WYSIWYG HTLM-editor wel/niet zichtbaar

WYSIWYG HTLM-editor wel/niet zichtbaar

door Leonie Bruning -
Aantal antwoorden: 15
Hebben jullie dat nou ook? Als ik b.v. een opdracht maak in Moodle (1.7), dan is soms de WYSIWYG HTML-editor zichtbaar en dan weer plotseling niet en valt hij terug naar de standaard editor. Nu weet ik wel wat van HTML, maar het kost veel extra tijd met opmaak en links om mijn teksten aan te passen.
Het maakt niet uit welke IE versie ik gebruik en het gebeurt vanaf verschillende PC's (dus andere instellingen). Als ik de Moodle-sessie en de IE afsluit en na enige tijd weer open, dan gaat het weer even goed. Maar nooit langer dan zo'n 45 minuten. Zal wel een instelling zijn, maar welke.....?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Leonie Bruning

Zelfde probleem met Moodle!

door Jan Dierckx -
Hetzelfde probleem heb ik vorig jaar gehad met Moodle 1.6. Op CTRL-F5 drukken en de pagina herladen bleek dan soms te werken. Op onze schoolwebsite viel ook de opmaak soms gedeeltelijk weg. Is dat bij jullie ook zo? Het probleem deed zich inderdaad op verschillende configuraties / browsers voor.

Lang gezocht naar een antwoord, ook verschillende vragen gesteld op het Moodle forum. Nooit een antwoord op gekregen.

Mijn provider heeft ook mee helpen zoeken. Daaruit hebben we het volgende kunnen destilleren:

Het probleem doet zich voor bij javascript bestanden (want dat is de html editor) en stylesheet-bestanden die door Moodle met behulp van PHP code zelf worden samengesteld. Als we namelijk in de header van de stylesheet de javascript en css rechtstreeks opnemen, dan werkt het altijd. Dat maakt upgraden echter bijna onmogelijk, vandaar dat onze school het voorlopig maar bij 1.6 houdt: het werkt voorlopig weer. Eigenlijk had ik al opgegeven om er ooit een deftige oplossing voor te vinden. Nu jullie met hetzelfde probleem zitten, wil ik er nog wel eens naar kijken. Kan je mij zeggen of jullie website ook af en toe zonder opmaak lijkt te worden doorgestuurd?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan Dierckx

Re: Zelfde probleem met Moodle!

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Het is inderdaad een synchronisatieprobleem, dat heel moeilijk op te lossen is. We gebruiken op school de door Moodle gebruikte html editor in andere toepassingen, en daar gebeurt het ook, echter niet op alle clienttoestellen en echt geen idee waarom met de ene wel en de andere niet (gelijke versie IE/firefox, gelijkaardige hardware/software/service packs ...) Ik had de indruk dat het probleem met Moodle opgelost was door een snellere server te gebruiken, maar dat gaat niet op voor ons ander probleem, dat van een gelijkaardig toestel draait.
Jammer genoeg kan ik alleen bevestigen, niet oplossen.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Zelfde probleem met Moodle!

door Leonie Bruning -

Jammer dat je er (nog) geen antwoord op hebt gevonden.
(Schrale) troost is dat het niet alleen bij mij fout gaat.
Maar als het probleem al zo lang bekend is, vind ik het toch verbazend dat niemand
er nog een oplossing voor gevonden heeft.
Mijn werkbare "oplossing" bestaat dus uit het opnieuw opstarten van IE (waarbij ik heb opgegeven
dat de temp. internet files en cookies verwijderd moeten worden).
Overigens werkt dat ook niet altijd. Moet nog uitvinden wanneer het wel / niet werkt.
Voor mij is de WYSIWYG editor erg belangrijk omdat ik veel met opmaak doe (genummerde lijsten,
invoegen van afbeeldingen, linken naar bestanden enz.).
Zodra ik iets heb uitgevonden zal ik het in het forum melden!

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Leonie Bruning

Re: Zelfde probleem met Moodle!

door Jan Dierckx -

Leonie, Ik vond het ook verbazend hoe het probleem snel werd afgedaan als een probleem van een te goedkope provider die teveel websites op dezelfde server laat draaien. Dat is bij ons niet het geval.

Heb je intussen al eens aan Markdown gedacht. Dat zit standaard in elke Moodle en laat je toe op een simpele manier lijsten, links, opmaak te maken zonder daarvoor een wysiwig editor te gebruiken.

Je moet eens kijken of het je ligt. Veel blog en CMS software maakt er ook gebruik van dus kan het ook nuttig zijn buiten Moodle. Zelf gebruik ik het bijna altijd. Het is echter te moeilijk om het aan alle collega's aan te leren, daarom is het dus voor onze school geen alternatief voor een gewoon werkende wysiwyg editor.

Koen, kan je mij zeggen welke applicatie ook van htmlarea gebruik maakt en het probleem ook vertoont? Ik wil namelijk eens kijken of die applicatie ook PHP gebruikt om de htmlarea editor samen te stellen. Het probleem is bij ons volledig verdwenen sinds we een andere wysiwig editor gebruiken, een die volledig javascript is. Nadeel is wel dat leerkrachten nu geen afbeeldingen vanuit de wysiwig editor kunnen invoegen. Als dat voor jou cruciaal is, Leonie, dan werkt deze oplossing voor jou dus niet. Koen, kan je me eens zeggen of het probleem bij jullie ook gepaard ging met het wegvallen van een deel van de opmaak van de site. Bij ons was dit wel het geval en ook daar denk ik dat het komt omdat de stylesheets niet gewoon (zoals in de meeste applicaties) wordt meegestuurd, maar eerst door een reeks PHP scripts moeten worden samengesteld. Ik stel het me, waarschijnlijk nogal simplistisch, zo voor dat af en toe een webpagina zonder javascript en zonder stylesheets de deur uitgaat wanneer een van die PHP scripts er wat te lang over doet.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan Dierckx

Re: Zelfde probleem met Moodle!

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
De andere applicatie die bij ons soms de mist ingaat, is een component die een collega van mij geschreven heeft, met ASP. De opmaak van de site heb ik nooit weten wegvallen (ik moet toegeven dat het lang geleden is dat het me bij Moodle overkomen is).
De niet zo mooie, maar wel werkende oplossing die mijn collega er voor gemaakt heeft, is een OK-knop tonen - wanneer je daar dan op klikt, werkt het altijd.
Het zou dus wel eens kunnen dat het iets te maken met een half afgewerkte pagina die verstuurd wordt.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan Dierckx

Re: Zelfde probleem met Moodle!

door Leonie Bruning -

Leuke tip over Markdown Jan, dat wist ik niet (zoals er nog zoveel is wat ik niet weet triest).

Voor mijn situatie lost het niet zoveel op, omdat ik veel gebruik maak van in te voegen
afbeeldingen en links naar bestanden die mijn cursisten moeten downloaden
om ze met Word of Excel te bewerken.
Maar voor degenen die helemaal geen HTML kennen is het een leuk alternatief!

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan Dierckx

Re: Zelfde probleem met Moodle!

door Leonie Bruning -

Nee Jan, met de opmaak van de website heb ik (tot nu toe) nog geen probleem gehad.
Ook ik heb gemerkt dat het hééél soms werkt met het verversen van de pagina, maar meestal niet.
En als het eenmaal niet werkt, dan komt het daarna ook nooit vanzelf weer terug.
De oorzaak die je noemt lijkt me heel plausibel.
Maar ik ga verder niets veranderen aan de stylesheet, want ik ben wel van plan om t.z.t.
te upgraden naar een nieuwe versie van Moodle.
Weet je overigens of het ook voorkomt bij versie 1.8 ?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Leonie Bruning

Re: Zelfde probleem met Moodle!

door Jan Dierckx -

En als het eenmaal niet werkt, dan komt het daarna ook nooit vanzelf weer terug.

Dat zou dan mooi overeenkomen met de theorie van onze hosting provider. Die heeft ook mee zitten zoeken naar een oplossing en merkte dat er soms verkeerde expiration informatie via de header wordt doorgestuurd. De browser maakt hiervan gebruik om te beslissen of een oude versie vanuit cache kan worden gebruikt. Ik verzamel nog wat informatie en dan probeer ik het nog eens op het Engelstalige forum te posten.

Ik weet niet of het bij Moodle 1.8 voorkomt. Al het gepruts vorige zomervakantie om naar die vreselijke versie 1.6 te upgraden en de wysiwig editor werkend te krijgen, heeft me doen afzien van verdere upgrades. De drang om bij elke nieuwe Moodle versie weer extra configuratievariabelen en opties toe te voegen doet me het ergste vrezen. Moeten we allemaal maar een duurdere server nemen als we meer dan Moodle 1.5 willen gebruiken?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan Dierckx

Re: Zelfde probleem met Moodle!

door Peter-Anne Wissema -
Wij werken al sinds de eerste stable release met 1.8.. vooral omdat ik van 1.7 af wilde zijn.
De html-editor draait bij ons gewoon door. Ik hoor van geen van mijn docenten klachten.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Peter-Anne Wissema

Re: Zelfde probleem met Moodle!

door Leonie Bruning -
Goed om te weten. Waarom wilde je zo graag van 1.7 af zijn?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Leonie Bruning

Re: Zelfde probleem met Moodle!

door Peter-Anne Wissema -
Ik was niet zo blij met 1.7 omdat het een merkbare tussenversie is. en omdat het de eerste versie was met het uitgebreide rechtensysteem. Daar zaten helaas nog een flink aantal bugs in.. Zo waren een aantal docenten hun leerlingen opeens "kwijtgeraakt". 1.8 draait bij ons wel lekker..
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Peter-Anne Wissema

Re: Zelfde probleem met Moodle!

door Rene van der Weijden -
Ik draai sinds eergisteren versie 1.8.2 maar ben niet voor niets in deze discussie terecht gekomen. Ook hier hetzelfde probleem, zowel in Firefox als IE: geen html-editor zichtbaar te krijgen. Daar heb ik in mijn vorige versie 1.6.3 nooit last van gehad.
Dit is knap vervelend, aangezien de meeste docenten geen html kennen en zo minder makkelijk over de streep te trekken zijn om Moodle te gaan gebruiken.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Rene van der Weijden

Nog een wegvallende HTML editor!

door Jan Dierckx -

Welkom bij de club. Om je lidmaatschap officieel te maken, moeten we eerst even nakijken of je probleem niet door iets anders veroorzaakt wordt. Het is bekend dat een Moodle upgrade soms bestaande instellingen (gebruik van HTML editor / rechten /...) wijzigt. Misschien is in je profiel of in de adminpagina de knop voor gebruik van de html editor wel op uit gezet?

Rene, verschijnt de html-editor nooit? Of verschijnt de editor soms wel / soms niet? Helpt het als je op CTRL+F5 drukt in je browser (pagina herladen)? Vallen er soms ook opmaakkenmerken van de webiste weg? (Layout / kleuren)?

Geen oplossingen gekregen op het Engelstalige forum, behalve (zucht) Kijk eens of er geen spaties in je config.php zitten. Rene, heb je dat al nagekeken? Het zou kunnen dat daarmee iets gebeurd is bij een upgrade.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan Dierckx

Re: Nog een wegvallende HTML editor!

door Rene van der Weijden -
Bedankt voor je tips Jan, maar al hetgeen je in je reactie hebt staan had ik al uitgeprobeerd voor ik mijn bericht hier plaatste.

Hierna ben ik nog zelf maar wat gaan uitproberen en ... ik kreeg de html-editor weer aan de praat. Maar gemengd gevoel... nu weet ik niet wat nu precies de oplossing is geweest omdat ik meerdere dingen tegelijk heb uitgeprobeerd.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Rene van der Weijden

Re: Nog een wegvallende HTML editor!

door Jan Dierckx -

Hé, met 624 configuratie-instellingen voor een standaard Moodle kan niemand je dat echt kwalijk nemen.

Blij dat het bij jou weer werkt.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -