Andere ELO draaien binnen Moodle

Andere ELO draaien binnen Moodle

door Daniel Dritty -
Aantal antwoorden: 18

Misschien een rare of ingewikkelde vraag, maar ik probeer het toch even. Ik stel deze vraag vanuit mijn plek bij een uitgever van digitaal lesmateriaal.

Is het mogelijk om een soort ELO binnen Moodle te laten draaien? Waarom zou je dit willen vraag je je af?

In dit geval is die ELO meer een soort "jasje" om digitaal lesmateriaal heen (van de uitgever). Het "jasje" lijkt op een ELO maar heeft niet alle functionaliteiten van de meeste ELO's.

Ik weet dat het mogelijk is om dit te doen binnen ELO's als N@tschool of It's Learning. Hierbij is er een samenwerking tussen deze uitgeverij en N@tschool om het "jasje"/ELO te laten draaien binnen N@tschool.

Moodle is open-source en ik vroeg me af of er een plek is waarbij de uitgeverij kan aankloppen om een samenwerking aan te gaan. Of in ieder geval scholen de mogelijkheid te geven om het lesmateriaal geschikt te maken voor Moodle.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is en dat iemand een antwoord heeft.

Alvast bedankt! glimlach

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Daniel Dritty

Re: Andere ELO draaien binnen Moodle

door Hans B0s -

Dag Daniel,

Dat is nou één van die dingen die ik graag zou willen.

Stel Moodle wordt gebruikt als ELO. Dan moet er vervolgens nog een plek zijn waar de content (ik noem ze leerobjecten of onderwijseenheden) een beheersbare plek hebben. Zo'n plek wordt een repository genoemd. Of ook wel "leermiddelen magazijn" of soms ook wel DMS, Document management System genoemd.

Vervolgens zou het mooi zijn als de leverancier van content twee zaken beschikbaar steld. Namelijk de content aangeleverd als leerobjecten b.v. in het SCORM format en ten twee een interface/API waarmee een "link" vanuit de repository naar de content leverancier gelegd kan worden.

Dus. 1:Moodle(ELO) <=> 2:Repository <=> 3:content leverancier.

Ik ben wel eens in gesprek geweest met software leveranciers op dit gebied maar 'k kan me niet aan de indruk onttrekken dat het - zwaar onderschat wordt en - niet de primaire aandacht van school en software makers heeft.

Maar misschien is er iemand die een wat meer korte termijn oplossing weet.

Succes.

Hans.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans B0s

Re: Andere ELO draaien binnen Moodle

door Pieterjan Heyse -
Is SCORM/IMS hier geen oplossing voor? Op deze manier kan een uitgeverij toch content uitgeven die we binnen eender welke omgeving nuttig kunnen gebruiken?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans B0s

Re: Andere ELO draaien binnen Moodle

door H Hak -

SCORM is een vorm van IMS contentpackaging die uitgeverijen op een of andere manier moeten onsluiten.
Om deze pakketten vindbaar te maken moeten ze worden gemetadateerd en via een interface gebaseerd op het OAI-PMH protocol geharvest kunnen worden. Voor metadatering en de interface naar de eigen databanken is de uitgeverij verantwoordelijk.
De metadata wordt via harvesting opgeslagen in repositories zoals b.v. Edurep en staan onderling in verbinding met elkaar.

Metadateren is op zich al een groot probleem. 
Welk systeem wordt gehanteerd?
Nederland/edustandaard ==> contentzoekprofiel
of DublinCore

Uitgeverijen zullen hun materiaal w.s. voorzien van  CZP metadata zodat het vindbaar is op internet volgens Edustandaardafspraken.
Het zou daarnaast mooi zijn als al het overige (zelfgemaakte) lesmateriaal ook op deze wijze gemetadateerd wordt.
Helaas komt het vaak voor dat arrangeertools DublinCore metadata produceren. Het is te hopen dat Edustandaard/Kennisnet hiervoor met een of andere oplossing komt. 
Deze metadata kan vervolgens opgeslagen worden in systemen zoals de contentcorner zodat al het leermateriaal vindbaar is op internet.

Het materiaal is dan nog niet direct beschikbaar maar afhankelijk van de wijze waarop uitgeverijen hun materiaal ontsluiten.
D.m.v. contributie kun je pakketten ophalen bij de uitgeverij of net als bij Teleblik met inlognaam en wachtwoord  filmpjes(of fragmenten) bekijken.

SCORM pakketten zul je moeten importeren in je eigen ELO om de voordelen hiervan te kunnen benutten.

Bij een SCORM pakket vind via een API interactie plaats tussen het leerobject en het leerlingvolgsysteem van de ELO (b.v. Moodle).
Hierdoor kun je zien waar de leerling zich bevindt in het leerobject en tijdregistratie alsook scores worden bijgehouden.

Realiseer je wél dat eenmaal geimporteerd in de eigen ELO er géén versiebeheer meer plaatsvindt en je hier zelf controles op moet uitvoeren of door de uitgever in kennis gesteld moet worden.

De problematiek zal niet onderschat worden maar er is nog een hele weg te gaan.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Andere ELO draaien binnen Moodle

door Hans B0s -

Dag Hans,

Handig overzicht.

Heb de indruk dat je een SCORM pakket als vanzelf sprekend importeerd in een ELO?. Daarmee is zo'n pakket binnen de ELO vast aan een cursus gekoppeld en ontstaat er het probleem van versie beheer.
(Een materialen magazijn (repository,DMS etc.) ontbreekt, voor zovel ik zie, in Moodle volledig)

Zo'n SCORM-pakket moet toch ook geïmporteerd kunnen worden in een repository? (geïntegreerd met de ELO) om vervolgens vanuit een cursus naar toe te linken. Versie beheer aan de school kant is dan mogelijk.

Kan me voorstellen dat een uitgever SCORM pakketten aanlevert (verkoopt) die in de repository op school geplaatst worden.(Versie probleem).

Maar ik kan me ook voorstellen dat een uitgever iets (een API) aanbied waarmee vanuit de repository (of eventueel de ELO maar liever niet) content ophaalt van de leverancier. Ziedaar, versieprobleem opgelost.  

Hans.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans B0s

Re: Andere ELO draaien binnen Moodle

door H Hak -

Om versiebeheer / aanpassingen te kunnen realiseren zal de school moeten beschikken over de bronbestanden waarmee de SCORM is gemaakt + de arrangeertool waarmee het is gemaakt. Deze tools kunnen er velen zijn en soms dure licenties. In sommige gevallen kunnen wijzigingen aangebracht worden met programmatuur zoals Reload editor echter op beperkte schaal.

Bij het importeren van IMS (soms SCORM ) pakketten moet het leerobject volledig in de ELO worden opgenomen.

Bij een leerobject in Html formaat (dit kan hetzelfde leerobject zijn) kan dit in een lokale centrale plek in de ELO (zoals Moodle) of bij de uitgever opgeslagen worden.
Deze Html leerobjecten missen dan wel de voordelen van SCORM (leerlingvolgsysteem).

Ook kunnen uitgeverijen zelf een ELO inrichten waar jouw leerlingen kunnen inloggen. Naast het single sign on probleem heb je dan altijd nog meerdere databases waar leerlingresultaten worden opgeslagen.
Het lijkt me echter niet wenselijk. Daarnaast ben je altijd afhankelijk van internet en dat hoeft natuurlijk niet perse noodzakelijk te zijn als je Moodle op een lokale server hebt werken. 

Er is wél een repository module beschikbaar in combinatie met Moodle genaamd DOOR.

If you are an organization producing digital e-learning content which you want to store, retieve, adapt and reuse, DOOR can make a difference for you.

DOOR Digital Open Object Repository is an Open Source piece of software for creating learning objects repositories.

With DOOR you can store digital content in the form of learning objects (LO), i.e., content + metadata, in a tree-shape catalog. You can then search for LOs, retrieve them and include them in your courses or instructional units.

DOOR is compliant with international metadata standards, and implements the IMS Metadata 1.2.1 and Content Package 1.1.3 specifications.

DOOR is also fully integrated with Moodle, and Open Source LMS. The DOOR-Moodle plug-in allows Moodle teachers to browse more repositories seamlessly from a single Moodle course, and then select and import LOs with their metadata.

Er is dus heel veel mogelijk.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Andere ELO draaien binnen Moodle

door Hans B0s -

Hi Hans,

DOOR heeft overigens ook zo z'n problemen.

In iedergeval ééntje. Namelijk ik krijg 'm niet aan de praat op windows 2003 server met IIS.

Hans.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans B0s

Re: Andere ELO draaien binnen Moodle

door H Hak -

Jammer, maar terugkomend op je vraag: "In dit geval is die ELO meer een soort "jasje" om digitaal lesmateriaal heen (van de uitgever)."

IMS CP ( waaronder SCORM ) kan het jasje zijn zoals jij het bedoelt.

Dit kan de volledige content van het lespakket bevatten óf alleen/gedeeltelijk de structuur van het lespakket met links naar publiekelijk of via inlogmethode benaderbare data (zoals o.a. Teleblik dit doet). In het laatste geval blijft de uitgever volledig eigenaar en zorgt voor het onderhoud van het materiaal.

Het zou natuurlijk mooi zijn als dit via SSO zou kunnen zodat de leerling niets merkt van deze extra inloghandeling. Het is met open source natuurlijk altijd afwachten tot een slimmerik hier het nut van inziet en een server side script schrijft opgrond waarvan op basis van ELO server ip toegang geregeld is in samenwerking met de uitgever(s).

Binnen twee of meer Moodle ELO's bestaat wél de mogelijkheid om met SSO in te loggen echter je bevindt je slechts in één van de ELO's met eerder genoemd nadeel m.b.t.  leerlingvolgsystemen.

Ik ben benieuwd naar je oplossing.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Andere ELO draaien binnen Moodle

door Hans de Zwart -
Hoi Hans,

Ik zou het hartstikke leuk vinden als je over deze "problematiek" een presentatie zou willen komen geven op de Moodlemoot in Antwerpen op 28 mei.

Mocht jij dat ook leuk vinden, dan kun je hier je presentatie aanmelden.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Andere ELO draaien binnen Moodle

door H Hak -

Ha Hans,

Ikzelf zou dit wel leuk vinden maar is dit zinvol? (dit is ook de vraag die mijn schoolleider mij stelt echter in een andere context)

In deze discussie is een veelheid aan "problematiek" aan de orde gekomen die diep ingaat in (technische) details zoals:

- wat is en hoe werkt IMS CP (en in het bijzonder SCORM) ?

- metadateren (CZP versus Dublincore)

- SSO (hoe en wat?) (denk ook aan portfoliomodules)

- Copyrights  ( w.o. het publiceren van auteursrechtelijk materiaal via je eigen ELO in een map ims_repository o.i.d.)

Dit alles is gewoonweg niet in een middag te presenteren, laat staan in een deel hiervan.

Zoals je weet heb ik al enig materiaal gepubliceerd op www.walhak.com inzake het werken met Moodle hetgeen flink geraadpleegd wordt in den landen gezien mijn stats gegevens.

Wij kunnen, jij namens jouw werkgever (officieel moodle partner) en ikzelf, natuurlijk ook gewoon even de koppen bij elkaar steken op welke wijze we de (Nederlandstalige) Moodlegemeenschap een dienst kunnen bewijzen.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Andere ELO draaien binnen Moodle

door Hans de Zwart -
Hoi Hans,

Ik zou het gewoon heel leuk vinden als je een presentatie komt geven op de Moodlemoot in Antwerpen. Ik kan me er zo twee voorstellen:
  • eXe. Dit is nog helemaal niet aan bod gekomen op een Moodlemoot. Het kan een zijdelingse manier zijn om een aantal van de thema's hierboven aan bod te laten komen.
  • Een algemeen verhaal over Moodle voor beginners. Zoals de populariteit van Walhak.com laat zien is daar ook behoefte aan...
Wat denk je ervan?

Vr. groet,

Hans
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans B0s

Re: Andere ELO draaien binnen Moodle

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Heb je al naar dit gekeken?
http://docs.moodle.org/en/IMS_content_package

Let wel: het is een bron, dus houdt geen scores bij
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Andere ELO draaien binnen Moodle

door H Hak -

Je kunt op deze wijze ook een scorm uploaden in de map ims_repository.
De scores worden dan ook bijgehouden.

Geef bij "kies of upload een bestand" het volledige webadres op van het imsmanifest.xml bestand en het werkt correct. (zie bijlage screenshot)

De vraag is alleen of uitgeverijen staan te trappelen om hun materiaal in openbare ruimten op internet te willen zien staan.

Als het IMS (of SCORM) pakket is geimporteerd in een cursus bevindt het zich in Moodledata waar het niet zichtbaar is vanaf internet.

In de map ims_repository is het openbaar.

Bijlage htmlpadscorm.JPG
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Andere ELO draaien binnen Moodle

door H Hak -

Reactie op het bericht van Koen:
Let wel: het is een bron, dus houdt geen scores bij

Deze situatie treedt op als de IMS SCORM package zich buiten Moodle bevindt zoals bijvoorbeeld in een leermiddelendatabank van een uitgeverij.

De SCORM package gedraagt zich dan als een gewone IMS contentpackage zonder API faciliteiten m.b.t. scores.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Andere ELO draaien binnen Moodle

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Dus als dat scormpakket via resource -> IMS vanuit de repository toegevoegd wordt dan werken de scores wel? Dat is straf.

Ik kan het zelf niet testen, bij gebrek aan scormpakketjes grote grijns
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Andere ELO draaien binnen Moodle

door H Hak -

Klopt

Er bestaan wel verschillen tussen de Moodle versies 1.6. 1.8. en 1.9

In 1.9 is het ook mogelijk de scorm te benaderen als deze op een andere webserver gehost wordt.

Bijlage rapport.JPG
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Daniel Dritty

Re: Andere ELO draaien binnen Moodle

door theo leenders -
Zoals eerder geantwoord denk ik dat je SCORM bedoeld. Dit is een soort shell waarbinnen de lesstof draait.
Als je lesstof maakt gebruik je teksten,plaatjes etc die ergens staan. Op de ene elo is dat op c:\ bij de ander op g:\ etc. dus niet uitwisselbaar.
Bij Scorm wordt dat geregeld.

gr theo

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op theo leenders

Re: Andere ELO draaien binnen Moodle

door Daniel Dritty -

Alvast bedankt voor de snelle reacties. Ik ga samen met wat collega's uitzoeken of SCORM de oplossing biedt voor ons "probleem".

Als het is gelukt zal ik het in ieder geval melden! cool

Mocht er iemand in de tussentijd nog andere oplossingen hebben hoor ik het natuurlijk graag.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Daniel Dritty

Re: Andere ELO draaien binnen Moodle

door Ger Tielemans -
Wat Moodle doet is een SCORM pakket (altijd een individuele oefening) afspelen in een emulator van een SCORM-omgeving. Daardoor krijg je wel SCORM-tussenstanden te zien in je Moodle, maar kan Moodle - met uitzondering van de eindscore - deze informatie van de tussenstanden niet aan zijn eigen cijferadministratie doorgeven.. (leg dat maar eens uit aan je eindgebruikers !! )

Moodle is in tegenstelling tot N@tschool bovendien geen echt LMS dat SCORM-informatie onderwijskundig kan verwerken: bij een echt LMS-systeem stel je een model op voor de gang door het leerproces en geef je VOORAF aan wat je de gebruiker (anders) laat doen als de score te hoog of te laag uitvalt. (COO/CBT)

Kanttekeningen:
  • in N@tschool is een leeg raamwerk aanwezig voor het toevoegen van een LMS-model, maar er is standaard geen onderwijskundig model ingebouwd: dat moet de school zelf toevoegen en ik moet de eerste school nog zien die dat ook echt zinvol klaarspeelt. (ik bedoel daarmee niet een grove volgorde dosering van modules, zoals "je mag B pas doen als je voor A minimaal 70% goed hebt, maar echte onderwijsbeslissingen op basis van het onderliggende onderwijsmodel." )
  • In de jaren 80 en 90 is met vallen en opstaan ontdekt hoe moeilijk het is het gedrag van de gebruiker te voorspellen, zelfs als je je beperkt tot gedoseerde kennisoverdracht met vraag-comtrole.
  • Een andere belangrijke ontdekking van de onderwijskunde van de afgelopen 30 jaar is dat een goede gedoseerde kennisoverdracht op zich OK is, maar dat het tevens pas de eerste stap van echt goed leren is: actief kennis gebruiken in andere contexten, als lerende zelf variaties zoeken die beter bij je reeds verworven werkstijl passen zodat ze beter beklijven, blijken minstens zo belangrijk te zijn.
  • De meeste pioniers hebben dan ook inmiddels dit pad van de geprogrammeerde instructie (CAI/CBT/COO/CBO/AICC..) verlaten:
    • Voor kleine onderdelen, met name op het terrein van functietraining en het inslijpen van procedures worden nog wel vertakte programma's gebruikt (Kan in Moodle bijvoorbeeld prima met "Lesson"), maar voor echt goed onderwijs werken de meesten (ook IBM zelf) weer met de combinatie van een sturende live coach en een ondersteunend digitaal systeem (inderdaad, de huidige ELO's zoals Moodle):
    • Deze coach lijnt VOORAF zo goed mogelijk - meestal op basis van ervaringen uit voorgaande jaren - het onderwijsaaarngement uit
    • maar deze coach stelt gaande de rit dus meer ACHTERAF op basis van voortgangsinformatie het arrangement voor de huidige groep leerlingen bij: oogje dicht, oogje open, even een forummededeling doen, even inspelen op de actualiteit van de aardbeving in China, enz ... de kracht van Moodle is juist dat dit - niet gehinderd door de inperkende eisen van een LMS - zo eenvoudig kan.

Natuurlijk, bij gebrek aan beter is aanleveren en afspelen van SCORM beter dan helemaal niets, maar je raakt een groot deel van je docent-functies (zoals de handige log-overzichten van Moodle) kwijt: bij een grote SCORM zie je alleen maar dat Jante om 15.00 uur de Scorm-module binnenging en er om 16.00 uur met een 6 weer uitkwam. (per leerling kun je vervolgens diens tussenscores en tussentijden in de emulator wel bekijken, maar overzichten van meerdere leerlingen zijn niet mogelijk en je kunt het op geen enkele wijze aan andere onderdelen van Moodle koppelen.)

Je zou meer hebben aan een zip-box, waarin de diverse onderdelen - met inhoudsopgave (toch een IMS-pakket) - zitten die je in je ELO zou kunnen inpluggen:
- kleinde individuele oefeningen als Scorm
- toetsen in IMS/QTI formaat
- bronmateriaal dat je met de mp3-, Freemind-, Netlogo-, Jmol-, Hidden Text-, Geogebra-, ... -filters van de WYSIWYG editor op eenvoudige wijze van je eigen begeleidend commentaar kunt voorzien EN VISUEEL met de outline van Moodle kunt koppelen aan een keur van werkvormen: wiki's Nangong, quizz, poll, journal...

Kortom: Scorm, leuk om te testen maar als het bevalt en het even kan: openbreken, opsplitsen en beter in Moodle integreren.

(Het is niet voor niets, dat de meest scholen bij de uitgevers als ze kunnen kiezen tussen scorm of gewoon HTML, nog steeds toch liever het herbruikbare HTML verkiezen.)

Gemiddelde van de beoordelingen:  -