Leraar Den Haag overleden

Leraar Den Haag overleden

door koen roggemans -
Aantal antwoorden: 2
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers

Ik was erg geschokt door het nieuws van de neergeschoten leraar in Den Haag. Zulke zaken gebeuren in mijn wereldbeeld alleen aan de overkant van de Atlantische Oceaan.

Ik vraag me op zo'n moment dan ook af hoe zo een jonge man er toe komt om voor een klein conflict naar zulke draconische maatregelen te grijpen: worden onze jongeren niet goed genoeg voorbereid op conflicten, is het waardebesef naar een mensenleven toe zo klein geworden, is deze, en alleen deze jongeman, ernstig ziek, een scheikundige fout in de hersenen die kan leiden tot zulk gedrag? Wordt het een nieuwe trend, gepromoot door bepaalde multimedia, om iedereen die je tegenwerkt maar weg te klikken, zappen of schieten?

Mijn hart gaat naar de famillie en vrienden van deze collega.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Leraar Den Haag overleden

door Huib van Wees -
Uiteraard gaat mijn medeleven ook naar de Familie, collega's, vrienden, leerlingen van de overleden onderdirecteur/docent Hans van Wieren.

Maar helaas is dit niet het eerste schiet incident in Nederland. Hoewel dit soort zaken helaas vaker voorkomen in de VS, heeft het hier niets te maken met het "ver-amerikaniseren" van de samenleving.

Dit heeft m.i. meer te maken met de kloof tussen de verschillende culturen, hiermee wil ik beslist niets goedkeuren of als verzachtende omstandigheid aanmerken! Juist het tegenovergestelde, dit kan echt niet, de dader dient goed gestraft te worden.

Maar het blijft natuurlijk afgrijselijk.
Geweld in elke (werk)omgeving, moet gewoon voorkomen worden.
Nu is het een docent, maar kijken we er straks nog van op als er een conducteur of buschauffeur zwaar gewond wordt toegetakeld?
Of ver-amerikaniseren we wel op dit vlak, dat we er over een paar jaar niet meer van op kijken als er iets gebeurd zoals dit?
Laat we hopen van niet, maar de toekomst zal het leren....

Tot slot zou ik ervoor willen pleiten dat er mee en op jongere leeftijd aandacht wordt geschonken aan conflicten en hoe je ze kan oplossen.

Nog maals voor iedereen die Hans van Wieren kent, heel veel sterkte de komende tijd.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Leraar Den Haag overleden

door Hans de Zwart -
Volgens mij gebeuren dit soort afgrijselijke moorden (of het nou met een pistool of met een machette is) in drie soorten maatschappijen:
  • In maatschappijen waar het verschil tussen arm en rijk heel erg groot is. Als je toch niets hebt, maakt het allemaal niets meer uit, vooral als de ander alles heeft. Gelukkig is dat in Nederland niet het geval. We hebben nog steeds sociale zekerheid.
  • In maatschappijen waar er veel etnische conflicten zijn. We hebben in Nederlnad geen rassenrellen gehad en verschillende etniciteiten staan niet op bijzonder gespannen voet.
  • In sterk geindividualiseerde en daardoor soms onthechte samenlevingen.

Dit laatste is in Amerika het geval en dat zie ik toch bij ons ook steeds meer gebeuren. Het is dan niet persé Amerikanisering, maar meer individualisering. Wij vormen als land steeds minder een gemeenschap. Scholen zijn ook steeds minder gemeenschappen. Deze jongen voelde zich niet thuis, anders had hij het nooit gedaan.
De beste oplossing die we in het onderwijs kunnen uitvoeren is het versterken van het gemeenschapsgevoel. Daar moeten we tijd in investeren en ons beleid op aanpassen.

Veel sterkte voor de familie en voor al die docenten die hier de komende tijd moeite mee zullen hebben.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -