Moodle contra Cursum

Ang: Moodle contra Cursum

ved Ian Semey -
Antal besvarelser: 0
Kender ikke Cursum, men fandt en kort anmeldelse:

http://www.linqx.dk/news/opinion/seminar.php

Ku' godt lide den sidste passage:

<citat start> Seminaret handlede mest af alt om fordelene ved 'åben kilde', men det var så også meget fint - i det mindste lærerigt. Open Source folket synes ikke at lide af manglende selvtillid - således fremgik det af, at åben kilde er (mere):

  • robust og mere brugervenligt (fordi det hele tiden udvikles)
  • fleksibelt (fordi det hele tiden udvikles :-o, tilpasning til lokale forhold sker hurtigere, nemmere, billigere)
  • omkostningseffektivt ("customization is cheap2, man betaler kun for den specifikke funktionalitet)
  • socialt - "nothing is hidden"

Mange af disse fordele afhænger imidlertid af dels, om man opnår en kritisk masse (ellers dør det jo ud), dels, at udviklerne rent faktisk også bidrager med reviderede og forbedrede koder. I åben kilde miljøet er det afgørende, at netværket er smidigt og dynamisk [...]"

</citat slut>

Det er også facts som gælder for Moodle.

Generelt vil jeg svare, at den store fordel med at anvende Moodle for mig har været muligheden for at komme i gang uden at skulle betale noget. Hvis man er erfaren e-learning udbyder, og har check på ens undervisningsform og undervisningsindhold, mener jeg det er farbart at begynde med et kommercielt system, men hvis man er i den situation at man skal lave et prøvekursus og teste det ud, lære lidt om systemet og om metoderne, er Moodle en gave fra himlen.