Den vanskelige start - hvor får man hjelp til å installere Moodle

Den vanskelige start - hvor får man hjelp til å installere Moodle

ved Niels Damgaard -
Antal besvarelser: 3

Jeg har i ca. 10 år arbeidet med fjernundervisning her i Norge med programmet ClassFronter.

Ønsker nå å utteste Moodle.

Men hvordan kommer jeg igang?

Behøver jeg teknisk assistanse fra "data-gutta" for å kunne installere Moodle - eller er det så lett at enhver "husfar" med middels PC/IKT-erfaring kan klare dette?

Er der noe derute som har vært igjennom denne installeringsprosessen som kan gi en hånd? - Jeg ønsker å legge opp et system med norske menuer, hvis de finnes? - på en UNIX -eller en LINUX server

Eller finnes der et sted på nettet hvor der allerede ligger en Moodle-installasjon som man så kan lage klasserom i?

mvh Niels Damgaard
Oslo - Norge

I svar til Niels Damgaard

Ang: Den vanskelige start - hvor får man hjelp til å installere Moodle

ved Ian Semey -
Hej Niels,

Du skal have adgang til en pc eller mac, som du har ret til at installere på.

Hvis du går ind på moodle.org, er der henvisninger til hvad du skal installere, nemlig en database (mysql), en webserver (apache eller IIS - helst den første) og php - serverscriptsprog som får Moodle til at køre.

Der findes en komplet pakke til pc:
http://download.moodle.org/download.php/windows/MoodleWindowsInstaller-latest-15.zip

Det sværeste er at konfigurere apache, men instruktionerne er gode.

Mvh. Ian
I svar til Ian Semey

Ang: Den vanskelige start - hvor får man hjelp til å installere Moodle

ved Niels Damgaard -

Takk for ditt svar og dine anbefaling!

Jeg er igang med å laste ned Moodle-installasjonen og har et par spørsmål:

1. Hvis denne innstalleres på min bærbare PC med XP kan den vel ikke brukes av andre end meg til testing av programmet?

2. Hvilke platform - WindowsNT server- Unix eller Linux - er det letteste å bruke, hvis man ønsker en installasjon, som seinere kan nås av kursdeltakere?

3. Uttesting av Moodle kan i alla fall gjøres her UTEN egen installasjon:
http://bak.estandard.no/moodle/

Niels Damgaard, OSLO

I svar til Niels Damgaard

Ang: Den vanskelige start - hvor får man hjelp til å installere Moodle

ved Ian Semey -
1. Tja, det afhænger helt af den måde dit netværk er sat op på. Det plejer at være sådan at med mindre du har et "offentligt" ip-nr, så er det kun på din egen laptop du kan tilgå den. Men via ip-nummeret kan andre på dit lokale net godt logge ind, problemet er hvilket ip-nummer du har.

Med fare for at sige noget forfærdeligt sludder, har jeg forstået det sådan at IP-baserede netværk er delt op, og afhængigt af nummeret og forbindelsen mellem undernettene kan maskiner på to tilstødende net se eller ikke se hinanden.

Et IP-nummer som hedder 10.0.1.x er for eksempel udelukkende lokale numre, som ikke bliver routed ud gennem en switch, mens et nummer som 130.225.x.x bliver. (og her er jeg på glatis - der er forskel på switche, netmasken har også noget at sige, osv.)

2. Der er ingen forskel hvilket styresystem moodle kører på! Du kan godt designe et kursus på din laptop, som så senere pakkes ned (backup) og pakkes ud (restore) på en on-line server, et hostingselskab eller lign. Jeg har med held gjort det mellem winXP, FedoraCore, Win2Kserver, Redhat, MacOSX (med samme kursus) smiler