Ik wil een warme oproep lanceren om mee te werken aan Nederlandstalige documentatie. Er is natuurlijk de handleiding, maar wat hier naar mijn inzien ontbreekt, zijn korte beschrijvingen hoe je een eng omschreven doel met Moodle kunt bereiken: hoe publiceer je een tekstdocument, hoe maak je een meerkeuzevraag me een prentje, hoe kun je best leerlingen een logboek laten maken of een groep en verslag laten maken, ... Korte taken die we allemaal dagelijks nodig hebben.
Eens er wat instaat, kan er misschien in de lerarenhandleiding (onder help in beheer) een link naar deze locatie gezet worden.
Doel is drieledig:
- de beginnende moodle-gebruikers helpen door zonder veel gezoek een duidelijk antwoord te bieden aan heel concrete vragen.
- Ik zou graag hier op de site veel meer leraars willen zien (niet dat ik wat heb tegen beheerders natuurlijk
) om discussies over het didactische gebruik van Moodle op gang te kunnen trekken. Het is voor velen toch blijkbaar een uitdaging een ELO voor meer te gebruiken dan "als FTP-server" zoals iemand me vandaag zei.
- Het werk van de Moodlebeheerders verlichten door voor hen een plaats te maken waar ze hun beginnende leraars naartoe kunnnen sturen om zelf te kunnen zoeken naar oplossingen, in plaats van dat de beheerders uitleg moeten geven.
Bij wijze van voorbeeld heb ik al enkele concrete probleempjes in een wiki gezet (bij de documentatie natuurlijk)
Hoe kun je concreet helpen?
- als een leraar je een (eerder courant) probleem voorlegt, vul die vraag dan bij aan in de wiki (en als je er de tijd voor hebt graag het antwoord ook)
- heb je even tijd, probeer dan de aanwezige vragen en antwoorden in de wiki te verbeteren
- Moedig je collega's aan om hier te rade te komen met vragen (en antwoorden)
- Heb je al wat materiaal liggen, voeg het dan in.
Ik hoop dat jullie begrijpen dat, hoewel ik er erg graag hard zou willen aan meewerken, de belasting van het onderhoud van vertaling en handleiding en de vertalingscoördinatie al heel wat van mijn vrije tijd opslorpt.
Daarom lanceer ik het idee hier om het te laten uitwerken door de community (die er natuurlijk ook gebruik kan van maken)
Graag ook jullie ideeën over dit concept, de vorm, de inhoud, ... Wordt het een mooie opstijgende luchtballon die schittert naast de zon of blijft het een zak gebakken lucht? Aan jullie de beslissing.