Beoordelen met Rubric

Beoordelen met Rubric

door Emelie van Vliet -
Aantal antwoorden: 2

Hoi,


Kan ik in een RUbric werken met:

- een dubbelteller

- minus punten

- een cel die automatisch een onvoldoende genereert wanneer deze geselecteerd wordt


Alvast bedankt vor de hulp!!

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Emelie van Vliet

Re: Beoordelen met Rubric

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers

- een dubbelteller: dat begrijp ik niet

- minus punten: nee. De rubric werkt met criteria die gehaald worden of niet (of een beetje gehaald). Begrijp het als volgt: een glas kan niet meer leeg dan leeg zijn, het niet kouder dan 0 Kelvin worden,  je kunt een criterium niet minder dan niet behalen. Mocht het wel kunnen, dan zou iemand ook minder dan 0 punten kunnen halen op het totaal van de opdracht (overal 0 en dan nog een minpunt), wat nergens mogelijk is in Moodle.

- een cel die automatisch een onvoldoende genereert wanneer deze geselecteerd wordt: nee, om dezelfde reden als hierboven. Het komt er op aan om de cruciale criteria op veel punten te zetten.

Mij valt het op dat leerlingen gewoonlijk betere cijfers halen wanneer ik een Rubric gebruik, dan wanneer ik met de losse pols verbeter. Dat stimuleert me om meer en betere rubrics te maken. Ik ben er van overtuigd dat het eerlijkere en meer transparante cijfers geeft.

Gemiddelde van de beoordelingen: Nuttig (2)
Als antwoord op koen roggemans

Re: Beoordelen met Rubric

door Joost Elshoff -
Foto van Heel behulpzame Moodlers
Hoi Emelie, Koen,

Een dubbelteller zal wellicht gaan om een criterium/puntencombi die een groter gewicht heeft dan de andere criteria. Dat kan natuurlijk wel. Als je standaardcriteria bijv. 0, 1, 2 en 3 punten opleveren, zou een 'dubbelteller' dus 0, 2, 4 en 6 punten kunnen opleveren.

Minpunten doet Moodle niet: de score moet altijd tussen 0 en het max (10, 20, 100) liggen.

Wel kun je natuurlijk met behulp van de gewichten op criteria sturen wanneer iets wel of geen voldoende is.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -