Rollen structuur van Moodle

Rollen structuur van Moodle

door Hans B0s -
Aantal antwoorden: 1

Dag allemaal,

Ik gebruik moodle versie 3.5.1 en ben al een tijd aan 't stoeien om het rollen model van Moodle te begrijpen.

De, ongetwijfeld aanwezige, logica in de Moodle rollen krijg ik maar niet te pakken.

Weet iemand of er ergens een gevorderden tutorial of reader o.i.d beschikbaar is.

De relatie tussen Archetype, Context, Toewijzen/Overschrijven/Toestaan/bekijken en hoe zich dit uit in de categorieën, onderliggende cursussen etc.

Ik gebruik o.a: Controleer systeemrechten, Edit roles by capability, Mogelijkhedenrapport. Al met al best wel complex.


Ook tips over een goede cursus is welkom.

Alvast bedankt,


Hans

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans B0s

Re: Rollen structuur van Moodle

door Gemma Lesterhuis -
Foto van Heel behulpzame Moodlers
Hoi Hans,

Het rechten / rollen systeem van Moodle is ook complex. Mij helpt het om te bedenken dat Moodle uit "laagjes" bestaat, en dat er een verschil is tussen een geauthenticeerde gebruiker én een aanmelding op een cursus, of de zaken die in een cursus plaatsvinden. De contexten categorieen en blokken zitten tussen dit speelveld omdat je hier zowel vóór de cursus als in de cursus mee te maken kan krijgen. 

Ik weet niet of er gerichte cursussen zijn over dit onderwerp, maar wellicht dat een van de Nederlandstalige Moodle partners deze kan bieden. 

Wellicht helpt deze informatie je om een beeld te krijgen: 

  • Hier vind je alle informatie over het rechten/rollen in het Engels. : https://docs.moodle.org/38/en/Roles_and_permissions
  • Een Archetype: is een hard-coded template voor een rol, en is met name belangrijk wanneer je een NIEUWE rol aanmaakt. Stel dat bij een upgrade of plugin een recht toegewezen wordt aan het archetype: teacher, dan zal dit ook toegewezen worden aan je NIEUWE rol achetype docent. 
  • Context: is een "functioneel" gebied in Moodle, contexten hebben een hierachie. Je kan dan dus op een context niveau rechten toewijzen aan een bepaalde rol. 
  • Dit staat dan ook weer in relatie tot het toewijzen/overschrijven/toestaan en bekijken, je kan hier meer over lezen in: https://docs.moodle.org/38/en/Override_permissions maar een voorbeeld. 
Een authenticated gebruiker heeft het recht om wachtwoord te wijzigen. Deze rol word op systeem automatisch toegewezen aan een gebruiker met een account. Als ik niet wil als beheerder dat dit recht voor die rol is, dan zet ik dit recht "uit". Nu hebben géén van de gebruikers in Moodle het recht om hun wachtwoord te wijzigen. Stel dat ik dit wel aan de docent wil geven, dan kan ik alleen bij de docent dit recht "toewijzen". 

Wanneer ik een rol Privacy officer wil hebben, maak ik een nieuwe rol aan met géén archetype.  En ik wil de rol toewijzen in de SYSTEEM context, en alles wat hij zal doen vind op systeem niveau plaats. 

Groet,
Gemma


Gemiddelde van de beoordelingen:  -