Problemer med margenbredde

Problemer med margenbredde

ved Jens Bruun Kofoed -
Antal besvarelser: 8

Beklager, hvis jeg bruger det forkerte forum til dette, men eftersom vi ikke lige har et forum til generelle, tekniske spørgsmål, er det nok her, der er flest, som læser det.

Jeg kører et kursus for Aalborg Universitet i vores Moodle på DBI (http://e.dbi.edu), og her i påskeugen gik der pludselig kuk i margenbredden i midterkolonnen, så højre kolonne er blevet skubbet "ud over skærmkanten" som det kan ses på nedenstående screen capture. Jeg tilføjede et par links til et af modulerne i midtersektionen i løbet af ugen, så det er ikke utænkeligt, at det kan være sket i den forbindelse, men selvom jeg fjerner de pågældende links hjælper det ikke. Er der andre, som har været ude for samme problem?

Bedste hilsner
Jens Bruun Kofoed

moodle

I svar til Jens Bruun Kofoed

Ang: Problemer med margenbredde

ved Ian Semey -
Hej Jens,

Jeg har lige været inde og kigge, og jeg kan ikke se hvad du mener med at de bliver skubbet ud over skærmkanten.

Men iøvrigt er det muligvis noget med skjulte html-koder hvis du ikke sætter dem ind med html-visningen i editoren.

Mvh. Ian
I svar til Ian Semey

ved Jens Bruun Kofoed -

Hej Ian!

Nej, det var en dårlig screen capture, men jeg åbner lige for gæsteadgang uden nøgle, så du selv kan se på http://e.dbi.edu/course/view.php?id=93 hvad problemet er. Siderne plejer jo at tilpasse sig skærmstørrelsen, og der er heller ingen problemer på de andre kurser, men på mit fylder midtersektionen så meget, at det "skubber" højre kolonne ud af billedet.

Jeg har også selv en forestilling om, at det ligger i html-kodningen, men har du nogen idé om hvad jeg skal kigge efter? Problemet er nemlig, at jeg har temmelig meget liggende, og at det lidt er som at lede efter den berømte nål i høstakken. Som udgangspunkt kigger jeg i modul 3, eftersom det er der, jeg senest har været ind og redigere, men indtil videre, har jeg altså ikke lige kunnet finde noget?

Jens

ved Bente Olsen -
Har også kigget på dit link og ser ingen problemer. Jeg bruger Firefox.
Du refererer også til det skærmdump, men jeg kan ikke her i forummet se at du har postet et. På mailen kunne jeg se at der skulle være et, men det det blev ikke vist. URL'en melder

"Desværre, den efterspurgte fil kunne ikke findes.
Du er ikke logget ind (Login)."

/Bente
I svar til Bente Olsen

ved Jens Bruun Kofoed -

Sorry, jeg kom til at slette jpg-filen. Men som jeg skrev til Ian, så har jeg nu åbnet for gæsteadgang unden nøgle til http://e.dbi.edu/course/view.php?id=93, så I selv kan se, hvad der sker. Jeg prøvede lige med Firefox og problemet er det samme. Jeg har selvfølgelig overvejet, om det skulle være et lokalt problem, men eftersom min kollega Nicolai Winther-Nielsen har samme problem, så må der altså enten være tale om et usandsynligt sammentræf af to identiske lokale problemer eller også en fejl i kodningen.

Bedste hilsner
Jens

ved Ian Semey -
Hej Jens,

Nu forstår jeg hvad du mener, din midterste del er blevet fastlåst i størrelse, så man skal have et bredt browser-vindue for at se hele teksten. Det er højst sandsynligt noget i html-kodningen, og her er det for længe siden jeg har rodet med html til lige på stående fod at sige "DEN her tag i modul 3, ved billedet er problemet".

Såeh, er der nogen af jer andre der måske kan sige noget? (Og det kræver højst sansynligt at man kan komme ind og åbne for redigering af teksten smiler

Men efter et kig i vis-kode på siden, undrer det mig at I bruger understreget, '_' til at lave streger... Og hvorfor er der en <div> tag i modulernes text?

Mhv. Ian
I svar til Ian Semey

ved Jens Bruun Kofoed -

Hej igen!

Jeg har nu erstattet '_' med den fra editor'en indsatte linie, og vupti så er margenen fleksibel igen. Så tak for hjælpen!

Jeg bruger ikke html-editoren, når jeg laver tekst til modulerne men udelukkende wysiwyg'en, så jeg skal lige have kigget på det med <div>.

Taknemmelige hilsner
Jens

PS: Er der i øvrigt nogle af jer der har erfaringer med at integrere LAMS i Moodle? Jeg brugte påsken til lige at kigge på http://lamsfoundation.org/integration/moodle/ og det ser meget spændende ud. Blandt andet ser et LAMS modul noget lettere ud at programmere, hvis man skal lave sine egne surveys, og muligheden for at lave egentlige undervisningssessioner ser også ud spændende ud.

ved Jens Gammelgaard -
Billede af Translators
Hej Jens Kofoed,

Jeg mistænker følgende højre blok med mange bulletpoints for at skubbe til herlighedens bredde: Multimediehomiletiske ressourcesider

Hvis det ikke er noget i indholdets htmlkode, så kan du også prøve at bruge et tema-skabelonen Standard. Hvis det hjælper, så er det temaet, som mangler og hvis det ikke hjælper, er det sandsynligvis noget kode fra dit indhold, der driller.

De bedste hilsner
Jens Gammelgaard