Hoe kan ik een quiz bouwen die werkt met optelling van numerieke antwoord-inhouden (dus niet via ingebouwde cijferwaardering)?

Hoe kan ik een quiz bouwen die werkt met optelling van numerieke antwoord-inhouden (dus niet via ingebouwde cijferwaardering)?

door Rolf Cper -
Aantal antwoorden: 0

Hallo,
In mijn vraag-bank wil ik een complexe quiz samenstellen die het volgende kan doen:
Een vraag bestaat uit vier uitspraken/stellingen die een student dient te evalueren op basis van zijn smaak.
De student moet als antwoord op een uitspraak één van de nummers gebruiken: 1 of 2 of 3 of 4.
Elk nummer mag slechts een keer voorkomen per vraag, dus eenmaal per ronde van vier stellingen.
Elk stellingen heeft een verborgen eigenschap, bijvoorbeeld: Zoogdier, of Reptiel, of Amfibie, of Vogel.
Elke stellingen moet worden beantwoord door de student op een manier die zijn waardering laat zien:
zeer goed (= 4), of goed (= 3) of nauwelijks (= 2) of helemaal niet (= 1).

Bijvoorbeeld
Vraag 1:
"Ik hou van muizen." (Kies uw antwoord van 1 tot 4.) Antwoord gekozen: 3.
"Ik hou van ganzen." (Kies uw antwoord van 1 tot 4.) Antwoord gekozen: 2.
"Ik hou van salamanders." (Kies uw antwoord van 1 tot 4.) Antwoord gekozen: 4.
"Ik hou van slangen." (Kies uw antwoord van 1 tot 4.) Antwoord gekozen: 1.

Vraag 2:
"Thuis, zou ik graag een hond als huisdier willen hebben." (Kies uw antwoord van 1 tot 4.) Antwoord gekozen: 4.
"Thuis, zou ik graag een kat als huisdier willen hebben." (Kies uw antwoord van 1 tot 4.) Antwoord gekozen: 3.
"Thuis, wil ik een kanarie als huisdier." (Kies uw antwoord van 1 tot 4.) Antwoord gekozen: 1.
"Thuis, wil ik een hagedis als huisdier." (Kies uw antwoord van 1 tot 4.) Antwoord gekozen: 2.

Vraag 3: etcetera ...

Daarna moet de Moodle quiz functionaliteit berekenen op basis van alle vragen bij elkaar, wat het totaal aantal punten van de verborgen eigenschappen is, die deze student heeft gekozen.
Als we kijken naar de twee bovenstaande vragen, dan zal optellen resulteren in de volgende uitkomsten met betrekking tot het verborgen criterium:
Zoogdier: 10
Reptile: 3
Amfibie: 4
Vogel: 3
(Het bovenstaande voorbeeld is nep, omdat de werkelijke vragen complexer zijn.)

Deze quiz-methode maakt geen gebruik van de normale, ingebouwde quiz-cijferwaardering, maar de optelling van numerieke inhoud van de antwoorden moet worden gebruikt om een ​​beeld te vormen van de voorkeur van een student.
De numerieke antwoorden moeten worden opgeteld met betrekking tot een gemeenschappelijke eigenschap (zoogdieren, reptielen etc.).
De vier laatste totalen zijn een 'zelftest / preferentie diagnose' van de persoonlijke voorkeur van de student met betrekking tot vier categorieën, onderliggend aan eenvoudige uitspraken.
De student mag niet worden lastig gevallen met allerlei meta data en gedetailleerde informatie die bij Moodle quiz functionaliteit gewoonlijk toont (Is dit te verbergen?).

Nu, ik vermoed dat je weet wat ik ga te vragen:
Welke quiz-format of combinatie van vraag-functionaliteit moet ik gebruiken om zo'n quiz te bouwen die deze  wijze van calculeren aankan?

Bij voorbaat dankend voor je antwoord, groet ik vriendelijk
Rges
Moodle 3.0

Gemiddelde van de beoordelingen:  -