Wat Moodle doet is een SCORM pakket (altijd een individuele oefening) afspelen in een emulator van een SCORM-omgeving. Daardoor krijg je wel SCORM-tussenstanden te zien in je Moodle, maar kan Moodle - met uitzondering van de eindscore - deze informatie van de tussenstanden niet aan zijn eigen cijferadministratie doorgeven.. (leg dat maar eens uit aan je eindgebruikers !! )
Moodle is in tegenstelling tot N@tschool bovendien geen echt LMS dat SCORM-informatie onderwijskundig kan verwerken: bij een echt LMS-systeem stel je een model op voor de gang door het leerproces en geef je VOORAF aan wat je de gebruiker (anders) laat doen als de score te hoog of te laag uitvalt. (COO/CBT)
Kanttekeningen:
- in N@tschool is een leeg raamwerk aanwezig voor het toevoegen van een LMS-model, maar er is standaard geen onderwijskundig model ingebouwd: dat moet de school zelf toevoegen en ik moet de eerste school nog zien die dat ook echt zinvol klaarspeelt. (ik bedoel daarmee niet een grove volgorde dosering van modules, zoals "je mag B pas doen als je voor A minimaal 70% goed hebt, maar echte onderwijsbeslissingen op basis van het onderliggende onderwijsmodel." )
- In de jaren 80 en 90 is met vallen en opstaan ontdekt hoe moeilijk het is het gedrag van de gebruiker te voorspellen, zelfs als je je beperkt tot gedoseerde kennisoverdracht met vraag-comtrole.
- Een andere belangrijke ontdekking van de onderwijskunde van de afgelopen 30 jaar is dat een goede gedoseerde kennisoverdracht op zich OK is, maar dat het tevens pas de eerste stap van echt goed leren is: actief kennis gebruiken in andere contexten, als lerende zelf variaties zoeken die beter bij je reeds verworven werkstijl passen zodat ze beter beklijven, blijken minstens zo belangrijk te zijn.
- De meeste pioniers hebben dan ook inmiddels dit pad van de geprogrammeerde instructie (CAI/CBT/COO/CBO/AICC..) verlaten:
- Voor kleine onderdelen, met name op het terrein van functietraining en het inslijpen van procedures worden nog wel vertakte programma's gebruikt (Kan in Moodle bijvoorbeeld prima met "Lesson"), maar voor echt goed onderwijs werken de meesten (ook IBM zelf) weer met de combinatie van een sturende live coach en een ondersteunend digitaal systeem (inderdaad, de huidige ELO's zoals Moodle):
- Deze coach lijnt VOORAF zo goed mogelijk - meestal op basis van ervaringen uit voorgaande jaren - het onderwijsaaarngement uit
- maar deze coach stelt gaande de rit dus meer ACHTERAF op basis van voortgangsinformatie het arrangement voor de huidige groep leerlingen bij: oogje dicht, oogje open, even een forummededeling doen, even inspelen op de actualiteit van de aardbeving in China, enz ... de kracht van Moodle is juist dat dit - niet gehinderd door de inperkende eisen van een LMS - zo eenvoudig kan.
Natuurlijk, bij gebrek aan beter is aanleveren en afspelen van SCORM beter dan helemaal niets, maar je raakt een groot deel van je docent-functies (zoals de handige log-overzichten van Moodle) kwijt: bij een grote SCORM zie je alleen maar dat Jante om 15.00 uur de Scorm-module binnenging en er om 16.00 uur met een 6 weer uitkwam. (per leerling kun je vervolgens diens tussenscores en tussentijden in de emulator wel bekijken, maar overzichten van meerdere leerlingen zijn niet mogelijk en je kunt het op geen enkele wijze aan andere onderdelen van Moodle koppelen.)
Je zou meer hebben aan een zip-box, waarin de diverse onderdelen - met inhoudsopgave (toch een IMS-pakket) - zitten die je in je ELO zou kunnen inpluggen:
- kleinde individuele oefeningen als Scorm
- toetsen in IMS/QTI formaat
- bronmateriaal dat je met de mp3-, Freemind-, Netlogo-, Jmol-, Hidden Text-, Geogebra-, ... -filters van de WYSIWYG editor op eenvoudige wijze van je eigen begeleidend commentaar kunt voorzien EN VISUEEL met de outline van Moodle kunt koppelen aan een keur van werkvormen: wiki's Nangong, quizz, poll, journal...
Kortom: Scorm, leuk om te testen maar als het bevalt en het even kan: openbreken, opsplitsen en beter in Moodle integreren.
(Het is niet voor niets, dat de meest scholen bij de uitgevers als ze kunnen kiezen tussen scorm of gewoon HTML, nog steeds toch liever het herbruikbare HTML verkiezen.)