Moodle - als volgsysteem voor duikopleiding

Moodle - als volgsysteem voor duikopleiding

door Robert de Kinkelder -
Aantal antwoorden: 3

goedendag,

In mijn vrije tijd ben ik duikinstructeur bij een duikvereniging. Nu wil ik graag, voor het bijhouden van de vorderingen van de cursisten, een online-systeem opzetten. Hierdoor hebben de verschillene instructeurs de mogelijkheid om na een les de bevindingen te registreren en te delen met andere instructeurs.  Het zal een soort basic leerlingvolgsysteem zijn.
Vooralsnog krijgen de cursisten klassikaal les dus een complete ELO heb ik niet nodig.

De volgende aspecten zijn het belangrijkst:

Aanwezigheid tijdens lessen, theorieles resultaten en de  vorderingen ten aanzien van de vaarigheden van de diverse modules.

Cursisten die eenmaal binnen de club zijn, moeten gevolgd kunnen worden tot de laatste brevetten.

Is dit te realiseren met Moodle of is Moodle daar gewoon te zwaar voor (dat is wel mijn eerste indruk)?

Hebben jullie ervaring met andere (gratis) open source oplossingen voor bovenstaande vragen.

Groeten,

Robert de Kinkelder

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Robert de Kinkelder

Re: Moodle - als volgsysteem voor duikopleiding

door H Hak -

Hallo Robert,

Als je niet van plan bent om daadwerkelijk cursussen online te zetten maar allen een cijfer/aanwezigheidsoverzicht kun je beter met Googldocs gaan werken.

Binnen Google docs heb je de mogelijkheid om documenten zoals spreadsheets te delen met andere instructeurs waarin je deze gegevens bewaart.

Bekijk de uitleg op:
http://www.walhak.com/professionalisering/samenwerken_met_google_docs.html

Als antwoord op H Hak

door Ger Tielemans -

..of is Moodle daar te zwaar voor? Onzin, het is gratis en draait op bijna elke kleine server, bijvoorbeeld dat ding daar in de hoek: binnen 15 minuten kun je al in de lucht zijn...

-----

Een exacte copie van je aanpak zonder ICT in een ELO zetten lijkt me eerder een verschraling (minder fleibel) dan een verrijking.

Er zijn in dit geval zaken waarop je kan focussen:

1. bijhouden van aanwezigheid (kijk eens op de moodle website voor aanvullende modules en blokken voor dit doel, kant en klaar
  2. afmelden voor lessen door cursisten, publiceren van roosterindeling,
  3. reserveren van duikmateriaal (ook extra blok: mrbs, heel handig)
  4. naslagwerk voor de cursisten: hier vind je alle boekjes in PDF formaat: extra module Boek installeren, samen met een PDF printer, daar heeft WalHak vast al een filmpje over.. (en is handig als weer een boekje in het water is gevallen.)
  5. oefenmateriaal voor cursisten: combinatie van uitleg: multimedia filmpjes, teksten in de wysiwyg editor,  en (zelf)diagnostische toetsen
  6. simulaties van wat als situaties op het droge, gemaakt met lesson: bij de verkoop van een grafische kaart in 1988? zat een filmpje over gevaar op de werkplek: je zag een man in een fabriek in een put kijken waar hij zijn collgea op de vloer zag liggen. Op dat moment werd de film stop gezet en je gevraagd wat jij zou doen. daarna ging de film verder (fout, niet zelf afdalen in de put, dan val je ook flauw maar eerst hulp halen) Bij duiken moeten jij en je collega's tal van dergelijke situaties kunnen bedenken, filmen(?) en in een keuzeboom van lesson onderbrengen...
  7. maak massa's kleine cursusjes(waarom alleen een grote??) en regel de toegang via het uitdelen van sleutels..
Als antwoord op Ger Tielemans

door Robert de Kinkelder -

Dank voor jullie antwoorden. Ik zal beide eens in de praktijke testen.

@Ger

Inderdaad, het installeren is een koud kunstje, ik heb het al bij mijn provider draaien. Met "te zwaar" bedoel ik eigenlijk "te omvangrijk". Ik heb op dit moment geen hands-on ervaring met Moodle en ik heb nog niet veel zicht op de mogelijkheden (die lijken min-of-meer onbeperkt) en zie even door de bomen het bos niet.

De voorbeelden die je geeft klinken wel erg interessant, ik moet het nog even een plaats geven in onze reguliere opleiding van onze vereniging (de Twentse Duikvereniging) het is een grote omslag t.o.v. de wat meer traditionele vorm van lesgeven. Ik ben ook zeker wel van plan om een ELO op te zetten, maar dat heeft tijd nodig.

Ik ga op zoek naar handige blocks en probeer eerst een minimale opzet in de vorm van cursisten-volgsysteem om het later gefaseerd uit te bouwen tot een ELO.

Bedankt!