Ansøgning på fremmedsprogsundervisning?

Ansøgning på fremmedsprogsundervisning?

ved Nicolai Winther-Nielsen -
Antal besvarelser: 1

Hej sproglærere

Jeg kunne godt have lyst til at spørge, om der ikke er nogen af jer, der kunne have lyst til at skrue en ansøgning sammen i fællesskab med henblik på at søge midler til at opygge Moodle ressourcer til børns læring i fritiden. Jeg underviser selv til dagligt i bibelsk hebraisk, men er naturligvis udelukket på forhånd, men det ville altså være rigtig spændende, hvis I sproglærere stak hovedet sammmen og fik lavet et projekt til den 20. november.

En anden ting er, at jeg kender lærere, som underviser i dansk som fremmedsprog for tilrejsende asylansøgere. Kunne man argumentere for, at dansk i den situation også kan komme ind under fremmedsprog?

/Nicolai

Gennemsnitsbedømmelse: -
I svar til Nicolai Winther-Nielsen

Ang: Ansøgning på fremmedsprogsundervisning?

ved Jan Sosniecki -

Jeg kan ikke bidrage til et projekt om børns læring i fritiden da jeg ikke har med børn at gøre, men voksne.

Med hensyn til det andet kalder man dansk i den sammenhæng for et "andetsprog." Der findes ligefrem en uddannelse på DPU som hedder noget så fint som "Underviser i dansk som andetsprog".

Dansk er et fremmesprog for en studerende i udlandet som ønsker at lære dansk som vi andre lærer engelsk eller fransk, men hvor modersmålet forbliver det primære sprog.

Asylansøgeren og indvandreren kommer i den situation at modersmålet i stor udstrækning bliver erstattet med værtslandets sprog så tilflytteren så at sige får et nyt modersmål, "andetsproget."