Moodle-serveren går saktere... saktere...... "dør".........

Moodle-serveren går saktere... saktere...... "dør".........

by Håvard Os -
Number of replies: 3

Har problemer med en moodleinstallasjon vi har på en kommunal server.

Alt har fungert utmerket mens jeg har installert og satt opp serveren og Moodle. Problemene oppstår når vi nå skal ta den i bruk for flere brukere. Når vi er 5-6 brukere innlogget samtidig begynner det å gå saktere og saktere. Jeg opplever altså at serveren blir ”syk” under belastning og at den da sakte dør ned…. Det kan ta 2-3 timer før jeg igjen kan logge meg inn!

Det første som slo meg var at dette kunne skyldes for lite minne, men serveren har 1 GB RAM, og det skulle vel holde når vi aldri har vært mer en 8 brukere innlogget samtidig.

Har tittet en del på "Performance" i Moodledokumentasjonen, og har etter hvert fått en mistanke om at problemet kan ligge i oppsettet av fila httpd.conf. Når jeg går inn i denne fila på serveren vår er den helt tom. Noen som kan hjelpe meg med hva denne fila egentlig "gjør", og hva den skal inneholde?

In reply to Håvard Os

Re: Moodle-serveren går saktere... saktere...... "dør".........

by John Harald Gartland -
Picture of Translators
Hva slags versjon av Moodle har du?

John Harald
In reply to John Harald Gartland

Svar: Re: Moodle-serveren går saktere... saktere...... "dør".........

by Håvard Os -

Vi har versjon 1.7.2+.

(Hadde egentlig tenkt å oppgradere til 1.8, men siden 1.9 vel er like om hjørnet hadde jeg tenkt å avvente til den kommer.)

In reply to Håvard Os

Re: Svar: Re: Moodle-serveren går saktere... saktere...... "dør".........

by John Harald Gartland -
Picture of Translators
Vi opplevde maken da vi hadde 1.7.2
Tja... 2.0 er jo kommet i beta men jeg tror ikke vi installerer den ennå smile
Det er ikke bestandig at det lønner seg å installere nyeste versjon av Moodle, men vi var relativt modige i Østerdalen med versjon 1.8 fordi den hadde vesentlig bedre minnehåndtering. Moodle 1.7 har jo støtte for ekstern minnehåndtering via en par utvidelser av apache. Men Moodle 1.8 har en intern minnehåndtering uten utvidelser.

Min anbefaling er å oppgradere til siste versjon av 1.8 (dvs 1.8.3+) eller hva den heter nå, og så ikke oppgradere til 1.9 før den også har kommet til 1.9.2 eller deromkring.

Håper det vil løse problemene dine, hvis du gjør det.

mvh.
John Harald