Kursusevaluering i Moodle?

Kursusevaluering i Moodle?

ved Nicolai Winther-Nielsen -
Antal besvarelser: 7

Generelt bruger vi Moodle til tilmelding på den måde, at studerende kan gå ind i et kursus og se sig om og så melde sig til ind til smesterstart, og derefter lukkes kurserne for gæsteadgang og kursusnøglen ændres.

Det ville være en stor hjælp, hvis vi også kunne bruge Moodle til en bedre evalueringsform. Derfor er mit spørgsmål, om nogen har gode erfaringer med at koble evaluering på, specielt når det er sådan bare 1-2 evalueringer i et semester (og ikke det der ratingssystem, der ligger i mange kurser). Vi har hidtil benyttet et skema i Word, der udfyldes, og så tæller hver lærer sammen og samler kommentarer. Kunne man bruge Survey eller andre tilpassede funktioner til at lave få en afsluttende evaluering, hvor alle informtioner var talt sammen og nemme at sende videre til studieleder? Eller skal der programmeres lidt og hvad? Eller skal vi bare vente på 1.6?

Jeg hører gerne om smarte løsninger, som folk har brugt med udbytte.  På forhånd tak!

Nicolai W-N

I svar til Nicolai Winther-Nielsen

Ang: Kursusevaluering i Moodle?

ved Will Sutter -
Jeg er ikke helt med. Hvem skal evaluere hvem/hvad?
I svar til Will Sutter

Ang: Kursusevaluering i Moodle?

ved Nicolai Winther-Nielsen -

Vi har tradition for at de studerende evaluerer på undervisning, stof og lærer, og det er sådan noget med at udfylde et skema i Word. Så skal den enkelte lærer så bruge tiden på sammentælle og opsummere indsendte kommentarer. Mit spørgsmål går på, om der er nogen der kender til smarte løsninger i Moodle, som kan lette det for både studerende og lærere ("Kunne man bruge Survey eller andre tilpassede funktioner til at lave få en afsluttende evaluering, hvor alle informationer var talt sammen og nemme at sende videre til studieleder? Eller skal der programmeres lidt og hvad? Eller skal vi bare vente på 1.6?")

/Nicolai

PS: her er klokken 17:43, men på Moodle er den 23:43. Den har jeg tænkt meget på thoughtful

I svar til Nicolai Winther-Nielsen

Ang: Kursusevaluering i Moodle?

ved Jens Gammelgaard -
Billede af Translators
Hej Nicolai,

Har du været inde og kigge i din profil?

Hvilken tidszone har du sat den til?

GMT+2 skulle række smile
I svar til Jens Gammelgaard

Ang: Kursusevaluering i Moodle?

ved Nicolai Winther-Nielsen -

Tak, Jens.

Man må lære så længe man lever. Det er jo naturligt nok, at hjemmeserveren er indstillet rigtigt, mens det skal vælges på udenlandske kurser. 

/Nicolai

 

I svar til Nicolai Winther-Nielsen

Ang: Kursusevaluering i Moodle?

ved Ian Semey -
Evaluering er et stort spørgsmål. Jeg vil sige at eftersom mange af modulerne i Moodle er fokuseret på at få feedback, er der mange måder at kunne få systematiseret feedback på.

Jeg kan sagtens forestille mig at man bruger quiz-værktøjet til at lave en evaluering, og resultaterne kan så vidt jeg husker eksporteres til et excel-ark, på forskellige måder. Men det kræver noget tilpasningsarbejde.

Et andet værktøj man kan bruge er opgaveværktøjet. Her kunne man eksempelvis stadig bruge det der word-skema, og bruge Moodle til at samle dem sammen.

Men evaluering burde jo laves undervejs og ikke til slut, hvor løbet er kørt. I de kurser vi har undervist med i latinamerika, har vi forsøgt at bruge moodle til at få deltagerne til at skrive deres forventninger ind, og efter hver periode skrive evalueringen ind. På denne måde er man inde og bruge Moodle som en slags portfolio. Til forventningsafstemning i starten kan fora være gode, idet det også kan hjælpe til at afstemme de forskellige brugeres forventning til hinanden, og få lavet en slags social kontrakt...
I svar til Ian Semey

Ang: Kursusevaluering i Moodle?

ved Nicolai Winther-Nielsen -

Det er et rigtigt interessant svar du giver, Ian! Det formår mig til at tænke på, at vi måske nogen gange slæber for mange vaner med fra konfrontationsundervisningen, så vi ikke tænker på de nye udfordringer og muligheder. Jeg har hidtil ikke taget feedback seriøst, og bare tænkt på det som noget amerikansk pjat. 

Det får mig igen til at tænke, at vi Moodleianere altså burde mødes og lære af hinanden, hvordan vi griber vor praksis an. Når den nye version 1.6 er på gaden, eller bare en gang til efteråret, hvor mange af os alligevel er samlet af en eller anden grund (selv tænker jeg lige nu på, at jeg kender to Moodle institutioner, der mødes alligevel omkring den 11-13 december i København, og om man så kunne fikse et møde med forskellige oplæg...!? Har lige vendt det med Jens også, men vi har jo allesammen småtravlt, regionale grupper er altid det nemmeste...)

Nicolai

I svar til Nicolai Winther-Nielsen

Ang: Kursusevaluering i Moodle?

ved Ian Semey -
Netop, min opfattelse af hvordan evaluering bliver grebet an i vores almindelige konfrontationsundervisning er som en ekstra administrationsbyrde, som skal 'køres af' til sidst. Eftersom de studerende kan se at det ikke bliver brugt, er deres motivation tilsvarende lav til at engagere sig. Men hvis det bliver brugt som en anledning til selv at reflektere over processen, er der en mulighed for at det lige pludseligt noget, der er givende i stedet for en byrde.