Oplevelser med andre LMS
Antal besvarelser: 5Jeg hørte forleden fra en underviser, hvor de kører med BlackBoard.
Han oplevede, at han ikke fik sendt besked til sin indbakke, når der var nye indlæg i forum fra de studerende.
Har I andre oplevet nogle andre spøjse ting ved jeres LMS?
God påske.
Ang: Oplevelser med andre LMS
First Class - et second-rate system som igennem flere år har været universitets officielle postfordelings-system sender heller ikke mails ud, og det er ikke morsomt på fora, hvor der måske ikke er mange til bidragere, og man så skal logge på for at se, om der er sket noget.
Normalt tager det derfor ikke ret mange minutter at omvende en studerende med erfaring med et sådant mail-distributionssystem til at blive begejstret for et front-end open source dynamisk system som Moodle. Tormod Hansens bog om Moodle i Undervisningen afslutter med en sammeligning af flere systemer.
Også god påske herfra.
/Nicolai
Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal mene om en sådan mailfunktion. I meget lidt aktive foraer er det klart en fordel, men f.eks. på vore netuddannelser, hvor indlæggene i enkelte fora i aktive perioder kan tælles i (daglige) snese - som vel og mærke skal ganges med de mange foraer, jeg deltager i, ville min mailboks hurtigt blive et mareridt.
Jeg har en underviserblog, hvor jeg har en mailfunktion til kommentarerne, men overvejer faktisk at lukke den, da der er adskillige daglige mails - og hvad skal jeg så med funktionen? Den er kun praktisk, hvis man ofte "går forgæves", synes jeg. En RSS funktion er langt at foretrække. Er RSS muligt i Moodle?
/Lis
Ja, RSS er også en del af Moodles forumfunktion. Og det er også sandt, at I meget aktive 'samfund' som moodle.org, modtager jeg 80-100 e-mails pr. dag. Det ville blive et mareridt, hvis jeg ikke gik ind under min profil og under Sammendrags e-mail type og vælger: komplet daglig e-mail med alle poster.
På den måde bliver alle forumposter samlet i én e-mail herfra pr. dag. Og det er til at leve med og rimelig overskueligt.
Jeg har også haft mit hyre med at gøre klart over for vores bagland, at First Class ikke er et LMS.
Noget af det, der personligt har generet mig med First Class, er den lemfældige måde konferencer bliver flaget som ulæst. Nogle gør, andre gør ikke - tilsyneladende uden grund.
Cursum har tilsyneladende mange lus og småfejl. Heraf er server-overload nok vores største problem. Man får "adgang nægtet" meddelelser dagligt - gerne når man lige har skrevet en alenlang tekst i et forum. Cursum gør heller ikke meget ud af "idiot-sikring"*, f.eks. ved ulovlige e-mail adresse-formater. Man finder først ud af, at en deltagers adresse er forkert, når videresend funktionen har kludret i det nogle snese gange.
*Cursums ophav burde vide, at idioter er særdeles durkdrevne.
Og så er det helt og holdent Microsoft baseret. Det kræver både Windows og Internet Explorer. Desværre bruger en af vores elever Mac...