Enkele bemerkingen / opmerkingen.

Enkele bemerkingen / opmerkingen.

door P H -
Aantal antwoorden: 3
Na enkele maanden Moodle (en andere ELO's) gebruikt te hebben, zit ik met volgende bemerkingen. Sommige zijn misschien te wijten aan verkeerd gebruik of interpretatie, anderen waarschijnlijk aan persoonlijke meningen.

  • bij het aanmaken van een nieuwe cursus worden er teveel blokken getoond. Ik ben eigenlijk langer bezig met het verwijderen van de blokken die ik er niet opwil dan met de andere dingen. Naar mijn inziens beter enkel beheer blok, al de andere blokken laten kiezen.
  • het standaard thema van moodle is echt wel achterhaald. Om mee te kunnen gaan met de andere ELO's moet er onmiddelllijk na de installatie een professioneler, aantrekkelijker thema gekozen worden (echt een persoonlijke mening dus)
  • een van de punten waar ik het nog steeds moeilijk mee heb, ondanks reeds enkele discussies hierover gehad te hebben, is het implementeren van klassen in moodle. Ondanks het feit dat een ELO misschien niet de bedoeling is om aan "klassen" les te geven maar aan "gebruikers", wordt moodle toch wel veel gebruikt door klassieke scholen. Begrijp daarom niet echt goed waarom die mogelijkheid er nog steeds niet inzit. Degenen die hun cursussen dan willen beheren door klassen toe te voegen (ipv de leerlingen dit zelf te laten doen), kunnen dit op hun manier doen, en de andere kunnen nog steeds leerlingen laten inschrijven in een cursus (dit gedeelte vind ik, en degene de lkr die gebruik maken van onze moodle, beter bij Dokeos)
    Kort gezegd, ik vind het algemeen gebruikersbeheer bij moodle niet echt 100%.
Nu heb ik het gehad over enkele van mijn opmerkingen. Voor de rest vind ik Moodle wel zeker de beste keuze.

Vriendelijke groeten

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op P H

Re: Enkele bemerkingen / opmerkingen.

door Ger Tielemans -
Opmerking een: In de distributie van moodle zit een config-dist.php file.
Als je die bekijkt vind je onder andere deze passage die antwoord geeft op jouw eerste vraag: je kunt dus op course format niveau aangeven welke blokken bij de aanmaak van een nieuwe cursus toegevoegd worden. Pas de regels naar je eigen smaak aan en voeg ze toe aan je echte config:

// These variables define the specific settings for defined course formats.
// They override any settings defined in the formats own config file.
// $CFG->defaultblocks_site = 'site_main_menu,admin,course_list:course_summary,calendar_month';
// $CFG->defaultblocks_social = 'participants,search_forums,calendar_month,calendar_upcoming,social_activities,recent_activity,admin,course_list';
// $CFG->defaultblocks_topics = 'participants,activity_modules,search_forums,admin,course_list:news_items,calendar_upcoming,recent_activity';
// $CFG->defaultblocks_weeks = 'participants,activity_modules,search_forums,admin,course_list:news_items,calendar_upcoming,recent_activity';
//

Opmerking twee: zoek iemand die een stijlblad voor je ontwerpt, maar die moet EN verstand hebben van Moodle EN van CSS. (en tip me als je hem /haar gevonden hebt!)
Wil je snel resultaat dan kun je:
1. achtergrond van een ander plaatje voorzien
2. kleurencombinaties wijzigen in color.css (pas op, wit op wit zie je niet)
3. een logo aan je header toevoegen, dit doet al veel
4. iconen vervangen door modernere iconen: kijk is op Linux websites wat ze daar gebruiken
5. fonts en layout wijzigen veroorzaakt meer hoofdpijn

opmerking drie:
  • wij gebruiken al drie jaar Moodle op onze scholen voor klassen. Moodle krijgt vanuit de schooladministratie(Magister) via de LDAP automatisch aangereikt in welke klas iemand zit. Je kunt in 1.6 aangeven dat bij elke login dit ververst moet worden. (Wij gebruiken daarvoor bij leerlingen het veld department en hebben dit veld ook aan diverse TXT en EXCEL tabellen  voor het uitdraaien toegevoegd. Daarmee is het eenvoudiger om te sorteren op klassen.
  • daarnaast krijgt elke klas (leerjaar/locatie) zijn eigen kopie van een centraal ontwikkelde cursus of vult men per klas zelf een cursus. Men mag die tunen voor de eigen groep, graag zelfs!
  • Het gezeur over sleutels lossen we op door per leerjaar/locatie af te spreken om dezelfde sleutel te gebruiken. (en een andere dan de andere locaties, anders vind je een test van een leerling in een ander klas terug!!)
  • Voor de helpdesk hebben we overzichtsschermen gemaakt, waarop die snel kan zien welke docent dat weer vergeten is en past de helpdsk het alsnog snel aan.

Welke andere klassenproblemen bedoel je?
(Heb je bijvoorbeeld de optie meta-course al geprobeerd? wij niet..)

groet, ger
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Enkele bemerkingen / opmerkingen.

door P H -
Bedankt voor de info over eerste opmerking, ga het zeker eens grondig doornemen.
Ivm stylesheet, ben bezig met eentje, losjes gebaseerd op thema van mambo. Als deze volledig nr behoren af is, zal ik hem posten.
Grtz
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op P H

Re: Enkele bemerkingen / opmerkingen.

door frank weissman -

Een andere oplossing voor het zorgen dat de blocken niet ongewenst opduiken is een standaard cursus aan te maken, precies hoe die er uit moet zien, deze leeg te backuppen en te restoren. ( Hiermee kun je dan een aantal versies van cursus formaten aanleveren.) Het enige wat je later moet doen is de cursus hernoemen en vullen met de gewenste data.

Groet Frank

Gemiddelde van de beoordelingen:  -