Het plannen van een volledig leertraject

Het plannen van een volledig leertraject

door Richard van Iwaarden -
Aantal antwoorden: 6

Hallo Moedelaars,

Graag wil ik met jullie brainstormen over het uitzetten van een volledig leertraject voor een leerling.

We gaan steeds meer naar individuele leerroutes toe, zeker op het MBO. Daar spreekt men van 'leeractiviteiten' en een 'leerarrangement'. Een leerarrangement bestaat uit een X aantal leeractiviteiten.

Maar hoe richt je Moodle daar nu op in?

We zijn begonnen met de meest voor de hand liggende oplossing. Je maakt een cursus (leerarrangement) en in die cursus zet je opdrachten (leeractiviteiten). Maar nu beginnen we daar een beetje in vast te lopen en wel om twee redenen:

1. Een individueel leerarrangement kán eigenlijk geen cursus zijn. Zou je dat wel doen, dan krijg je voor ELKE leerling een eigen cursus.

2. De leeractiviteiten worden steeds complexer. We spreken niet meer van één opdracht, maar soms wel tientallen.

Daardoor is het langzaamaan logischer geworden om de leeractiviteiten in te gaan richten als cursus. Maar dan loop je tegen het volgende probleem op.

Wat wij zouden willen is voor de leerling dus een hele set cursussen 'klaar zetten'. Het aanmelden voor die cursus kan en mag dus niet vrijblijvend zijn, want de 'set cursussen' zijn verplicht om allemaal af te werken. Wanneer een leerling zich bij ons inschrijft voor opleiding X, dan moet dat inhouden dat hij automatisch aangemeld wordt voor een bepaalde set cursussen.

Hij zou die set cursussen kunnen vinden in zijn 'My Moodle' pagina.

Maar nu het volgende:

We willen de leerling heel gedetailleerd kunnen volgen. We willen eigenlijk een activiteitenrapport, zoals dat in één cursus te zien is, over alle cursussen heen zien. De coach van de leerling moet namelijk precies kunnen zien wat de leerling over alle cursussen allemaal gedaan heeft én wat hij nog moet doen.

Hebben jullie hier al een werkbare oplossing voor? Want wij zijn de draad een beetje aan het kwijtraken met zo'n duizend leerlingen en individuele leerarrangementen (of leerroutes).

Bedankt!

Richard.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Richard van Iwaarden

Re: Het plannen van een volledig leertraject

door Ger Tielemans -

Een eerste reactie:

1. bekijk de leerroutes die je tot nu toe hebt aangeboden
  2. splits die uit in individueel werk en groepswerk
  3. individueel werk kun je vaak  vraaggestuurd aanbieden, maar pas op:
    1. vraaggestuurd is synoniem aan studievertraging, want ze beginnen er altijd te laat aan en missen het catalogus-overzicht voor een goede afgewogen volgorde en studielast planning (net als wij in onze tijd, maar toen kon dat nog.)
    2. je zult heel duidelijk in een catalogus moeten aangeven welke cursussen als voorkennis nodig zijn voor zwaardere /vervolg cursussen
    3. instellingen die dit aanbod model al langer hanteren gebruiken vaak ook nog een niveau aanduiding, bijvoorbeeld  Engels100, Engels200, Engels 300
    4. modulair afvinkonderwijs kent het gevaar dat je als student alles maar eenmaal doet en herhalen en onderhouden erbij inschieten 
  4. Er zijn leveranciers die onderwijs versimpelen tot het aanbieden van opdrachten met handige inleverloketten, maar echt onderwijs is toch altijd een rijk visueel onderwijsarrangement aanbieden, zoals je dat bij Moodle kunt organiseren en voor de studenten uitstallen. Goede instructie en (vaak individueel) oefenen en diagnostisch toetsen is een prima begin voor goed onderwijs, maar echt leren doe je pas als je het geleerde gaat verbreden door er van meerdere kanten naar te kijken, er met anderen gericht over te communiceren en het geleerde in nieuwe situaties toe te passen: groepswerk, bijvoorbeeld cases en projecten zijn daarvoor prima werkvormen die je in Moodle met Moderne middelen kunt ondersteunen: Wiki, Woordenlijst, het verguisde Journaal, Forums... 

Maar bij 1000 leerlingen zul je dat groepswerk aanbodsgewijs moeten verroosteren: je kunt het hooguit een paar keer per jaar aanbieden op basis van intekenen, en vol is vol.

Ik kom dan uit op een onderwijscatalogus waar je zeer veel mini-moodle-cursussen aanbiedt, inclusief vermelding van voorkennis- niveau- en intekenperiode-informatie.

Hoewel Moodle uitlokt om jaarcurssussen te maken van 52 weken, kun je heel goed blokken van bijvoorbeeld 5 weken maken. Die blokken zet je als keuzes uit in 8 periodes. (DUS 8 copieen van elke cursus en het aanwijzen van docenten die een cursus in elke periode moeten monitoren als er leerlingen intekenen.. ..logistiek zul je het jaar daarop in je aanbod aanzienlijk saneren glimlach

Leerling ziet op zijn my page alle minicursussen die hij dit jaar heeft gelopen/loopt en dat zijn er dus veel te veel:

• in 1.9 geef ik de leerling de kans om de cursusmededelingen op hun my page uit te zetten
  • je zou kunnen overwegen - als je tenminste in periodes aanbiedt - op de my page een periode filter toe te voegen voor de cursussen die je daar toont
  • helemaal luxe - de leerling kan het tijdvenster instellen (toon 2 maanden terug tot 2 maanden vooruit, toon alles, toon alleen deze week, enz)  
  • verbergen van een cursus met oogje dicht heeft als nadeel dat een leerling er niet meer voor naslag bij kan, dus dat kun je niet gebruiken. 
Als antwoord op Ger Tielemans

door Ger Tielemans -

Een ander traject dat we uitproberen is het opzetten van centrale thematische archieven en van daaruit met import kleinere planners snel bullen. We merken dan dat Moodel daarvoor niet aangepast is:

1. Als je een activiteit importeert (onder 1.6.X) en NIET bestanden van de cursus aanvinkt, eindig je met een activiteit zonder bronnen.
  2. Vink je betsanden van curus WEL aan dan krijg je alle bestanden mee!
    (Je moet dan alles wat je niet nodig hebt weer doodslaan: alle je bronnen heel gedisciplineerd in submappen organiseren kan daarbij veel werk besparen, maar het woord discipline zegt het al..)
  3. Zet je een cursus op en clone je die met backup dan is er geen probleem met de titels, maar wil je delen van een cursus met importeren binnen halen, dan kun je de titel van een kaart NIET meenemen: Op dit moment zeggen we zelfs tegen mensen om GEEN titels te gebruiken, maar alles onder labels te organiseren.
  4. Het organiseren onder labels zijn we aan het uitbouwen:
    1. het label ikoon vervangen we door een aandachtspijl en we tonen het ikoon in het sectieoverzicht (en in de PDF die we daarvan afleiden.)
    2. we adviseren docenten om taaksets te maken en die als set te organiseren onder een label.
    3. we zouden dan nog de optie wensen om bij imprteren een setje te kunnen aanvinken (aanvullend op de huidige keuzeopzet waarbij je een dergelijk steje m,et de4 hand bij elkaar moet sprokkelen. (Wellicht is dit iets voor het gezamenlijk ontwikkelen door de Nederlandse Moodle vereniging?)
  5. MrCute heeft mijn volle aandacht als tijdelijke repository, juist omdat je daar materiaal kan ordenen en taggen en je vanuit cursussen kunt linken ipv importeren, waarmee een deel van het importprobleem omzeild kan worden.

Kortom, ook wij zijn nog zoekende

Ger, hartelijk dank voor je reacties, maar ik je 'kaapt mijn draadje'  een beetje hier glimlach

Ik zal proberen to the point te blijven: ik wil GEEN discussie over het onderwijs inhoudelijke aspect van vraaggestuurd of individueel leren. Daar hebben we beledismedewerkers etc. voor en of ik het er mee eens ben of niet doet hier even niet ter zake. Ik ben als 'Moodlebeheerder' verantwoordelijk voor het technisch zo goed mogelijk ondersteunen en realiseren van hun visie, of ik het daar mee eens ben of niet.

Daarom twee concrete vragen:

1. Hoe zet ik een individueel leertraject uit over meerdere cursussen, zonder dat de coach van die leerling het overzicht verliest?

2. Hoe krijg ik ALLE resultaten van die leerling naar voren, zonder dit los per cursus te bekijken. Kortom: een sitebreed activiteitenrapport, inclusief cijfers, feedback van de verschillende docenten, etc.

Liever een Moodle technisch antwoord dan een onderwijs inhoudelijk antwoord glimlach !!

Als antwoord op Richard van Iwaarden

door Ger Tielemans -

Onderwijsvragen los je niet met techniek op, maar goed:

1. individueel overzicht meerdere cursussen:

• de my page als organiser tunen
    (bv. HTML-blokken met links vullen, helaas handwerk) 
  • of patchen van Moodle zoals wij doen met de Zapbox (zie mijn profiel)
  • in 1.9 kun je de rol mentees voor dit doel uitbouwen, zie de Engelse forums en Moodle mediawiki (rol-tuning)

2. cursusoverstijgend resultaat overzicht:

• in Moodle 1.8 is hier een aanvulling voor (zie add-ons)
  • in Moodle 1.9 kun je zelf scripts maken voor cijferoverzichten
    (heb ik niet bestudeerd omdat wij kiezen voor opsturen naar Magister en van daaruit overzichten terugsturen naar Moodle, nu nog via MWP)

Ger, bedankt voor je antwoorden.

Ook wij werken met Magister en moeten nog uitvinden wat in Magister gaat en wat in Moodle. Eén van de opties zou zijn om de leerroute in Magister te definiëren, dit dan te exporteren en de leerling via de user bulk import module van Moodle alvast aan te melden bij alle cursussen die hij moet volgen.

[quote]Onderwijsvragen los je niet met techniek op[/quote]

;) Ik wil graag een keer een onderwijsinhoudelijke discussie met je voeren, alleen niet hier!