оценяването са :

1. Нормативно оценяване – основава се на сравнението на индивидуалните постижения на всеки студент по отношение на останалите .

2. Критерийно оценяване – основава се на определени критерии (еталони) , предварително определени от преподавателя и може да служи за оценяване на студентите .

3. Формиращо (формативно) оценяване – представлява качествено оценяване на различни страни (аспекти) на постигнатия резултат в процеса на обучение с цел развитие или подобряване на курса.

4. Крайно оценавоне – обобщава постиженията в края на курса с поставянето на оценка .

То може да е ориентирано към норма или към критерий (минимално ниво на знания и умения).

5. Външно оценяване – прилага се от оценителски институции и/или експерти в съответната област, които оценяват постиженията на обучаемите в даден курс, елиминирайки във възможно най - голяма степен всички субективни фактори.

2. МЕТОДИ

Методите за оценяване могат да се диференцират според:

1. Мястото им в учебния процес:

а) входно (необходими предварителни знания и умения);

б) текущо (провежда се в хода на обучението) ;

в) финално (провежда се след приключването на курса ).

2. Броя на оценяваните студенти:

а) индивидуално;

б) групово.

3. Субекта на оценяване (Кой оценява?):

а) преподавател;

б) взаимно оценяване (по двойки, в група, чрез студентско жури и пр.);

в) самооценяване ;

г) външно оценяване от независим експерт ( например при оценяването на

практически умения ).

4. Времето за изпълнение на задачата:

а) по време на учебния процес (текущи задачи);

б) извън него (задачи за самостоятелна или екипна домашна работа, в т.ч.

проекти, проучвания, курсови работи и др.).

3. ФОРМИ

Съществува голямо разнообразие от форми на оценяване . Те са пряко свързани с

подходите и методите за оценяване. При оценяването на студентите се използват най - често следните форми :

1. Тестове

1.1. с въпроси от вида “ вярно - невярно ”

1.2. с двуалтернативни въпроси

1.3. с въпроси с множествен избор на отговора

1.4. с въпроси за съпоставяне (свързване)

1.5. с въпроси за допълване

1.6. с въпроси с кратък отговор

1.7. с текстове за попълване на празни места .

2. Писмени задачи

2.1. Есе

2.1.1. описателно есе

2.1.2. обяснително есе

2.1.3. есе за анализ на причинно - следствени отношения

2.1.4. есе за сравняване/противопоставяне

2.1.5. есе за дефиниране на значението

2.1.6. есе за класификация

2.1.7. есе за оценяване

2.1.8. аргументативно (академично )

2.2. диктовка

2.3. резюме

2.4. анотация

2.5. конспект (изработване на конспект)

2.6. реферат

2.7. доклад .

3. Практически задачи (демонстриране на умения и продукти)

3.1. казус

3.2. проект

3.3. научноизследователски задачи

3.4. презентация

3.5. участие в дискусия/обсъждане

3.6. рисунка/изложба

3.7. сценично изпълнение

3.8. моделиране (изработване на модел)

3.9. ролева игра .

4. Портфолио .