Moodle wordt traag

Moodle wordt traag

door H Hak -
Aantal antwoorden: 20

Met de overstap van versie 1.6 naar hoger (inmiddels 1.8) is het er allemaal niet sneller van geworden.

Ik heb een Moodle omgeving van c.a. 2000 categories en dito cursussen.
Browsen binnen Moodle is zeer traag geworden. Een category toevoegen is op nomale wijze niet meer mogelijk (categorien laden in browser) en dient middels beheer de database te geschieden. (Phpmyadmin)

Het aanpassen van waarden in my.cnf (o.a. query_cache)  heeft niet de gewenste reultaten opgeleverd. Ik heb dit zowel op Windows-Xammp alsook op Ubuntu 6.10 (Debian) platform uitgeprobeerd.
Server ML370 Raid 5,  2 GB intern. 
De volgende stap is mogelijk Lighttpd (met fastcgi en mogelijk PhPe-accelrator)  i.p.v. Apache.
Lighttpd inmiddels geinstalleerd op Ubuntu echter geeft alleen Html weer en geen php.

Heeft iemand een tip of alternatief m.b.t. performance verbeteringen van MySql en of ervaringen met Lighttpd.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Moodle wordt traag

door Hans de Zwart -
Hoi Hans,

Ik ben nooit tegen dit soort limieten aangelopen. Een installatie met 2000 categorieen is ook wel erg veel!

Welke van de optimalisaties van Christian heb je allemaal uitgevoerd?

Is de omgeving ook traag als hij niet gebruikt wordt (dus bij een lichte apache load)?

Heb je gekeken naar welke queries lang duren (in het MySQL slow querie log?

Heb je wel eens geprobeerd de hoeveelheid RAM te verdubbelen? 2 GB vind ik weinig...

Ik zet even een aantal links voor je op een rijtje. Misschien ken je ze al misschien nog niet...

In deze discussie staat een test script, dan kun je kijken of je machine een beetje OK is:
http://moodle.org/mod/forum/discuss.php?d=57028

Waarom je misschien zou moeten kiezen voor PostgreSQL:
http://docs.moodle.org/en/Arguments_in_favour_of_PostgreSQL

Wat tips over hoe je kunt zien welke queries lang duren:
http://20bits.com/2007/04/10/10-tips-for-optimizing-mysql-queries-that-dont-suck/

Een blog over MySQL performance:
http://mysqlperformanceblog.com/

Zij leveren ook professionals die je kunt inhuren:
http://www.mysqlperformanceblog.com/mysql-consulting/

Je kunt natuurlijk ook altijd contact opnemen met een Moodle partner knipoog

Succes!
Als antwoord op Hans de Zwart

door Bas van Beveren -
Hallo Hans,

Jammer van de laatste regel in je vast goed bedoelde post.....over een Moodle Partner (met knipoog....)....aangezien je huidige werkgever Stoas de enige Nederlandse Moodle partner is.

Jammer, want dat maakt jouw rol als voorzitter van de gebruikersvereniging (die onafhankelijk hoort te zijn) in mijn ogen dubieus, zeker als ja als voorzitter sluikreclame gaat maken voor het bedrijf waar je je brood verdient.

bas
Als antwoord op Bas van Beveren

door Ger Tielemans -

Sluikreclame? Iedereen weet toch dat Hans bij Stoas werkt, de enige echte - aan de ontwikkeling van Moodle meebetalende - partner in Nederland.

Weet je dat niet - bijvoorbeeld als nieuwkomer - dan kun je dit uitvoerig nalezen in het Moodle-profiel van Hans. Keurig gedaan Hans!

In het profiel van Bas van Beveren kan ik alleen maar lezen dat hij uit Groningen komt. (Zou je dat wat verder willen aanvullen voor de Mede-Moodle-mensen, Bas?)

Zolang we geen betere, sympatiekere, nog harder werkende voorzitter kunnen vinden, steun ik Hans. En als volwassen mensen zijn we er allemaal bij. Kortom, geen gezeur meer, wees blij met de steun of richt je eigen club op: MoodleBASis of zo..

door H Hak -

Ha Bas,

Ik zie je voor het eerst op de site dus leuk dat je er bent.

Ik ben deze discussie gestart op Ned-Moove. (Hans de Zwart / Stoas / mogelijk net iets meer)

Hans de Zwart heeft mij gevraagd binnen dat forum of ik deze discussies vooral openbaar wilde houden op het Nederlandse Moodleforum en niet binnen de gebruikersvereniging waar hij het initiatief in heeft genomen en waarvan ik overigens lid ben geworden.

Als er enige twijfel zou bestaan rondom de intenties van Hans (lees gerust Stoas) hoop ik dat dit bij deze ontzenuwd is.

Indien je kritieken hebt, start dan vooral een eigen forumdiscussie.

Als je oplossingen hebt voor mijn probleem doe dit dan gaarne hier.

Voorlopig blijft het in mijn geval nog even bij; Hans, Christiaan en Ger bedankt voor het meedenken en de tips.

door Hans de Zwart -
Hoi Bas,

Het spijt me dat ik het zo heb opgeschreven. Ik dacht (net als Ger) dat het voor iedereen duidelijk is dat ik bij Stoas werk. Hans Hak aan wie aan mijn antwoord gericht is weet dat in ieder geval wel. Vandaar dat ik vond dat het deze keer wel gepast was en vandaar ook de knipoog.

Mijn opmerking was overigens meer bedoeld als suggestie voor Hans dat hij misschien een professional erbij moet halen. Daarom ook de verwijzing naar een MySQL expert.
Persoonlijk is mijn kennis onvoldoende om Hans verder te helpen dan wat ik nu heb geprobeerd en ik denk dat het lastig is om voor een probleem als deze in de Nederlandstalige Moodle forums een oplossing te vinden.
Als meer mensen hier last van ondervinden (ik persoonlijk overigens niet, maar ik beheer geen Moodle site met zoveel categorieën) kunnen we het misschien eens gezamenlijk in de Engelstalige forums aankaarten.

Ik vermoed dat zijn probleem sowieso niet makkelijk op te lossen is. De performance van zijn server is op zich ok (ook in vergelijking met bijvoorbeeld de moodle.org server).
Ik denk dat zijn Moodle-installatie misschien wel uniek is in de hoeveelheid cursuscategorieën en dat Moodle daar door geen van de ontwikkelaars op is geoptimaliseerd.

Ik hoop dat Hans zijn probleem opgelost krijgt en dat we komende tijd meer van je te horen krijgen!

Vr. groet,

Hans de Zwart

door H Hak -

Ik heb naturlijk al de nodige experimenten uitgevoerd die in forums worden beschreven.
De testen met pespective.php geven natuurlijk aan dat Linux stukken beter scoort echter dat is momenteel te hoog gegrepen voor ons systeembeheerder. en dus in mijn eigen testomgeving uitgevoerd. (zie bijlage .ppt)

Deze club is zo gewend aan een blauw scherm met witte letters dat het moeite kost dit in te ruilen tegen een zwart scherm met witte letters.

Ik zal mijn heil voorlopig even moeten zoeken in lighttpd dus ervaringen in deze hoor ik graag.

Blijft echter nog dat Moodle 1.7 / 1.8 t.o.v. 1.6.5 aanzienlijk langzamer werkt.

Ik heb geen ervaring met Postgress maar huiver bij het idee als hiervoor geen conversieprogramma is vanuit MySql.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Als antwoord op H Hak

door Ger Tielemans -

Ik verdenk altijd de mySQL database bij performance verlies.

Heb je dit brute-force-reparatie-script uit de forums al geprobeerd? uiteraard op eigen risico glimlach

PAS OP: draai het alleen als niemand is ingelogd, bijvoorbeeld door - na een who-is-online-check - eerst in onderhoudsmodus te gaan.

Toelichting: ik voeg altijd onderstaand stukje script toe aan het begin:

1. ../../config.php moet naar de root directory wijzen,  bij mij zit het script dus in de submap van een submap.

2. met if (!isadmin()) {error("bericht") } beperk je - in combinatie met config.php - de toegang tot de pagina voor de admin

include('../../config.php');
    require_login();

/// Remove the following three lines if you want everyone to access it
if (!isadmin() ) {
        error("Currently only admins can access this page!");
    }

Als antwoord op Ger Tielemans

Paasei

door Ger Tielemans -

Hans heb je dit script al eens gedraaid.. Het is weer zo´n Easter-egg dat in je  distributie zit..

/admin/health.php 

Als antwoord op H Hak

door Hans de Zwart -
Ik heb uberhaupt geen ervaring met Postgres...

Weet je inmiddels al waarom het traag is? Waar de oorzaak echt ligt? Heb je performance statistieken weleens aangezet?

Ik ben echt benieuwd welke queries lang duren... Dat zou dan misschien met een index opgelost kunnen worden...

Een andere invalshoek: Hoe langt duurt het laden van de rollen pagina? Ik kwam laatst een Moodle installatie tegen waarbij er iets mis was in het theme en daardoor de pagina belachelijk lang deed over het laden.

Lighthttpd hoor ik goede verhalen over, maar ken ik verder niet.

Vr. groet,
Als antwoord op H Hak

door Peter-Anne Wissema -
Hallo Hans, blij te lezen dat je steeds enthousiaster wordt.
Misschien niet zo technisch, maar pragmatisch:
2000 cursussen binnen één school? Mischien is het een idee om voor de verschillende afdelingen een "eigen moodle-omgeving-install" te creëeren.
Op onze scholengroep werkt dat goed.
Als antwoord op Peter-Anne Wissema

door Hans de Zwart -
Dit zou (zeker met de nieuwe netwerkfunctionaliteit, waardoor leerlingen wel in de verschillende Moodles in kunnen loggen) weleens een hele goede oplossing kunnen zijn!

door H Hak -

Heb ik wél zien staan maar geen ervaring mee.
In dit geval kun je mogelijk met verschillende prefixen werken om de tabellen klein te houden zodat je vanuit de voorpagina gewoon course-categories kan blijven toevoegen wat bij mij nu lastig is.

PHp.ini staat nu op:
max_execution_time = 1800
E.e.a. om toevoegen/plaats wijzigen van categories nog mogelijk te maken op de normale manier.

Voor mij is het in ieder geval duidelijk dat ik op termijn w.s. ondersteuning van buitenaf nodig zal hebben.

Daarnaast hoop ik dat hieraan vanuit Ned-Moove aandacht besteed wordt in de vorm van geadviseerde hardware configuratie alsook het gebruik van MySql, Postgress, Apache/Lighttpd etc.

Gezien de ELO groei in het onderwijs, qua omvang en het aantal gelijktijdige gebruikers moet je niet voorstellen dat men op een gegeven moment bemerkt dat er bij aanvang een verkeerde keuze is gemaakt.

Als antwoord op H Hak

door Hans de Zwart -
Hier: http://moodle.org/mod/forum/discuss.php?d=70215&parent=314870 is een interessante discussie gaande over performance. Samuli Karevaara geeft aan dat hij wat problemen had met functies die alle cursussen/categorieen langs loopt.

Misschien moet jij daar even een duitje in het zakje doen...?

door H Hak -

Beste...

Kennelijk is het geen MySql of Apache probleem.

Ik heb inmiddels geheugen vergroot tot 3,5 Gb echter dit heeft nauwelijks invloed op de performance van MySql.

Perspective
In one second you can do...
832000 function calls
25700 16KB files read from disk (cache)
7300 regular expression replaces over 1KB of text
9800 16KB files written to disk (cache)
2570 get_record calls on the course table
750 insert_record calls on the course table
180 update_record calls on the course table      

Het is raadzaam voor allen die de overstap naar 1.7/1.8 willen maken zich te beraden in geval van grote tabellen (course categorie & courses)

De snelheid  is afhankelijk van het aantal cursussen waar een leerling is aangemeld. In de regel zal dit wel meevallen. Voor een admin is er een groot probleem (alle cursussen bij mij 26 - 30 seconde logintijd en traag browsen binnen Moodle).
Voor teachers is dit natuurlijk weer afhankelijk van het aantal cursussen.

Een test met 100 categorieen en 100 cursussen leverde geen noemenswaardige problemen op binnen 1.8.

De rest is te lezen op:

http://moodle.org/mod/forum/discuss.php?d=70215&parent=314870 

en MDL-9617

Oproep: vote even mee op de bug tracker

Als antwoord op H Hak

door H Hak -

Ter info

Na een modificatie in lib.php,v 1.175 (2007/05/04 05:25:49) zijn de grootste zorgen weggenomen.
De logintijd bedraagt nu c.a. 4 sec en het browsen is acceptabel.

Als antwoord op Peter-Anne Wissema

door H Hak -

Ha P.A.

Ik wilde graag één voorpagina voor de school en heb een variant op jouw voorstel ook in het begin toegepast door in één Moodle omgeving met veschillende (prefix) tabellen te werken mdl_ , hdl_ enz.
Het terugkeren naar de hoofdpagina resulteerde echter in overnieuw aanmelden.

Voor mijn eigen school heb ik ook 3 aparte Moodle servers vanwege de benadering hiervan over intranet. (intranetsnelheid)
Voor een collegaschool die op termijn met 3 locaties in één gebouw zullen samengaan heb ik ze in één moodle (één prefix ) ondergebracht.
Deze draait nog onder 1.6.5+ hetgeen nog net acceptabel is gezien het aantal actieve gebruikers. Ooit zal deze geupgrade moeten worden.

Als de droom van de directie (alle boeken de school uit) ooit werkelijkheid wordt betekent dit  met een school van 1600 ll en 1:4 systemen dus 400 gelijktijdige gebruikers. Uitgaande van de geheugenconsumtie van 1Gb per 50 leerlingen bij zware belasting zou dit moeten kunnen op een redelijke server.

Het moet dan natuurlijk wél een acceptabele snelheid hebben.

Voorlopig presteert de clone met 1.6.5+ stukken beter dan de ML370 met 1.8 waarbij de laatste omgeving qua omvang tabellen op 60% zit van de eerste.

Misschien ben ik nu nog één van de weinigen met 1.8 en deze omvang qua mysqldatabase tabelgrootte. Over 2 jaar is iedereen geugraded en groeit w.s. ook bij iedereen de database.
Daarnaast is het niet denkbeeldig dat er straks leerlingen met een laptopje (vervangend boekenfonds) binnenlopen en dan heb je ineens 1600 actieve gebruikers. Ja en als deze dan ook nog eens de chatmodule (geheugenvreter) gaan gebruiken om elkaar goedemorgen te zeggen betekent dit spitsuur.

Ik wil hier graag op voorbereid zijn.