Moodle frustraties

Moodle frustraties

door Jef van Eijk -
Aantal antwoorden: 27

Ik ben al enige tijd een aantal dingen aan het proberen maar ik krijg geen duidelijk antwoord.

Ik heb een oude versie van moodle 1.5.2, nu heb ik een nieuwe moodle server daarop probeer ik 1.7 te installeren. Dit gaat goed totdat je een ander taal pakket probeerd te installeren. Op het forum is hier wat over te vinden maar zoals veel dingen hier is het allemaal vrij onduidelijk. Halve antwoorden (kijk hier probeer dat, leer dit)

1. Hoe krijg ik het NL taalpakket in moodle 1.7

2. Op welke manier kan ik de gegevens van de 1.5 welke op een ander station staat overzetten naar de nieuwe versie 1.7?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jef van Eijk

Re: Moodle frustraties

door H Hak -

Waarom heb je 1.5 niet gewoon geupgraded naar 1.7?

Als je dit hebt gedaan kopieer je de moodle mysql tabel alsook moodledata naar de nieuwe server waarop je dezelfde versie van moodle hebt staan.

Zolang je de domeinnaam niet verandert voorzie ik geen problemen en hoef je alleen config.php qua drive/pad aan te passen.

Op welk platform draait moodle?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Moodle frustraties

door Jef van Eijk -

De huidige 1.5 is naar mijn mening niet standaard geconfigureerd. Aangezien dit een productie server is wil ik hier geen update aanwagen. Is mij trouwens geheel onduidelijk hoe een update nu gedaan moet worden.

Hoe kan ik nu alle data overzetten naar 1.7? Of misschien simpeler hoe is het mogelijk om een course backup terug te zetten. De enige optie dit ik nu zie is file voor file alles te uploaden.

O ja voor degene die problemen hebben met het language pack. Copieer dit bestand voor je de installtie uitvoert in de directory language. Voer de install zelf in het engels uit. Na de installatie kan je dan direct weer terug schakelen naar NL.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jef van Eijk

Re: Moodle frustraties

door H Hak -
Welk OS draait Moodle op?
 
Als je voldoende kopieen hebt kun je altijd nog terug.
Ikzelf heb 2003 en xampp dus een kopie van de hele map moodle even ergens anders kopieren.
 
Updaten: download Moodle latest.zip en unzip deze in de map moodle.
Open je site als beheerder en alles gaat onder beheer vanzelf.
 
Cursussen overzetten kan een tijdrovend klusje zijn afhankelijk van de grootte van je leeromgeving.
 
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Moodle frustraties

door Jef van Eijk -

Ik weet niet of dit werkt. De huidige moodle 1.5.4 is niet geinstalleerd als volledig pakket. Eerst is er een MYSQL server op gezet op de c drive, daarna Apache geinstalleerd in een andere directory. Kortom een puinhoop.

Het oude OS is XP, nieuwe is windows 2003

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jef van Eijk

Re: Moodle frustraties

door H Hak -

Maak een kopie van de map mysql en moodledata van de nieuwe server en zet deze even in zijn geheel weg.

Kopieer de tabel (map) moodle uit mysql/data naar de nieuwe server in de map moodle/mysql/data.

Kopieer de map moodledata van xp naar 2003.

Start daarna moodle op en kijk wat er gebeurt.

Ik weet niet zeker of er conflicten komen t.a.v. UTF-8 maar je kunt altijd nog terug door de eerste mappen op de oude plaats te kopieren.

Als dit allemaal niet lukt zou je het kunnen proberen met een frisse 1.5 installatie op de 2003. Daarna dezelfde procedure en daarana een upgrade naar 1.7

Moet lukken m.i.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Moodle frustraties

door Jef van Eijk -

Ik heb een nieuw install gedaan met de verwijzing naar moodledata. hierin staan de oude gegevens. In de installatie heeft ie het wel over dat de bestanden niet UTF-8 zijn maar hier an je over heen. Na dat de installatie is voltooid kom je na het inloggen het bericht tegen dat de bestanden zijn eranderd er dat er geupgraded moet worden. 1.4.4 naar 1.7 ?

Je kan alleen op JA klikken, dan probeerd het systeem online een language pakket te downloaden wat niet lukt. Affijn hier ga je allemaal door heen en zie daar ............ Er staan een menu met allemaal les matariaal..... Login in met ADMIN..... en dan.... Geen beheer menu meer, kan alleen nog maar door de course's heen lopen.  Hoe kan ik dit nu weer rechtkrijgen?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jef van Eijk

Re: Moodle frustraties

door H Hak -

Verwijzing naar moodledata? wat bedoel je daarmee?

Op welke machine heb je een een nieuwe install gedaan?

Upgrade verhaal is logisch. Op ja klikken  ook . Hopelijk heb je alleen maar groene teksten gezien.

Language pack komt later wel.

De vensters van 1.7 zijn anders dan je gewend bent. (zie bijlage)

Ik ga er vanuit dat je nog steeds rechten hebt om cursussen te wijzigen.

Je ziet dat na aanklikken van uitzicht wel een beheersmodus is.

Je moet  eerst de items op je startpagina instellen bij:

Uitzicht ...   startpagina

Experimenteer even met wat opties zodat het naar jouw smaak is.

Reageer zo mogelijk met een printscreen als bijlage zodat e.e.a. duidelijker wordt. Wat is de URL van je site?

Zolang je alle kopieen hebt gemaakt zoals eerder beschreven is alles nog mogelijk.


Bijlage 1.7schermpje.gif
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Moodle frustraties

door Jef van Eijk -

Op de nieuwe installatie heb ik alles standaard. Wanneer de nieuwe install draait kopieer ik de oude moodle database naar de nieuwe loactie. Wanneer ik dan moodle opstart en inlog komt er een scherm waarin word verteld dat moodle word overgezet naar een nieuwe versie.. je kan alleen maar op JA drukken, nee doet niets.

De upgrade begint met het downloaden van het language pakket wat niet gaat, dan word de rest van de database geupgraded wat goed lijkt te gaan.

Op het laast kan je op doorgaan drukken en weer inloggen. Dan begint het feest weer van vooraf aan. Weer upgraden....

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jef van Eijk

Re: Moodle frustraties

door H Hak -

Een ugrade vindt altijd plaats al is het alleen al om de conversie naar UTF 8.

Als je problemen hebt met de schermindeling kun je ook het volgende doen:

(zorg wel dat je van je productieomgeving afblijft of voldoende kopieen hebt)

Installeer op de nieuwe server de laatste versie van 1.6
De layout is dan hetzelfde  als hetgeen je gewend bent.
De procedure is als eerder vermeld.
Kom je er niet uit kun je eventueel bellen na prive e-mail.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Moodle frustraties

door Jef van Eijk -
Eindelijk is moodle dan werkend op een windows 2003 omgeving. Database is geconverteerd. Aangezien de directory structuur anders is dan op de oude installatie komen er bij de plaatjes nu rode kruisjes te staan. Heeft iemand hier nog een oplossing voor?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jef van Eijk

Re: Moodle frustraties

door Herbert Keijers -
Hallo Jef,
ik zou een sql dump van de database maken en daar alle oude paden vervangen door de nieuwe. Dit gaat snel met een search/replace.
Zorg altijd voor een backup ...
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Herbert Keijers

Re: Moodle frustraties

door H Hak -

Als je besluit een mysql dump te maken let dan altijd even op of de grootte  van het gecreeerde bestand niet strijdig is met max_upload_size / max_post_size in je php.ini

Zoals Herbert schreef maak een backup.
Ikzelf zou een kopie maken van de tabel moodle in mysql/data en van de hele map moodledata.

Ellende genoeg deze week toch?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jef van Eijk

Re: Moodle frustraties

door H Hak -

De rode kruisjes houdt in dat de hyperlink die erachter schuilt niet werkt.
Heb je een andere URL voor je site?

Rechtsklik op het plaatje om te kijken welk plaatje er bedoeld wordt.

Soms is het voldoende om in de "wijzig mode" het plaatje aan te klikken en op het schakeltje (hyperlink) te klikken en het overnieuw aan te wijzen.

Als dit niet lukt moet je ze helaas overnieuw uploaden (jammer) hetgeen flink wat werk kan zijn.

Om afzonderlijk uploaden te voorkomen:

In dit geval laat windows op het oude systeem in moodledata zoeken naar afbeeldingen. *.gif , *.png en *.jpg

Selecteer deze allemaal en kopieer ze naar een aparte map.
Deze map zip je en upload je naar de sitebestanden van de hoofdpagina waar je het unzipped. (de sitebestanden van de hoofdpagina zijn voor iedereen zichtbaar)

Als je daarna de hyperlink onder je rechtermuisknop neemt zonder de plaatjesnaam is het eenvoudig te wijzigen.
Voorbeeld:

http://jouw.site.nl/file.php/1/plaatjesmap/

Als je nu nu een kruisje tegenkomt zet wijzigingen aan en wijzig dit stukje van de hyperlink (zonder plaatjesnaam) van het plaatje.

Scheelt heel wat muisklikken.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jef van Eijk

Re: Moodle frustraties

door Pieter van der Hijden -

De upgrade van 1.5 naar 1.6 of 1.7 is m.i. veel complexer dan een reguliere upgrade. Doorgaans zul je eerst een nieuwe versie van MySQL onder 1.5 moeten schuiven met de bijbehorende export/import van de data.

Je hoeft je m.i. geen zorgen te maken over het niet kunnen installeren van een NL language pack. Doorloop de installatieprocedure met het default Engelse language pack en installeer andere talen achteraf.

Bijgaand stuur ik je een schema met de te volgen procedure. Het is bedoeld voor de stapsgewijze migratie van een productie-omgeving. Tussen de verschillende stappen moest de productie-omgeving weer normaal bruikbaar zijn.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Pieter van der Hijden

Re: Moodle frustraties

door Jef van Eijk -

Het probleem is dat zodra ik inlog het systeem met de melding komt dat het gaat upgraden elke keer weer. Het begint met

This script generated 76 warnings - Scroll to the first warning

Language import utility: nl ...

Warning: fopen(http://download.moodle.org/lang16/languages.md5) [function.fopen]: failed to open stream: A connection attempt failed because the connected party did not properly respond after a period of time, or established connection failed because connected host has failed to respond. in E:\moodle\moodle\lib\componentlib.class.php on line 461

Daarna klik je op doorgaan en kom je weer in het inlog menu terecht. En wanneer je dan inlogt begint de upgrade weer. droevig

De 1.5 versie heeft een hele andere directory structuur dan de nieuwe.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jef van Eijk

Re: Moodle frustraties

door H Hak -

Vanaf afstand moeilijk te beoordelen.

Ikzelf zou op nieuwe server in dit geval frisse moodle 1.5 met xampp installeren.

Daarna de mysql tabel moodle vanuit je productieserver naar nieuwe server moodle/mysql/data kopieren
Daarna moodledata vanuit je productieserver naar nieuwe server moodle kopieren.

Kijk of config.php correct ingesteld staat.

Kijk of dat werkt op je nieuwe server.
Heb je een werkende omgeving upgrade naar 1.6 op je nieuwe server.

Kijk of dat werkt op je nieuwe server.

enz.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Moodle frustraties

door Jef van Eijk -

Nog even een bericht. Na veel geploeter alles voor elkaar gekregen.

Versie 1.7 gaat niet goed om met de conversie van 1.5.X

Allhoewel moodle niets kost wil ik toch het volgende even kwijt.

Ik heb de laaste weken heel veel gelezen in de forums, de documentatie is op veel punten onduidelijk en zelfs totaal verkeerd. Wanneer je nu eens rekend in uren is dit produkt alles behalve goedkoop.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jef van Eijk

Re: Moodle frustraties

door H Hak -

Ha Jef,

Er is tel. support aangeboden hetgeen je ook met een betaald pakket zou doen.
Wel prettig dat het werkt, je hebt dus een hoop geleerd en een topprodukt in huis.
Volgens mij is de kick die je krijgt als je het voor elkaar hebt niet in geld uit te drukken.

Ikzelf zou wel eens willen weten waar het nu echt fout gaat.
N.a.v. jouw forumberichten heb ik deze week ter controle van mijzelf e.e.a. ook uitgevoerd volgens mijn laatste schrijven en daarna ook overgezet naar Linux. Dat werkte dus ook.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jef van Eijk

Re: Moodle frustraties

door Rob Delissen -

Je kan natuurlijk je geld terugvragen...

Wat je gedaan hebt is niet niets: een upgrade waarbij je een volledige versie overslaat, en dan ook nog naar een nieuwe server met een andere padstruktuur.

En blijkbaar met behulp van dit forum. Probeer eens in te schatten wat het je had gekost als je de ondersteuning per uur had moeten betalen...

 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Rob Delissen

Re: Moodle frustraties

door Jef van Eijk -

Probleem is echter dat dit is uitgevoerd voor een klant. Hoewel het opensource is moet er dringend wat gedaan worden aan de documentatie. Een beter opgezet forum zou ook geen kwaad kunnen.

Nog even een tip.....Ik lees veel over performance van Apache en MySQL en moodle in het algemeen.

Voorbeeld.

Een XP werkstation performt slecht ook al zet je er een hoop geheugen in of een snelle processor. Dit komt door het design van XP. Dit is niet bedoeld om netwerk applicatie''s te voeren.

Zet je netwerkkaart van de server altijd HARD op 100Mbit fullduplex.

Indien je veel gebruikers hebt schakel dan loadbalancing in.

Richt MySql zo in dat het meer dan 1000 connectie's aan kan en zorg dat de streams niet te lang openstaan.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jef van Eijk

Re: Moodle frustraties

door Kris Gonnissen -
Jammer dat je je zo negatief uitlaat over een forum dat zulke geweldige support biedt.
Niemand houdt je trouwens tegen om zelf aan het vertalen te slaan en de documentatie wat aan te vullen.
En als jij dit "voor een klant" hebt uitgevoerd, kan ik me voorstellen dat je daarvoor betaald wordt - en dit kan niet gezegd worden van al wie jou in dit fantastische forum geholpen heeft: zij doen dit volledig belangeloos!
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Moodle frustraties

door Jef van Eijk -

Even wat genuanceerder.... Probeer eens iets te zoeken op dit forum en vergelijk dit eens met andere forums. Dan moet het toch duidelijk zijn. Allhoewel ik voor een commercieel bedrijf werk kunnen wij deze uren ook niet schrijven. Zo werken wij niet. Maar als school moet je er toch ook van bewust zijn wat verborgen kosten zijn. Ik neem aan de andere systeembeheerders toch ook tegen zaken aan lopen die niet werken en dit onderschooltijd moeten oplossen. Een ander verhaal is natuurlijk dat een ELO dermate belangrijk is dat dit niet plat kan gaan.

De conversie problemen in deze situatie waren zeer uniek. Maar goed niet iedereen heeft een IT achtergrond.

Wat betreft commerciele software, er zijn een aantal zeer goede tegenhangers voor moodle met perfecte service.. Alles heeft zijn prijs..

Nog even een andere vraag, ik lees dat veel scholen moodle laten hosten bij een ISP, enig idee waarom men dit doet?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jef van Eijk

Re: Moodle frustraties

door H Hak -

Ha Jef,

Jammer dat je zo praat over de opzet van het forum.

Na mijn eerste reactie was jouw probleem mijn probleem geworden.
Ik heb jouw situatie in mijn vrije tijd nagebootst om relevante informatie te verstrekken. IK ben nog steeds verheugd dat het probleem opgelost is maar ben enigszins teleurgesteld in jouw reactie.

M.b.t. de documentatie ben ik het niet met je eens. Auteur ben jezelf.

Moodle draait onder verschillende platformen en Xammp hangt daarbij. Jij geeft aan dat je draait onder 2003 dus XP is niet relevant meer en Xampp ligt voor de hand. M.b.t.  Apache MySql performance worden boekdelen op internet geschreven hetgeen je in my.cnf kunt configureren en geen Moodle probleem is echter een MySql gereleateerde tuning. Dit is stoeien met variabelen met daarbijbehorend geheugengebruik om een acceptabele prestatie te krijgen uit beschikbare hardware en clustering is een optie.

Jouw grootste teleurstelling is mogelijk veroorzaakt door een calculatiefoutje naar je klant.

Conversieproblemen uniek?: Als je het voor het eerst doet uiteraard wel.

M.b.t. andere ELO's: Wij hebben Moodle gekozen vanuit onderwijskundige gedachten.

Systeembeheer: Gelukkig zijn er ook nog systeembeheerders die dit een uitdaging vinden en net zoals forumleden niet alles voor het geld doen.

ISP hosting: Nee geen idee. Bij ons draait Moodle intern op intranet snelheid da's leuk filmpjes kijken hoor.

Een tip:

Ook als je niks hebt aan adviezen en hulp op dit forum zeg gewoon bedankt voor de moeite. Wie weet zit je volgende keer echt in de problemen

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jef van Eijk

Re: Moodle frustraties

door Rob Delissen -

Dan zal ik mijn reactie ook even nuanceren, Jef.

Je vragen zijn hier uiterst coulant beantwoord. Respect voor de mensen die je zo geduldig te woord gestaan hebben.

Op andere forums wordt je afgebrand als blijkt dat je zonder voldoende kennis van zaken aan een dergelijke klus begint.

Zo uniek zijn je conversieproblemen niet, zeker niet als je tijdens database-upgrade een waarschuwing over utf-8 negeert...

Er zijn ook zeer goede commerciele partijen die perfecte service verlenen voor Moodle

Ik draai met Moodle al bijna 4 jaar, zonder problemen, geupdate vanaf versie 0,8, en drie keer van server verhuisd. En als er een probleem is, of er moet iets woren aangepast, kan ik het tenminste zelf oplossen, zonder afhankelijk te zijn van de goodwill van een leverancier.

Maar goed, niet iedereen heeft een IT-achtergrond... en als je die niet hebt doe je er beter aan je installatie te laten hosten (en onderhouden) door een partner die die wel heeft...

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Rob Delissen

Re: Moodle frustraties

door Jef van Eijk -

Je begrijpt mij verkeerd. Maar goed deze discussie gaat nergens over en mijn reactie's gaan eigenlijk meer over de engelse forums. Mijn expertise van Apache en Nysql zijn zeer op to date. maar om een simpel voorbeeld te geven.

Je wil van A naar C, wanneer je nu op de forums gaat lezen moet je eerst langs B. Alleen waar B is word niet vermeld.

Neem nu het updaten van het lanuagepack, de eerste keer dacht ik dat duurt lang. Dan gaat het fout wil je in het menu als nog een extra packet inladen zie je de hele menu structuur niet. En ik ben niet de enigste dit dit probleem tegenkwam. Op zich makkelijk op te lossen door gewoon handmatig het pack op de juiste plaats te zetten maar toch.

Neem nun de back-up en restore, een back-up maken prima maar de restore........Tot op dit moment ben ik nog niet verder dan file'tje voor file'tje dit te uploaden.

Met de calculatie had het ook niets te. Maar de frustratie was er niet minder om.Maar even goed bedankt hier op het nederlandstalige forum daar gaat het niet om. (onbekend maakt onbemind)

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jef van Eijk

Re: Moodle frustraties

door Susan Walther -

Hoi Jef,

Ik heb alles even meegelezen en zie nu dat je het uitvoerde voor een klant. Ik ben juf en had 2 weken vakantie. De afgelopen 2 weken heb ik (buiten de hond uitlaten en eten) constant in de Moodle gewerkt om hem voor mijn school in orde te krijgen. Die 2 weken krijg ik toch echt niet terug van school hoor!!

Waarom?

Omdat de andere leerlomgevingen die ik heb bekeken (Teletop, Fronter, Sharepoint) absoluut niet aan de norm voldeden die ik stel aan een goede leeromgeving.

Leerlingen moeten het aantrekkelijk vinden om een Elo binnen te gaan en daarom helpen ze me ook door commentaar te geven. Tot nu toe heb ik aan al hun vragen/opmerkingen tegemoet kunnen komen. Onze school gebruikte tot voor kort Teletop en hier kon jezelf niets in veranderen. Ook ondersteunde Teletop niet alles terwijl ze dat wel beloven.

Ik denk dat hier een heleboel mensen zitten die in hun eigen tijd hetzelfde doen. Ik ben heel erg blij met de hulp van de mensen die hier zitten. Maar misschien voor jou een uitdaging om de dingen te herschrijven die niet kloppen daar moet je ondertussen toch wel een expert in zijn. Dan kan de rest hun tijd blijven steken in de nieuwkomers en de mensen die echt in de sh.. zitten.

Groetjes,

Susan

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Susan Walther

Re: Moodle frustraties

door Ger Tielemans -

Jef, kun je wat meer vertellen over welke applicaties jullie vanuit Rotterdam/Terneuzen ondersteunen?

Je schrijft dat jullie als bedrijf Moodle implementeren:

Overwegen jullie officieel Moodle partner te worden?

Partners betalen namelijk mee aan de verbetering van Moodle en krijgen in ruil daarvoor informatie uit de eerste hand van Moodle.com.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -