Ruimte per leerling

Ruimte per leerling

door Rene Louwers -
Aantal antwoorden: 7

Ik ben bij ons op school bezig om Moodle in te voeren. Mijn directeur wil van mij een indicatie van de ruimte per leerling waar hij rekening mee moet houden. Kan iemand me daar iets zinnigs over vertellen.

Groeten, Rene

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Rene Louwers

Re: Ruimte per leerling

door frank weissman -

Daar is zo niets zinnigs over te zeggen.

Wat wil je opslaan?

Wil je portfolio gebruiken.

Wil je alle opdrachten digitaal etc.

Tekst documenten zijn over het algemeen redelijk klein, maar afbeelding weer heel groot.

Voorbeeld. Wij gebruiken moodle als intake assessment tool.

Voor programmeren gebruik ik ongeveer 100KB per student ( 1 course) voor design gebruik ik ongeveer 2MB (1 course) per student.

Dus het hangt volledig van het gebruik af. Wanneer je gaat uitrekenen wat ruimte kost tegenwoordig, moet dat niet het grootste probleem zijn ( 1 GB kost ongeveer 30 eurocent). De bandbreedte en de serversnelheid zijn vele malen belangrijker.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Rene Louwers

Re: Ruimte per leerling

door tobe baeyens -
Dit bepaal je inderdaad voor een groot deel zelf. In onze school zitten 350 leerlingen en wij komen ruim toe met 300 Mb voor al onze sites. Onze elo wordt nochtans zeer vaak gebruikt (1000 pageviews per dag). De meeste leerkrachten gebruiken de elo echter niet om leerlingen bestanden te laten uploaden. Indien je op een school werkt met een zeer snelle internetverbinding en je hebt leerlingen die zich bezighouden met videobewerking dan kan het zijn dat je veel meer nodig hebt. Indien één leerkracht zich een dagje bezig houdt met al zijn bestanden up te loaden, dan kan het zijn dat die ene leerkracht meer als 300 Mb nodig heeft.

Indien je zoals bij ons op je elo vooral tekst plaatst (online opdrachten, fora, wiki's, webpagina's,...) dan heb je echt niet veel nodig.

Met vriendelijke groeten,
Tobe Baeyens
Lutgardiscollege Oudergem
www.lutgardiscollege.be/elo
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op tobe baeyens

Re: Ruimte per leerling

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Wij zijn erg klein begonnen en hadden na 3 jaar uiteindelijlk 2 GB bij elkaar.
Nu hebben we een zware machine (RAID5, 2 Xeons, Gigabit netwerk, 2GB RAM, enfin alles er op en er aan) op school gezet en dat is toch wel wat anders. De ELO werkt nu zo snel als een desktopapplicatie (althans op school) en dat is echt verwennen. Laatst zag ik een collega een film van 900 MB met 21 leerlingen tegelijk bekijken, elk op eigen tempo met een headset op. Het is wel duidelijk dat wanneer je aan die dingen denkt je wel wat meer plaats nodig hebt. De didactische meerwaarde kan toch wel groot zijn...

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Rene Louwers

Re: Ruimte per leerling

door Christian Bokhove -

Inderdaad: "dat hangt er van af"

Wij hebben sinds oktober vorig jaar ongeveer 20 Gb gebruikt: veel plaatjes, word documenten enz... 1000 gebruikers.

Ook een toekomstige portfolio module kan flink "aanzetten".

De enige belemmering voor nog meer verbruik is onze internetverbinding (UPC you know): slecht, we stappen ook over op een andere.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Rene Louwers

Re: Ruimte per leerling

door Rene Louwers -
Nou Frank, je begint met te zeggen dat je er zo niets zinnigs over te zeggen is, maar vervolgens zie ik toch veel zinnige tekst voorbijkomen.
Allemaal harstikke bedankt voor jullie tips en opmerkingen. Ik print alles uit, dan kan mijn directeur niet alleen uit jullie antwoorden destilleren wat hij wilde weten, maar ziet hij ook met wat voor een geweldige club mensen hij te maken heeft als hij verder gaat met Moodle.
Nogmaals bedankt, overigens ook voor de snelle reacties.

Groeten, Rene
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Rene Louwers

Re: Ruimte per leerling

door Pieterjan Heyse -
Dit is wat wij momenteel gebruiken op onze eigen server:
Elke lijn is een moodle installatie, waarbij moodle en siw de meer intensieve cursussen zijn met filmmateriaal.

vbl, vbk, vbs, wte en spelewei zijn lagere scholen.

61M     ./imk
52K     ./kow
371M    ./sgw
64K     ./sji
970M    ./siw
64M     ./smc
36K     ./slo
167M    ./vbl
4,7G    ./moodle
150M    ./vbk
4,5M    ./vbs
40K     ./ksgwl
94M     ./wte
28K     ./spelewei

Het hangt allemaal zeer sterk af van wat je verwachtingen zijn.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Pieterjan Heyse

Re: Ruimte per leerling

door Pieterjan Heyse -
Om mezelf hierbij aan te vullen dit is de bijhorende traffiek voor al die sites samen:

Domain: moodle.all Pages: Hits: Visits: Bandwidth:
 January 2006 958,655 2,984,003 10,942 10.93 GB
 February 2006 1,080,423 3,756,380 14,839 15.34 GB
 March 2006 1,291,690 4,296,257 16,664 20.12 GB
 April 2006 807,440 2,879,958 11,953 9.91 GB
 May 2006 582,363 2,072,332 8,178 8.22 GB

Gemiddelde van de beoordelingen:  -