Een warme oproep

Een warme oproep

door koen roggemans -
Aantal antwoorden: 14
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Beste Moodelaars,

Ik wil een warme oproep lanceren om mee te werken aan Nederlandstalige documentatie. Er is natuurlijk de handleiding, maar wat hier naar mijn inzien ontbreekt, zijn korte beschrijvingen hoe je een eng omschreven doel met Moodle kunt bereiken: hoe publiceer je een tekstdocument, hoe maak je een meerkeuzevraag me een prentje, hoe kun je best leerlingen een logboek laten maken of een groep en verslag laten maken, ... Korte taken die we allemaal dagelijks nodig hebben.
Eens er wat instaat, kan er misschien in de lerarenhandleiding (onder help in beheer) een link naar deze locatie gezet worden.

Doel is drieledig:
  1. de beginnende moodle-gebruikers helpen door zonder veel gezoek een duidelijk antwoord te bieden aan heel concrete vragen.
  2. Ik zou graag hier op de site veel meer leraars willen zien (niet dat ik wat heb tegen beheerders natuurlijk knipoog ) om discussies over het didactische gebruik van Moodle op gang te kunnen trekken. Het is voor velen toch blijkbaar een uitdaging een ELO voor meer te gebruiken dan "als FTP-server" zoals iemand me vandaag zei.
  3. Het werk van de Moodlebeheerders verlichten door voor hen een plaats te maken waar ze hun beginnende leraars naartoe kunnnen sturen om zelf te kunnen zoeken naar oplossingen, in plaats van dat de beheerders uitleg moeten geven.

Bij wijze van voorbeeld heb ik al enkele concrete probleempjes in een wiki gezet (bij de documentatie natuurlijk)

Hoe kun je concreet helpen?
  • als een leraar je een (eerder courant) probleem voorlegt, vul die vraag dan bij aan in de wiki (en als je er de tijd voor hebt graag het antwoord ook)
  • heb je even tijd, probeer dan de aanwezige vragen en antwoorden in de wiki te verbeteren
  • Moedig je collega's aan om hier te rade te komen met vragen (en antwoorden)
  • Heb je al wat materiaal liggen, voeg het dan in.
Denk er aan: het is een wiki. Wat je post, hoeft niet AF te zijn en van persklare kwaliteit. Er is hier volk genoeg om begonnen onderdelen verder af te werken of te verfijnen.

Ik hoop dat jullie begrijpen dat, hoewel ik er erg graag hard zou willen aan meewerken, de belasting van het onderhoud van vertaling en handleiding en de vertalingscoördinatie al heel wat van mijn vrije tijd opslorpt.
Daarom lanceer ik het idee hier om het te laten uitwerken door de community (die er natuurlijk ook gebruik kan van maken)

Graag ook jullie ideeën over dit concept, de vorm, de inhoud, ... Wordt het een mooie opstijgende luchtballon die schittert naast de zon of blijft het een zak gebakken lucht? Aan jullie de beslissing.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Een warme oproep

door Loek Heijst -

Beste Koen,

Met waardering voor jullie site van het Ritacollege aarzel ik om te antwoorden.

Ik heb als experiment op mijn PC een moodle opgezet en zie daarin veel mogelijkheden tot communicatie tussen docenten en leerlingen.

Mijn probleem is, dat ik niet (meer) het beheer heb over een website.Bovendien ben ik met pensioen en heb dus geen contact meer met leerlingen. Wel organiseer ik nog wat bescheiden nascholingen, maar die zijn van korte duur.

Een ander probleem is dat ik weinig vertrouwd met met hardware en werken met servers. Ik ben meer een onderwijsman.

Wat wellicht wel zinvol is, en dat ligt sterk tegen jouw derde doelstelling aan, is het helpen van leerkrachten. Een vraagbak waar ze terecht kunnen voor vragen. Dat kan op de manier van Klascement en Hotpot, maar een Wiki ligt natuurlijk meer in de lijn van Moodle.

Ik ben best bereid, maar of je veel aan me hebt, zul je zelf moeten beoordelen.

Overigens woon ik op 8000 km (ofschoon twee maanden geleden in Dendermonde nog genoten van een concert op de markt) , maar digitaal is dat nauwelijks van belang.

Groeten,

A. (Loek) Heijst

Bijlage Dendermonde.jpg

door tobe baeyens -
Koen,

Ik vind het alvast een zeer goed idee. Ik vind het inderdaad een beetje zinloos dat wij (Moodle-beheerders) waarschijnlijk allemaal dezelfde vragen krijgen van leerkrachten, en hier (bv. via e-mail) elke keer opnieuw een antwoord op formuleren. Ik heb besloten om dit vanaf nu niet meer te doen. Vanaf nu plaats ik de gestelde vraag met antwoord op de wiki, en stuur mijn collega's door.

B.T.W. Op de OSS gisteren kreeg ik inderdaad weer dezelfde vragen te horen. Ik denk dat de handleiding een groot aantal mensen afschrikt omdat ze zo uitgebreid is. Leerkrachten hebben behoefte aan korte antwoorden op praktische vragen.

Een goede vraag zou ook kunnen zijn: Wat kan je precies met Moodle doen? Veel leerkrachten hebben absoluut geen idee wat er met Moodle allemaal mogelijk is. Zelfs al maken ze er al jaren van gebruik.
Als antwoord op tobe baeyens

door Roelf Jellema -

Hallo Belgische vrienden,

Ik vrees, dat jullie aan mij nog niet zoveel hebben; ik ben een echte beginner. Het idee lijkt mij geweldig. Ik ben al jaloers op het antwoord met de mooi foto. Ik krijg zulke zaken nog niet voor elkaar.

Roelf Jellema, Friesland.

door Martin Koops -
Goed initiatief. Ik wil graag meewerken. We lanceren deze maand moodle schoolbreed (althans in klein commitee om te beginnen).
Ik ga daar mijn eigen ervaring met moodle uitdragen en natuurlijk ook heel veel leren van de rvagen van collega's.
Als docent mis ik idd ook de didactische tips en trics om moolde tot suucces te maken.

Waar komt die wiki? dan doe ik eme?
Als antwoord op Martin Koops

door tobe baeyens -
De wiki staat reeds op de nederlandstalige moodlesite. Je vind hem bij handleidingen. Hier is een directe link.

Ik heb net ook onze eigen Moodle-site aangepast. Ik heb op de voorpagina een duidelijke link gezet naar deze site en een duidelijke link naar de wiki.

Je kan het resultaat bewonderen op www.lutgardiscollege.be/elo/

Hopelijk vinden de leerkrachten nu zelfstandig de nodige ondersteuningsinformatie.

Groet,
Tobe

door Frank van Lunteren -

Op onze school zijn we na een invoeringsperiode van 7 maanden aan de slag gegaan met Moodle.(www.mendelcollege.nl)

Ook ik krijg als beheerder , initiatiefnemer en docent(wiskunde) veel vragen van docenten en leerlingen.

Het gezamelijk maken van een handleiding(kort per onderwerp) lijkt mij een goed idee en ik zal proberen om enkele van mijn collega's hiervoor te interesseren.

Een wiki opzetten met dit doel lijkt mij heel goed.

Groetjes Frank

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Het doet me plezier dat er zoveel positieve respons komt. Het doet me nog veel meer plezier dat al een aantal mensen begonnen zijn cool
Voor nieuwkomers met koudwatervrees wil ik toch nog even meegeven dat het niet alleen belangrijk is om een goeie invulling van de antwoorden te geven, maar dat het even belangrijk is goeie vragen te formuleren. Daar ligt ook nog veel braak terrein. Je hoeft immers niet het antwoord onmiddellijk aan te vullen. Iemand anders kan dat later ook doen.

Ik heb ook al gemerkt dat de inhoud evolueert: er zijn al Moodelaars die een werkwijze verbeteren, aanvullen, ... schitterend is dat toch!

Het idee om je collega's met een link naar hier te sturen vind ik prachtig. (ik ga wat voorpagina-ideeën van je overnemen Tobe, bedankt voor de link) Ik zal trouwens in de vertaling van het document onder beheer/help een link voorzien. Ik denk dat we hier een erg goed didactisch voorbeeld geven van hoe je een wiki in de praktijk kunt gebruiken.

door tobe baeyens -
Graag gedaan. Ik heb trouwens ook al eens een voorpagina-idee van jou overgenomen. Namelijk een RSS-feed met krantenkoppen.

groeten,
Tobe

door Jan Kouwenhoven -

Hallo Koen,

Als, voor jou helaas, beheerder ben ik best bereid om mee te werken aan de WIKI.  Zoals je wel zult weten beheren wij met een team van medewerkers, ieder op zijn eigen specialiteit, een redelijk grote Moodle site. Mijn onderdeel hierin is gebruikers begeleiden en dagelijks technisch onderhoud.

Er zijn door Ger Tielemans wat plugins en mogelijkheden ingebouwd wat de reden geweest is om het geheel StudiewijzerPLUS te noemen.

Wel willen we sommige onderdelen en antwoorden die in de Wiki komen ook zelf gebruiken  maar daar zal je geen bezwaar tegen hebben neem ik aan.

ik zal in de WIKI een paar pagina's vullen, en misschien een paar aanmaken. Ik zag dat er al vragen opstonden waar we al mee werken.

Het zou geweldig zijn als we hier een vraag en antwoordbaak kunnen maken.

Is het misschien een idee om van de belangrijkste onderdelen een boek aan te maken in deze cursus, dit is handiger om te printen voor de gebruikers. Vandaar uit kunnen dan ook hand-outs gemaakt worden voor beginners en gevorderden.

Ik hoop op de MoodleMOOT kennis met je te maken en wellicht wat ideetjes uit te wisselen.

Vriendelijke groeten

Jan Kouwenhoven, steunpunt ELO, Stedelijk Lyceum Enschede.

Als antwoord op Jan Kouwenhoven

door koen roggemans -
Wel willen we sommige onderdelen en antwoorden die in de Wiki komen ook zelf gebruiken  maar daar zal je geen bezwaar tegen hebben neem ik aan.
Dat is nu net de bedoeling grijns

Als boek is er al de handleiding Moodle, maar het is misschien geen slecht idee om de handleiding met de howto's te laten beginnen en in het tweede deel een beschrijving ten gronde van de verschillende Moodle-onderdelen te maken.

We zien elkaar zeker op de Moodlemoot. Persoonlijk hoop ik op lange pauzes om jou en de andere bezoekers van deze pagina's persoonlijk te leren kennengrote grijns.

door Kris Gonnissen -

Vanaf half zeven tot ...... heb je zeker de tijd om (onder het genot van een Palm of een Malheur of ...) met elkaar overleg te plegen!

Alvast tot dan!

P.S. Wie nog niet ingeschreven is, doe het alsjeblief ASAP:
www.moodlemoot.be/aanm.html  

Kris

door Herman van Keulen -

Hallo Koen,

Een prima idee.
Ik ben moodlecoordinator voor in totaal 11 locaties ( 7000 leerlingen) van het Agnieten/Ichthus College. ( regio Zwoole-Kampen)
We zijn binnen de organisatie bezig om het Nieuwe Leren in het onderwijs te implementeren.
Dit vereist een andere didactiek en een andere kijk op het onderwijsleerproces: ik zal proberen hieraan een bijdrage te leveren.