Goedkope provider?

Goedkope provider?

door Henk Visser -
Aantal antwoorden: 22

Beste mensen,

IK las het vorige onderwerp van Bob Goosens, en vraag mij aansluitend af wat is een goedkope provider?

Onze ICT afdeling zet voor onze Moodle een nieuwe webserver op, want grootschalig gebruik ( 40 tot 50 ll) trok de vorige server opstelling niet.
Dit vraagt van de helpdesk meer ondersteuning, inzet om updates uit te voeren, modules op verzoek instaleren enz.
Het is de vraag hoe dit allemaal gaat lopen. Het is natuurlijk hartstikke leuk om zo'n project samen op te zetten en te "managen".

Nu ontving ik een mail van webskoel.nl Je je kunt jouw Moodle door hen laten hosten en onderhouden. Kortom geen beheersproblemen in de eigen organisatie. De kosten zijn m.i. ook redelijk (€ 0,25 per l.l.) Het lijkt mij ideaal en de ontwerpen zien er ook nog eens goed uit.

Heeft iemand van jullie ervaring met Webskoel? Wat zijn bij jullie zo'n beetje de kosten voor een Moodle opstelling? Wordt het veelal uit "hobbyisme"gedaan?

Benieuwd naar jullie reactie,

Groet,

Henk Visser
moodle.edudelta.nl
mistervisser.nl
mistervisser.wrts.nl

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Henk Visser

Re: Goedkope provider?

door H Hak -

RE

Onze ICT afdeling zet voor onze Moodle een nieuwe webserver op, want grootschalig gebruik ( 40 tot 50 ll) trok de vorige server opstelling niet.

Wat was die serveropstelling ?
Wat waren de probelemen?

RE

Dit vraagt van de helpdesk meer ondersteuning, inzet om updates uit te voeren, modules op verzoek instaleren enz.

Modules installeren doe je m.i. één keer goed.
Updates binnen dezelfde versie is een kwestie van unzippen (10 min) en doe je alleen als je een probleem hebt m.i

Moodle zit natuurlijk wél in een stroomversnelling door steun/interesse van enkele grote spelers. http://moodle.org/mod/forum/discuss.php?d=57989

Updates volgen elkaar snel op de laatste tijd maar je hoeft natuurlijk niet overal aan mee te doen.

€ 0,25 per leerling ?? All in? Ze zullen het druk krijgen denk ik.

RE

Wordt het veelal uit "hobbyisme"gedaan?
Uiteindelijk wordt het natuurlijk een boekvervangende lesmethode met heel veel extra's.
Jouw fanastische Engelse oefeningen passen hier natuurlijk naadloos in.



Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Goedkope provider?

door Henk Visser -

Onze servers worden ingedeeld d.m.v. virtule servers. Het fijne weet ik er niet van maar Linux speelt een grote rol. Naar mate de vraag aantrekt, de leerlingen kunnen dank zij onze ICT-ers hun cijfers online bekijken etc, vertraagt het verkeer (filevorming). De server gaat "swappen" en de leerling zit voor een blank scherm te wachten wat er komen gaat. Er wordt keihard aan gewerkt dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen.
Ik ben erg blij met Moodle, ben er in het verleden ook al eens mee bezig geweest en inderdaad, mijn hotpotatoes passen er perfect in.(leuk dat je ze gezien hebt) Ik kan niet wachten tot alles zo draait dat ik het resultaat aan mijn collega's kan tonen en hen kan opjutten mee te gaan doen.

Je kunt deze oefeningen nu ook downloaden en aanpassen. Via de leermiddelen database van de community Engels smile

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Henk Visser

Re: Goedkope provider?

door H Hak -

Klinkt een beetje VMWare achtig waar meerdere virtual servers op één systeem draaien.

Ja je moet dan wel geheugen toewijzen aan die virtuele service.

Als je een ELO wilt gebruiken als ruggegraat voor het onderwijsproces lijkt het me de investering waard er een eigen server voor neer te zetten.

Hebben jullie de ELO server ook aan het intranet hangen?
Dit bespaart enorm veel externe bandbreedte en je hebt een directe lijn van het leerlingwerkstation naar de webserver.
Dat is dus afhankelijk van de netwerkkaarten 100 Mbps of 1G.

Je begrijpt dat dit razendsnel gaat.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Goedkope provider?

door Henk Visser -

Zeer bedankt voor je nuttige tips.
Er wordt volgende week een server opgesteld en Moodle 1.7 wordt er op gezet. We gaan eens kijken wat er gebeurt.
Wij als vakgroep Engels verwachten veel van versie 1.7 omdat die een verbeterde database functie zou krijgen. Zo wil ik graag een dossier aanleggen van gelezen boekjes en gekeken TV programma's/ films. Ook de sectie Nederlands hoop ik dan zover te krijgen. Van lieverlee heeft elk vak wel een verslag dat moet worden ingeleverd, dit gaat ideaal met Moodle.

De komende week wordt er hard aangewerkt, nogmaals dank voor de info.

Vriendelijke groet,

Henk Visser

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Henk Visser

Re: Goedkope provider?

door bob goossens -
Ik betaal ongeveer 67 € per jaar voor 5GB webspace. Ik heb iets meer dan 500 gebruikers aangemaakt. Inderdaad, om dat draaiende te houden kruipt er wel wat tijd in (zeer voor een leek als ik), maar tot nu toe was er vanuit mijn provider een relatief correcte ondersteuning. En eens moodle draait, is de tijdsinvestering vooral het opvullen van de leeromgeving en dat kan je alleen zelf doen (en andere leerkrachten uiteraard).
Alleen zit ik nu een beetje in de rats met dat cron-gedoe.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op bob goossens

Re: Goedkope provider?

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Laat cron dan van ergens anders draaien...
Het enige wat moet gebeuren is dat moolde/admin/cron.php van "ergens" opgehaald wordt.

Zet wel de ingebouwde moodle backups af - dat VREET resources gedurende uren. Misschien is het dat waar je provider over struikelt ...
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Goedkope provider?

door Kris Gonnissen -

Mijn cronjobs lopen vanop een andere server dan die waarop mijn Moodle staat: zo merk je eventueel ook aan de foutmeldingsmails of je site nog wel online is.

Een suggestie: www.cronjob.de (gratis en goed).

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: cronjobs

door Jeroen Kleijn -
Hoe doe je dat?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Goedkope provider?

door bob goossens -
Die backups afzetten, dat gebeurt gewoon in het configuratiescherm bij backups, neem ik aan ? Of moet dat in het script zelf aangepast worden ?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op bob goossens

Re: Goedkope provider?

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Gewoon in het scherm van de backups

Bij mij lopen die 1X/week (maar in jouw geval zou ik ze niet laten lopen) en op een dual Xeon 3G met 2Mb ram en RAID5 schijven loopt die 4 uur met belasting 6 tot 12. Als ik hosting verhuurde zou ik daar ook niet kunnen mee lachen knipoog
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Henk Visser

Re: Goedkope provider?

door ronny heiremans -

hallo

wij hebben onze hosting bij www.speedpacket.com goed service goede bandbreedte en niet zo heel duur

wij betalen momenteel voor 1200mb, 400 mailadressen, 20 database's enz... ongeveer 24 euro per maand

wat service betreft zijn we heel tevreden zelfs op zondag krijgen we dezelfde dag respons op onze tickets

ronny

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op ronny heiremans

Re: Goedkope provider?

door bob goossens -
Wel, mijn webhost geeft voor 67 € per jaar 5gb webspace, 15OO mailadressen, 30 databases. Ook de bandbreedte is meer dan voldoende: 19 Gb. Ondertussen is dat weer allemaal verhoogd bij een nieuw jaar.
Dus jullie verstaan wel dat ik het liefst bij deze host blijf. (voor de geïnteresseerden www.admo.net
Ik zal hem eens vragen of ik het script van buitenaf mag laten lopen (en de backups manueel nemen).
Bedankt voor jullie tips.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Henk Visser

Re: Goedkope provider?

door frank weissman -

Ik gebruik voor een aantal instellingen Hostingdiscounter.nl als ISP host. De meest voordelige oplossing is ongeveer 40 euro per jaar. Voor mijn gebruik 1500-3000 gebruikers, maak ik vooralsnog gebruik van een account wat me 120 euro per jaar kost.

Dit is inclusief Domeinnaam, backup, e-mail, etc.

20 GB schijfruimte (dit voldoet vooralsnog ruimschoots)

Groet Frank Weissman

Weissman Onderwijs Advies

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Henk Visser

Re: Goedkope provider?

door Randy Vermaas -
Enige maanden geleden ben ik, naast mijn baan in het onderwijs, een klein bedrijf gestart dat zich volledig richt op moodle implementaties; mede door mijn "afkeer" van commerciele partijen die bij scholen zoveel mogelijk geld willen innen.
Ik ben erachter gekomen dat voor scholen goedkope implementaties goed mogelijk zijn. Door een efficient netwerk van partners kan ik goedkope, dedicated hostingabonnementen leveren. Met vanzelfsprekend een gegarandeerde hoge veiligheid en snelheid. Op onze servers in Redbus interhouse draaien alleen Moodle omgevingen; met een maximum aantal users per server.

Voorbeeld van een dedicated hostingabonnement dat www.digitaalonderwijs.nl momenteel implementeert voor een school met ruim 3000 leerlingen:

Eenmalige kosten:
Setup/inrichten server/backup: €357,00
Migreren huidige Moodle omgeving naar nieuwe: €892,50
Aanpassen lay-out in huisstijl: gratis

Jaarlijkse kosten:
Dedicated hosting 3500
-maximaal 3500 gebruikers
-inclusief beheer + essentiële updates (OS + Moodle)
-diskruimte: 30 Gb
-inclusief backupruimte (op aparte backupserver) max. 15 Gb
-dataverkeer: maximaal 100 Gb per maand
-inclusief sub-domeinnaam (naam.digitaalonderwijs.nl)
-exclusief kosten aanvraag/verhuizing domeinnaam
Totaal jaarlijkse kosten: €3990,00
Per gebruiker per jaar (bij 3500 gebruikers): €1,14




Randy Vermaas
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Randy Vermaas

Re: Goedkope provider?

door H Hak -

Mogen wij hier een nieuwe Moodle partner verwelkomen?

Gezien het item: bijgeleverde  sub-domein "naam."  digitaalonderwijs.nl  mogen we er hopelijk vanuit gaan dat je géén Moodle installaties onder die domein naam host.

Op deze wijze is er géén weg terug en bindt je klanten definitief aan deze domeinnaam immers alle afbeeldingen verwijzen naar:
http: //naam.digitaalonderwijs.nl/file.php/x/afbeelding.jpg

Dit zelfde geldt voor  zelf aangebrachte interne hyperlinks.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Goedkope provider?

door Randy Vermaas -
Beste Hans,

Bedankt voor je reactie. De sub-domeinnaam is alleen maar een extra service en niets meer dan een DNS-verwijzing. Met de locatie van bestanden heeft deze niets te maken; die is onafhankelijk van een domeinnaam. Aan een Moodle installatie kan altijd iedere gewenste domeinnaam, via een DNS-verwijzing, gekoppeld worden.

Met vriendelijke groet,

Randy Vermaas
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Randy Vermaas

Re: Goedkope provider?

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Ik weet wat Hans bedoelt. Het is moeilijk en veel werk om een Moodle installatie van domein te veranderen. Probeer maar eens knipoog: op het eerste zicht zal die goed lopen, tot je naar de "details" gaat kijken ...

Ik zie dat je op je site adverteert met Moodle http://www.digitaalonderwijs.nl/moodle. Ik hoop dat je je bewust bent van het trademark dat rust op het woord Moodle en dat je dit gebruik bij Martin D hebt gemeld. De Moodle community heeft er alle baat bij er op toe te zien dat dit gerespecteerd wordt: immers, een deel van het geld dat verdient wordt door het commercieel aanbieden van Moodle onder die naam, vloeit terug naar Moodle developement voor een betere, stabielere Moodle met meer mogelijkheden, die gratis blijft voor iedereen die zijn plan kan trekken of er geen geld mee wil verdienen.


You may freely refer to Moodle in your website in most instances, however, you may
not do this if you are providing commercial services AND charging fees for these
services.

The word "Moodle" and the Moodle logo are legally protected trademarks. The use of
Moodle trademarks is restricted to Moodle Partners when advertising commercial
services that relate to Moodle. Moodle services include activities such as Moodle
hosting, consulting, maintenance, and training.


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Randy Vermaas

Re: Goedkope provider?

door H Hak -

Helaas ligt het m.i. niet zo simpel als je het nu voorstelt.

Jouw domeinnaam is geregistreerd op jouw naam (zie onderaan deze pagina)

De school in Goes: http://glbo.digitaalonderwijs.nl     alsook

de vereniging samen verder: http://cva.digitaalonderwijs.nl

zullen, indien zij veranderen van provider de hele Moodle installatie moet screenen op aan hyperlink gerelateerde items.

Dit betekent m.i. dat b.v. de eerste afbeelding die ik tegenkom zoals:

http://glbo.digitaalonderwijs.nl/theme/greenshade15/glbo_bg_header_logo.jpg

of

http://cva.digitaalonderwijs.nl/theme/umcn-cva/header_logo.jpg

afgebeeld wordt als een rood kruisje indien je overstapt naar een andere host.

Als het alleen een headerlogo betreft is dit geen enkel probleem echter als er binnen cursussen  opdrachten of ander activiteiten zijn gebruikt waarbinnen afbeeldingen of zelf aangebrachte interne hyperlinks zijn aangebracht is dit een enorme klus om e.e.a. te wijzigen.

Hier bewijs je de Moodle gemeenschap zeker géén dienst mee echter integendeel.

Ik kan me voorstellen dat er partijen zijn die in dit fantastische product (Moodle) een bron van inkomsten zien. De software is gratis en in het land der blinden is éénoog koning.
Binnen deze Nederlandstalige community zijn we er echter om elkaar te helpen.
Het plaatsen van het bericht kan ik voorlopig slechts zien als goedkope reklame voor jouw bedrijf.

Als je hosting wil regelen doe dit dan met de domeinnaam in eigendom van je klanten met de vrijheid om over te stappen naar een andere host of mogelijk een eigen server.
Mijn advies is om in het belang van Moodle en je klanten te stoppen met dit soort support en schrap het domein www.digitaalonderwijs.nl in je verhaal.

Domeinnaam digitaalonderwijs.nl

Status actief

Houder RVH000024-PCEXT

RV Hosting & Design

Winkelmanstraat 30

4381TJ VLISSINGEN

Netherlands

Gehouden aan ADR ja

Administratieve contactpersoon VER043747-PCEXT

R Vermaas

+31 (0)118412120

postmaster@digitaalonderwijs.nl

Deelnemer PCextreme B.V.

Londensekaai 1

4331JG MIDDELBURG

Netherlands

Technische contactpersonen TEU001830-PCEXT

L. den Teuling

+31 (0)204470944

support@pcextreme.nl

NAP000363-PCEXT

R. Nap

+31 (0)204470944

support@pcextreme.nl

LOO005324-PCEXT

T. de Looff

+31 (0)204470944

support@pcextreme.nl

HOL007901-PCEXT

W. den Hollander

+31 (0)204470944

support@pcextreme.nl

Domeinnaamservers v1.pcextreme.nl 85.92.129.34

v2.pcextreme.nl 217.115.199.215

v3.pcextreme.nl 85.234.133.33

Datum registratie 08-02-2000

Datum laatste wijziging 24-11-2006

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Goedkope provider?

door Randy Vermaas -
Beste Hans,

Ik ben er absoluut niet op uit om hier ruzie te gaan maken, een zinloze discussie te gaan voeren of met (SIDN)modder te gaan smijten. Ik vind het bericht dat ik geplaats heb achteraf ook niet handig geformuleerd, de bedoeling was echter goed. Over een paar dingen zijn we het roerend eens: Moodle is een goed product, ik heb enorm veel waardering voor de community en ik wil scholen graag helpen om het kwalitatief goede product Moodle in te zetten voor e-learning.

Wat betreft de domeinnamen: scholen kunnen altijd overstappen naar een andere provider of ander domein. Dat dit technische aanpassingen met zich meebrengt ben ik me van bewust; om een voorbeeld te geven: de absolute paden in de database zullen in zo'n geval moeten worden aangepast (om de afbeeldingen waarover jij het hebt gewoon te kunnen tonen).

De reden waarom bijvoorbeeld glbo.digitaalonderwijs.nl gebruik maakt van deze domeinnaam is simpelweg omdat dat de school is waar ik werkzaam ben. Kennisnetwerk CVA heeft bewust gekozen voor de domeinnaam.

De manier waarop jij bovenstaand reactie hebt gepost vind ik jammer en niet erg netjes. Misschien had je eerst persoonlijk contact met me kunnen opnemen, dan had ik je mondeling kunnen toelichten wie ik ben, waar ik voor sta en wat ik doe (dat kan natuurlijk alsnog!)


Met vriendelijke groet,

Randy Vermaas
Gemiddelde van de beoordelingen:  -