moodle en edubuntu

moodle en edubuntu

door olivier joaneaux -
Aantal antwoorden: 6
Een paar beginnervraagjes:

- Ben wat aan het "spelen" met Edubuntu. Ik wil hier ook Moodle op draaien. Het installeren van moodle (en bijbehorende depencies postgresql, php, apache2) is goed verlopen. wanneer ik moodle echter wil opstarten via http://localhost/moodle/admin krijg ik volgende foutmelding:

Error: Database connection failed.

It is possible that the database is overloaded or otherwise not running properly.

The site administrator should also check that the database details have been correctly specified in config.php

Waar vind ik die bestanden? Hoe configureren?

(onder winXP & Xampp had ik geen probleem)

Hoe laat ik, binnen een lokaal schoolnetwerk, mensen de moodle-site bekijken?

bedankt,
Olivier
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op olivier joaneaux

Re: moodle en edubuntu

door H Hak -

config.php staat in var/www/moodle

het is overigens vreemd dat de installatie goed is verlopen en dat je deze melding krijgt.

Binnen een schoolnetwerk:

Wat heb je voor hostnaam opgegeven?  ipnummer of localhost of domeinnaam?

Als het local host is werkt het niet. (elk werkstation zal na de eerste pagina naar zichzelf kijken)

Als het domein naam is moet op de werkstations de hostabel aangepast worden zodat deze naar ubuntu kijken.

Het beste kun je bij de installatie een domeinnaam opgeven (ook als deze niet bestaat)

Kijk eens op: http://www.walhak.com/uitlegm/moodle_publiceren.html

IPnummer op ubuntu staat in etc/network/interfaces

Hosttabel op ubuntu staat in etc/hosts


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: moodle en edubuntu

door olivier joaneaux -
Bedankt voor het snelle antwoord. Zal dit nakijken.
Blijkbaar worden niet alle bestanden van postgresql meegenomen tijdens de installatie.
Ik heb postgresql opnieuw geïnstalleerd.
nadien sudo dpkg-reconfigure moodle
en de database werd aangemaakt. Dat probleem is dus al opgelost.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op olivier joaneaux

Re: moodle en edubuntu

door Ger Tielemans -
Waarom kies je voor Postgres? De meeste ontwikkelaars werken met mySQL.

Uitbreidingen van derden moet je vaak aanpassen voor Postgres en andere SQLs.

Dat is lastiger dan het lijkt, omdat een query door mySQL afwijkend wordt opgelost ten op zichte van standaard SQL. (begint aan de andere kant van de query)

Alleen op erg grote websites (>10.000) schakelt men over op Postgres, zoals in Nieuw Zeeland.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: moodle en edubuntu

door olivier joaneaux -
Geen idee.
Heb gewoon de default instellingen gekozen.
Is er een verschil tussen de twee systemen?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op olivier joaneaux

Re: moodle en edubuntu

door H Hak -

Als je voor MySql kiest heb je in ieder geval meer kans op support van het Moodleforum omdat nagenoeg iedereen hiermee werkt denk ik.

Lijkt me een goede reden om ervoor te kiezen.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op olivier joaneaux

Re: moodle en edubuntu

door Hans de Zwart -
Hoi Olivier,

Als je binnen Edubuntu Moodle installeert (via apt-get of via Synaptic) dan kun je kiezen voor MySQL of Postgres. De laatste is inderdaad default: dit omdat het de betere database van de twee is (meer "enterprise" functies).
De ingebouwde voorkeur voor MySQL bij de ontwikkelaars is denk ik wel een beetje weg. De Open University draait op Postgres en alle standaard modules zullen het altijd doen op Postgres. Goede uitbreidingen op Moodle doen het ook goed.
Onze shared Moodle servers draaien ook Postgres en wij hebben daar geen probleem mee.
Wat Hans Hak zegt is natuurlijk wel waar: de meeste mensen in deze forums zullen MySQL gebruiken.

Vr. groet,

Hans
Gemiddelde van de beoordelingen:  -