Installatie foutmelding -36

Installatie foutmelding -36

door Bas Eisenga -
Aantal antwoorden: 12

Ik ben compleet nieuw, weet nog niets van Moodle.

Heb gebrobeerd het te installeren op mijnIMac (SX 12.4 Monterey) maar krijg een foutmelding: 

De Finder kan de bewerking niet voltooien omdat sommige gegevens de ‘filter.php’ niet kunnen worden gelezen of geschreven. (Foutcode -36) 

Heeft iemand een idee in welke hoek ik de fout/ oplossing zou kunnen zoeken cq wat ik hieraan kan doen ?

Alvast hartelijk dank !

Groet, 

Bas 


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Bas Eisenga

Re: Installatie foutmelding -36

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Welke documentatie heb je gevolgd om de installatie te doen?
Deze? https://docs.moodle.org/400/en/Installation_Package_for_OS_X
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Installatie foutmelding -36

door Bas Eisenga -

Hallo Koen, 


Dank voor je antwoord. 

Inderdaad heb ik het van die site gedownload. 

(Die tweede 4.0.2 van 411.9 MB; die overigens nadat ie gedownload is 431.9 mb is ??) 

(Voor de zekerheid nog maar een keer opnieuw gedownload en proberen te installeren). 

Maar ik krijg wederom precies dezelfde foutmelding. 

Heb je nog een idee wat ik zou kunnen doen ?

Wederom alvast dank !

Groet, 

Bas Eisenga

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Installatie foutmelding -36

door Bas Eisenga -

Ik ben er inmiddels waar die foutcode -36 voor staat: 

error -36ioErr: IO error (bummers)

Althans: dat zegt mij natuurlijk ook helemaal niets maar hopelijk is er hier iemand die daardoor een idee heeft in welke hoek ik het probleem en de oplossing moet zoeken ??

Groet, 

bas 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Installatie foutmelding -36

door Bas Eisenga -

Oh, jee nu krijg ik opeens een andere foutmelding: Wel met de code -36 maar nu met de tekst dat mimetex freebsd niet kan worden gelezen of geschreven. ???? Het wordt steeds raadselachtiger ..... 


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Installatie foutmelding -36

door Bas Eisenga -

En nu dat de gegevens van PIX.PHP niet kunnen worden gelezen of geschreven. 

(Ik zal jullie niet langer vermoeien met alsmaar andere begeleidende teksten van de foutcode -36 omdat e telkens anders zijn maar hopenlijk ziet iemand de lijn in de teksten tot nu toe)


groet, 


bas 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Bas Eisenga

Re: Installatie foutmelding -36

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Wanneer krijg je die foutmeldingen Bas? Tijdens de installatie?
Weet je zeker dat je harde schijf of de plek waar je de installatie doet genoeg ruimte heeft? IO-error is een lees/schrijfprobleem.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Installatie foutmelding -36

door Bas Eisenga -

Hallo Koen, 

ik krijg de foutmelding binnen 10 seconden nadat het installatie proces is begonnen. 

(Dus eerst gedownload. Bestand aanklikken. Bepalen dat hij in de applicatiefolder moet worden geïnstalleerd, waarna installatie begint maar dus na 10 seconden stopt vanwege de foutmelding) 

Ik heb een SSD schrijf van 1 TB en daarvan is nog 178,62 GB beschikbaar. 

groet, 

Bas 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Bas Eisenga

Re: Installatie foutmelding -36

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Hm, volle ssd zal het niet zijn dan.

Ik zie in de systeemvereisten: + System Software: OS X 10.6.8 up to macOS 12.3.1
Dus geen 12.4. Ik weet niet of de documentatie verouderd is, dan wel dat er echt een probleem is met de installatie op een 12.4. Maar het kan wel natuurlijk.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Installatie foutmelding -36

door Bas Eisenga -

Tja, daar lijkt me moeilijk achter te komen. Teruggaan naar een vorige OSX versie lijkt me ook zo wat. En ik zou bovendien ook niet weten hoe dat moet. 

Misschien is er iemand anders die ook op IMac werkt met OSX 12.4 (Montery) en even kan laten weten of het bij hem/ haar wel werkt en dus of het daar aan zou kunnen liggen ?

Hoop dat er een Apple gebruiker reageert !

Groet, 

Bas 


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Installatie foutmelding -36

door Bas Eisenga -

Ik zie nu dat dat bestand iets van MAMP wil installeren. Geen idee wat dat is maar ik vermoed iets van een database en aantal andere zaken die website nodig hebben om te kunnen functioneren maar die dan op je eigen computer lokaal wordengeinstalleerd zodat je off line kunt werken ??

Nu zie ik dat dat MAMP al eens ooit eerder op mijn computer is geïnstalleerd. (Weet niet meer waarom maar misschien toen ik ooit een website aan het ontwerpen was ??) 

Zou dat iets met de foutmelding te maken kunnen hebben ? Of is dat een te ver gezochte gedachtenkronkel ? En zou het dan op te lossen zijn door dat bestand (of de hele map waar die bestanden in staan) gewoon te verwijderen of moet ik dat dan ook nog op allerlei andere plekken verwijderen. (Ljkt me nl typisch zo'n ding wat overal in je systeem gaat zitten ?

Groet, 

Bas 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Bas Eisenga

Re: Installatie foutmelding -36

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Moodle is een webapplicatie - eigenlijk is Moodle bedoeld om op een internet benaderbare server te installeren.

Om wat offline te kunnen testen, experimenteren, ... bestaan er pakketten zoals het moodle4mac pakket dat een webserver opzet en daar Moodle op installeert.
Mamp is een bundel voor Mac met een Apache webserver, Mysql databank en PHP. Moodle heeft een webserver, een databank en php nodig om te kunnen werken.

Als je al MAMP geïnstalleerd hebt, dan moet je dat geen tweede keer doen. Het is dan genoeg om dan de Moodle Code in een map die de webserver in MAMP bekijkt te zetten en een standaard installatie te doen volgens de documentatie op https://docs.moodle.org/400/en/Installing_Moodle

Een andere manier is je vorige MAMP-installatie volledig te verwijderen (als je ze toch niet meer gebruikt) en het moodle4mac-pakket dan opnieuw te installeren. Twee MAMP-installaties zie ik zo niet onmiddellijk probleemloos werken ...
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Installatie foutmelding -36

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Ik heb eens nagevraagd bij Ralph Krausse, degene die het pakket onderhoudt:
- je krijgt problemen met 2 MAMP-installaties
- Je moet in de systeeminstellingen, beveiliging en privacy van je Mac de toestemming geven om MySQL en Httpd te starten.
- Er is geen probleem met 12.4

Vriendelijke groet
Koen
Gemiddelde van de beoordelingen:  -