Filmpjes met uitleg over leerobjecten, metadateren, repository en ELO

Filmpjes met uitleg over leerobjecten, metadateren, repository en ELO

door Isabelle Langeveld -
Aantal antwoorden: 14
Beste allen,

Ik adviseer op scholen over de mogelijkheden van e-learning, vooral in het MBO. De verschillen in kennis tussen management, docenten en leerlingen en mezelf op het gebied van de mogelijkheden van het gebruik van een ELO zijn soms moedeloos makend groot. Dat zullen jullie allemaal wel herkennen. Het management dat moet besluiten over investeringen en beleid moet initiëren heeft geen idee. Daarom heb ik vier filmpjes gemaakt over 4 buitengewoon complexe concepten knipoog, namelijk 'leerobjecten', 'metadateren', 'repository' en 'ELO'. Ze staan hier. Ik hoop dat je goede boxen hebt, want het geluid is best zacht.

Ik heb deze laten zien aan een zeer gemengd publiek van managers en docenten. De reacties liepen uiteen van: 'ik begrijp hier helemaal niets van, wat heeft dit met ons te maken?', 'ver-van-ons-bed-show', 'wat leuk die k'nex, heb je kinderen?', 'ja natuurlijk, dit roep ik al jaren', 'waarom leg je niet uit hoe je het beste tot een goede metadataset kan komen?'.

Ik wil deze filmpjes verder verbeteren om ze te kunnen gebruiken als voorlichtingsmateriaal. Ben daarom benieuwd naar jullie commentaar, met name op de inhoud. Qua vorm wil ik de playdough, de haringvlaggetjes en de k'nex vervangen door echt speelmateriaal. Dan kan ik de spullen ook gebruiken in workshops.

Ben over de eerste schok heen dat niet iedereen ze zo geweldig vindt als mijn vriend en ik na 3 dagen prutsen, dus kom maar op.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Isabelle Langeveld

Re: Filmpjes met uitleg over leerobjecten, metadateren, repository en ELO

door Hans B0s -

Dag Isabelle,

Bijzonder duidelijk materiaal. Zoals je zelf ook aangeeft is 't technisch nog niet helemaal voor elkaar. Echter de voorbeelden die je geeft hebben mij weer wat meer inzicht gegeven in de materie.

Zoals je zelf aangeeft is de inhoudelijke afstand tussen de betrokken personen en jezelf groot. Dit is zeer herkenbaar. De laatste paar weken gebruik ik zelf onderstaande model. Vooral als het gaat over leveranciers allerhande oplossingen en content. De benadering is volledig tegengesteld aan je eigen voorbeelden. Ik ga niet in op de herkenning en uitwerking van 'details' maar probeer een zo abstract mogelijk model van de werkelijkheid te maken. Ook dit model is overigens nog in ontwikkeling. Misschien kun je er nog iets mee.

Succes.

Hans.

proces onderwijs en control

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans B0s

Re: Filmpjes met uitleg over leerobjecten, metadateren, repository en ELO

door Ger Tielemans -

Prima schema.

Wel heb ik een vraag over de plaats en de rol die je Moodle geeft in dit schema en hoe het je gelukt is de cijfercultuur te verslaan.

Als ik namelijk het schema verkeerd wil lezen, verwordt onderwijs tot het uitvoeren van (losse) taken die als set afgetekend tot een diploma leiden. Leveranciers van adminstratiepakketten (zoals Magister) en contentmanagementsystemen (Microsoft) roepen dan dat zij ook een ELO hebben die dat kan ondersteunen. Op dat moment verwordt in mijn ogen onderwijs tot een elektronische Chinese muur van opdrachten.

Goed onderwijs bestaat uit fasen, die de docent/coach zorgvuldig opzet en vult tot een onderwijsarrangement dat je ook nog toesnijdt op de groep leerlingen die je dat jaar voor je hebt ( kijk daar is Moodle)

Zit dat in jouw schema verstopt in de kolom: proces management en control? Nu benoem je alleen de taken in de beroepstakenkolom, Ik zag liever:

  • aparte "aanlever"-vakken voor de onderdelen: motiveren - kennismaken - oefenen - verbreden - toepassen - reflecteren
  • vervolgens uitgeschreven combinaties van: bronnen - werkvormen - criteria (ik noem dit leermoleculen, omdat door veel mensen leerobjecten te breed worden opgevat: een plaatje van de eifeltoren met onderschrift is volgens mij nog GEEN leerobject)
  • ten slotte het echte arrangement, uitgeschreven EN gevisulaiseerd in Moodle. In het door mij aldus verminkte schema van jou zouden de kolommen beroepstaken (als afsluitend assessment) en het procesmanagement in dat Moodle blok in het schema integraal opgenomen zijn..

mijn 5 cent  

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Filmpjes met uitleg over leerobjecten, metadateren, repository en ELO

door Hans B0s -

Dag Ger en Isabelle,

De term "leermoleculen" vindt ik wel een intressante benaming. Want persoonlijk denk ik bij een LeerObject niet aan een enkelvoudig iets maar aan een groep van items, Plaatjes, filmpjes, puzzle, toets, reader, ...etc, die tezamen een ..., tja,... zeg maar "LeerObject" vormen.

De filmpjes heb ik vermoedelijk gezien voordat de bandbreedte verbruikt was.

Overigens komt het model voort uit het beroepsonderwijs (BBL). Vandaar dat het onderwijs is weergegeven onder de noemer 'beroepstaken'. Tijdens het bouwen van het model kwam naar voren dat een Assesment in feite niets meer is dan een verbijzondering van een Beroepstaak, vandaar dat deze bij de beroepstaken geplaatst is.

Bij de invulling van die 'beroepstaken' komen alle elementen die Ger noemde tot uiting. Hoe dit echter, met individuele leertrajecten, in Moodle vorm te geven is mij nog niet echt duidelijk. Ik heb de indruk dat Moodle nog te sterk opgebouwd is rond het principe van Klassen, vakken en schooljaren(tijden).

Voor de duidelijkheid nog de plaats van o.a. de ELO er ingeplakt. De reden om dit zo te doen is o.a., zoals Ger al een beetje aangaf, dat software leveranciers vaak erg simpel denken over de 'oplossingen' in een onderwijs omgeving. b.v. Een ELO is geen LeerlingVolgsysteem en een Portfolio is echt wel wat meer dan een foldertje waar een Word documentje in geplaatst kan worden.

Hans.

POC2

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans B0s

Re: Filmpjes met uitleg over leerobjecten, metadateren, repository en ELO

door Ger Tielemans -
Bedankt  Hans, ik moet zeggen dat jouw plaatje op zeer heldere wijze de kern van het probleem van gesprekken met leveranciers illustreert. Ik heb het meteen in mijn discussiemap opgeslagen, dank dank. 
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Filmpjes met uitleg over leerobjecten, metadateren, repository en ELO

door Hans B0s -

Graag gedaan,

Waar ik benieuwd naar ben is of Isabelle iets met dit model kan. Probleem met dit soort modellen is dat het door de mate van abstractie lastig wordt begrepen.

Detail uitwerkingen zoals in de filmpjes te zien zijn dan verhelderend.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe bijvoorbeeld het portfolio (of andere elementen) te 'vertalen' in een eenvoudige 'Knex' presentatie?

Hans.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans B0s

Re: Filmpjes met uitleg over leerobjecten, metadateren, repository en ELO

door Isabelle Langeveld -
Hallo Hans,

Dank voor je compliment. Fijn dat het je helderheid heeft geboden. Jouw benadering van de plek van de repository is weer anders, maar ook een zinnig perspectief, zeker voor scholen die echt vraaggerichte trajecten willen gaan inrichten. Daar ken ik eigenlijk nog maar weinig voorbeelden van in de praktijk. En wat mooi is, is dat je het meer op beleidsniveau plaatst door ook te kijken naar de beheersinstrumenten. Ik ga zeker proberen om het hiermee ook uit te leggen. Alleen, bij jou ontbreekt de ELO helemaal.Waar vinden jouw leerlingen hun beroepstaken? Zet iemand die in hun eigen portfolio?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Isabelle Langeveld

Re: Filmpjes met uitleg over leerobjecten, metadateren, repository en ELO

door Hans B0s -

Dag Isabelle,

{Daar ken ik eigenlijk nog maar weinig voorbeelden van in de praktijk....}

Ik ook. Ik zie/hoor wel van scholen die proberen er iets van te maken en zoekende zijn, maar echt goed uitgewerkte voorbeelden (voor de BBL sector) heb ik nog niet gezien.

Hans.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Isabelle Langeveld

Re: Filmpjes met uitleg over leerobjecten, metadateren, repository en ELO

door Hans de Zwart -
Hoi Isabelle,

Ik zou ze graag bekijken, maar je bandbreedte lijkt op te zijn! triest
Kan ik ze op een andere manier bekijken? Misschien kun je iets als Viddler gebruiken, dan kunnen mensen ook wat makkelijker commentaar geven.

Vr. groet,

Hans
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Filmpjes met uitleg over leerobjecten, metadateren, repository en ELO

door Ger Tielemans -
...nog beter: www.teachertube.com
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Filmpjes met uitleg over leerobjecten, metadateren, repository en ELO

door Isabelle Langeveld -
Hè verdorie, wat vervelend dat jullie ze niet kunnen zien. Ik probeer ze nu op Teachertube te zetten, maar die site blijft vooralsnog hangen op 'Finalizing sent data'...

Gek dat het bij Hans Bos wel lukt. Kun jij ze ook niet bekijken Ger?

Ik neem mijn laptop wel mee naar de Moodlemiddag, maar zal ook mijn geliefde nog eens vragen of hij met Viddler of Teachertube uit de voeten kan.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Isabelle Langeveld

Re: Filmpjes met uitleg over leerobjecten, metadateren, repository en ELO

door Ger Tielemans -
Ik kreeg ook dat error-scherm te zien, dus je maakt me wel heel nieuwsgierig op deze manier. Als je dat helpt: wil je tijdelijk stallen dan kan dat wel even op http://test.studiewijzerplus.nl. (email me voor rechten) 
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Filmpjes met uitleg over leerobjecten, metadateren, repository en ELO

door Isabelle Langeveld -
Nou er staat er nu één op Teachertube, die over leerobjecten. De andere drie volgen spoedig.

Hans, ik denk dat jouw plaatje veel te vol staat voor een manager om te behappen. Het is in elk geval niet 'zelfverklarend'. Er is heel veel uitleg bij nodig. Maar als kapstok om de uitleg aan op te hangen, kan het wel goed werken als je genoeg tijd hebt knipoog. Ik denk eigenlijk dat je als je met managers of leveranciers over dit soort zaken praat een heel arsenaal aan uitlegmiddelen nodig hebt om hen de zin ervan te laten zien. De ene manager is een stuk verder dan de andere. Maar ik heb absoluut veel zin om meer en betere filmpjes te maken.

Ik was maandag bij een overleg van een ICT-werkgroep met teammanagers en het centraal opslaan van bestanden op b.v. Sharepoint is voor hen wel goed te behappen, omdat ze de vertaling van een 'G-schijf' naar een centraal archief waarin je kunt zoeken wel kunnen maken.

Het wordt pas ingewikkeld als je moet gaan besluiten HOE die leermiddelen dan in Sharepoint opgeslagen moeten worden. Als leerobject of leermolecuul op een laag 'granulair' niveau of op een hoger 'les' of 'cursus'-niveau. Als je vraaggerichte indivuele trajecten wilt samenstellen moet het opslagniveau behoorlijk laag zijn.

En inderdaad, volgens mij is een Moodlesite daarbij niet goed bruikbaar. Moodle is echt voor groepen die gezamenlijk een programma doorlopen. In theorie kun je natuurlijk best een Moodlesite maken voor één cursist waar je dan al zijn leerobjecten neer zet en hem 1-op-1 begeleidt. Voor docenten zou je een Moodlesite kunnen inrichten met voorbeeldleertrajecten rond een werkproces.

Hans, lijkt me leuk om live kennis te maken. Ben je er ook bij op de Moodlemiddag in mijn hometown?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Isabelle Langeveld

Re: Filmpjes met uitleg over leerobjecten, metadateren, repository en ELO

door PeterJaap de Bruin -
Bedankt voor de 4, hoewel ik het meer als één filmpje zie.
Daarnaast zou ik er inderdaad wel een willen zien over daadwerkelijk nuggets (kale foto's(rubricering), stukjes tekst(niveau/taal/stijl/...), discussielijnen en -items, en toetsvragen!) opbouwen (1)
en er vervolgens een aantal werkvormen mee opzetten (2).

Dergelijke filmpjes dreigen al snel op screenshots en bewegende pijltjes en menu-opties en help uit te lopen.
Juist de KLEI en vlaggetjes is een blijvertje hoop ik (als fan van Morph en Pingu)



Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op PeterJaap de Bruin

Re: Filmpjes met uitleg over leerobjecten, metadateren, repository en ELO

door Isabelle Langeveld -
PeterJaap, er stond ook nog maar 1 filmpje op Teachertube.

Ze staan er nu wel allevier op:
  1. Leerobjecten
  2. Metadateren
  3. Repository
  4. ELO
Je kunt ze ook het beste in deze volgorde bekijken. Gebruik ze vooral als je iemand deze concepten wil uitleggen, maar waar mogelijk met referentie.

In het ELO-filmpje zie je hoe leerobjecten die gemetadateerd zijn uit een repository kunt halen om er in een ELO een cursus mee te maken.

Ger, dank voor de Teachertube-tip.
En nee, ik ben bang dat de klei weg moet en dat er duidelijkere icoontjes voor moeten komen.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -