Το πανελλήνιο σχολικό δίκτυο.

Το πανελλήνιο σχολικό δίκτυο.

by aggelos panagiotakis -
Number of replies: 0

Βλέποντας την δουλειά που έχει κάνει το πανελλήνιο σχολικό δίκτυο απέσπασα μερικά κείμενα τους ΠΟΥ ΘΕΩΡΏ ΕΓΩ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΠΟΥ ΑΝΕΠΤΥΞΑΝ και τα τοποθετώ εδώ για λόγους ενημέρωσης μας. Παρόλα αυτά θα ήταν καλύτερο να κάνει κάποιος άλλος-πιο σχετιζόμενος- μια ενημέρωση σχετικά με την εμπειρία που απέκτησαν εκεί και από την χρήση του moodle..

Μου αρέσει πάρα πολύ το μεγάλο εύρος των τεχνολογιών που χρησιμοποιούν,το οποίο μάλιστα είναι στην πλειοψηφία του ανοικτό λογισμικό! Μεταξύ αυτών και το moodle(e-learning.sch.gr/ ).Θα ήταν πολύ όμορφο αν κάποια στιγμή οι πηγές τους υπήρχαν στο "Ανταλλαγή πηγών" που υπάρχει εδώ σε εμάς. Οι πηγές είναι απο εδώ:

http://www.sch.gr/portal/media-type/html/page/default.psml/js_pane/5000,540


Τι είναι το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο;

Το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (YπΕΠΘ) ανταποκρινόμενο στην ανάγκη της λειτουργικής αναδιάρθρωσης των εκπαιδευτικών υπηρεσιών στη χώρα μας και στο πλαίσιο συνολικού και μακρόχρονου σχεδιασμού που αφορά την ένταξη και αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην εκπαίδευση, έχει προχωρήσει στο σχεδιασμό, την υλοποίηση και τη λειτουργία ενός τεχνολογικά προηγμένου εκπαιδευτικού δικτύου, του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου - ΠΣΔ (www.sch.gr). Στόχος του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου είναι να διασυνδέσει όλα τα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε ένα εκπαιδευτικό Intranet και να παρέχει προηγμένες υπηρεσίες τηλεματικής, συντελώντας στη δημιουργία μίας νέας γενιάς εκπαιδευτικών κοινοτήτων που χρησιμοποιεί καθημερινά τις ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο ( www . sch . gr ) είναι μία εκτεταμένη δικτυακή υποδομή που αναπτύχθηκε από το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων με σκοπό να διασυνδέσει όλα τα ελληνικά σχολεία σε ένα εκπαιδευτικό Intranet παρέχοντάς τους προηγμένες υπηρεσίες τηλεματικής. Στο άρθρο αυτό θα παρουσιαστούν οι εκπαιδευτικοί στόχοι του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου, οι κατηγορίες των χρηστών του, οι δικτυακές υπηρεσίες που παρέχονται σε κάθε κατηγορία, καθώς η προστιθέμενη αξία που προκύπτει από τη χρήση του στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία. Ειδική αναφορά θα γίνει στη νέα δικτυακή πύλη του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου ενώ θα παρουσιαστούν δείκτες επιπτώσεων και μέτρησης των αποτελεσμάτων της δραστηριότητας του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου. Τέλος, θα γίνει μία σύντομη αναφορά στους μελλοντικούς στόχους του.

Το Yπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΥπΕΠΘ – www . ypepth . gr ) στοχεύοντας στην αναδιάρθρωση των εκπαιδευτικών υπηρεσιών στην Ελλάδα και στην ένταξη και αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας στην εκπαίδευση, έχει προχωρήσει σε μία πολυεπίπεδη παρέμβαση, μέρος της οποίας αποτελεί ο σχεδιασμός, η υλοποίηση και η λειτουργία ενός τεχνολογικά προηγμένου εκπαιδευτικού δικτύου, του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου ( www . sch . Gr ).

Στόχος του δικτύου είναι να δημιουργήσει μία δικτυακή εθνική υποδομή, να διασυνδέσει όλα τα ελληνικά σχολεία σε ένα εκπαιδευτικό ενδοδίκτυο ( Intranet ) και να τους παρέχει τηλεματικές υπηρεσίες, δημιουργώντας έτσι μία νέα γενιά εκπαιδευτικών κοινοτήτων, οι οποίες θα χρησιμοποιούν τις νέες τεχνολογίες δημιουργικά στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία. Σήμερα, η υλοποίηση του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου γίνεται με τη συνεργασία του ΥπΕΠΘ και ενός σχήματος συνεργαζόμενων Ερευνητικών Κέντρων και Ακαδημαϊκών Ιδρυμάτων, στη βάση ενός σχεδίου υλοποίησης, με το οποίο έχει εξασφαλιστεί η ισότιμη κάλυψη όλων των γεωγραφικών διαμερισμάτων της χώρας, η υποστήριξη των σχολείων από φορείς που βρίσκονται πλάι τους, η ανάπτυξη ισχυρών ανθρώπινων δικτύων και η μεταφορά τεχνογνωσίας προς τις δομές του ΥπΕΠΘ. Από το 2000 και μετά η χρηματοδότηση των έργων που υλοποιούν το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο γίνεται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα για την Κοινωνία της Πληροφορίας ( www . infosoc . gr ). Είναι γνωστό ότι τα περισσότερα εκπαιδευτικά δίκτυα προσφέρουν πρόσβαση στο Internet , ενώ όλες οι ανεπτυγμένες ή αναπτυσσόμενες χώρες έχουν εκπονήσει προγράμματα σύνδεσης των σχολείων στο Internet .

Από μελέτες που έγιναν στις Η.Π.Α. προέκυψε ότι οι καθηγητές και οι μαθητές χρησιμοποιούν κυρίως την πρόσβαση στο Internet για την εκτέλεση των παρακάτω λειτουργιών: · Ηλεκτρονική αλληλογραφία με άτομα εκτός σχολείου · Ανταλλαγή απόψεων και πληροφορίας με χρήση ηλεκτρονικών πινάκων ανακοινώσεων · Αναζήτηση και ανάκτηση πληροφορίας σχετικά με εκπαιδευτικούς πόρους, προγράμματα σπουδών, εκπαιδευτικά θέματα, σχολικές εργασίες, κλπ · Διασκέδαση και αναζήτηση πληροφορίας σχετική με προσωπικά ενδιαφέροντα · Συμμετοχή σε εκπόνηση κοινών εργασιών μέσω του Internet Οι ίδιες μελέτες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι από τις εφαρμογές που δίνουν πρόσβαση στο Internet , αυτές που χρησιμοποιούνται περισσότερο είναι το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και η εφαρμογή πρόσβασης στο WWW .

Όσα σχολεία έχουν πρόσβαση στο Internet χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες του δικτύου για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Συγκεκριμένα, η επικοινωνία μεταξύ των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας εξασφαλίζεται μέσω της χρήσης του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, των ηλεκτρονικών πινάκων ανακοινώσεων, των θεματικών ομάδων ειδήσεων, των υπηρεσιών για διαπροσωπική και ομαδική συζήτηση, κλπ. Σημαντική ποσοτικά και ποιοτικά είναι η χρήση του WWW στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ακόμη, συχνή είναι η χρήση υπηρεσιών συνεργασίας για την εκπόνηση κοινών εργασιών με τη βοήθεια του δικτύου. Παρόμοιες είναι οι δικτυακές υπηρεσίες που χρησιμοποιούνται και στα εκπαιδευτικά δίκτυα που δεν αποτελούν μέρος ή δεν δίνουν πρόσβαση στο Internet . Σε αρκετές χώρες βρίσκονται σε εξέλιξη εθνικά και Ευρωπαϊκά προγράμματα που μελετούν το ρόλο των προηγμένων υπηρεσιών τηλεματικής στην εκπαίδευση, π.χ. συνεργασία από απόσταση με τη βοήθεια υπολογιστή και χρήση πολυμέσων, τηλε-εκπαίδευση, τηλεδιδασκαλία, παροχή συμβουλών από απομακρυσμένο ειδικό, ζωντανή συνομιλία με ήχο και κινούμενη εικόνα. Τα μέχρι στιγμής συμπεράσματα για τη χρήση τέτοιου είδους υπηρεσιών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση είναι ιδιαίτερα θετικά. Ο Πίνακας 1 δείχνει για τις σημαντικότερες χρήσεις των Νέων Τεχνολογιών Πληροφόρησης στην εκπαίδευση (προέρχεται από τη μελέτη “ Fostering the Use of Educational Technology : Elements of a National Strategy ” που έγινε στις Η.Π.Α.). Αξίζει να σημειωθεί ότι ο τρόπος που φαίνεται να επιδρούν οι δικτυακές τεχνολογίες στην εκπαίδευση είναι ανάλογος του τρόπου που έχουν επιδράσει σε άλλους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας, όπως για παράδειγμα στον τομέα των επιχειρήσεων. Συγκεκριμένα στον τομέα των επιχειρήσεων οι δικτυακές τεχνολογίες έχουν βελτιώσει την επικοινωνία μεταξύ των εργαζομένων και έχουν αυξήσει την προσπέλαση σε πόρους και εξειδικευμένη πληροφορία. Η διεθνής εμπειρία από τα υπάρχοντα εκπαιδευτικά δίκτυα δείχνει ότι ανάλογη είναι η επίδραση των δικτυακών τεχνολογιών και στον τομέα της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Με βάση την επίδραση των δικτυακών τεχνολογιών σε διάφορους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας και τη διεθνή εμπειρία από το χώρο της εκπαίδευσης, είναι δυνατή η κατηγοριοποίηση των τηλεματικών υπηρεσιών στην εκπαιδευτική διαδικασία ως εξής: · Γνωστικό αντικείμενο. Η σύγχρονη πραγματικότητα επιβάλει την εξοικείωση κάθε μαθητή με τα δίκτυα δεδομένων και τις συμβατικές και προηγμένες υπηρεσίες που αυτά προσφέρουν. Γι' αυτό το λόγο ο μαθητής θα πρέπει να εκπαιδεύεται στη χρήση των δικτυακών τεχνολογιών. Η εκπαίδευση μπορεί να επιτευχθεί μέσα από τη χρήση δικτυακού εκπαιδευτικού λογισμικού για τις ανάγκες της εκπαιδευτικής διαδικασίας · Πηγή πληροφόρησης. Ο μαθητής πρέπει να είναι εξοικειωμένος με τη διαδικασία σύνδεσης και προσπέλασης πληροφορίας μέσω δικτύων επικοινωνίας δεδομένων · Εργαλείο μάθησης. Το δικτυακό εκπαιδευτικό λογισμικό μπορεί εύκολα να προσομοιώσει τη μάθηση μέσω εξερεύνησης καθώς και τη μάθηση μέσω τυχαίων περιστατικών. Συνεπώς, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να υποστηρίξει την εκπαιδευτική διαδικασία σαν εργαλείο που θα βοηθήσει το μαθητή να αφομοιώσει τη γνώση · Εργαλείο επικοινωνίας. Η χρήση των δικτυακών τεχνολογιών θα βελτιώσει την επικοινωνία μεταξύ μαθητών, δασκάλων και γονέων και θα επιτρέψει την επικοινωνία και συνεργασία μεταξύ σχολείων που βρίσκονται σε διαφορετικές περιοχές, χώρες και ηπείρους.

Η διεθνής εμπειρία τεκμηριώνει ότι η εισαγωγή των τηλεματικών υπηρεσιών και του δικτυακού εκπαιδευτικού λογισμικού προσφέρει δυνατότητα αξιοποίησης των θετικών στοιχείων των σύγχρονων παιδαγωγικών προσεγγίσεων. Ενδεικτικά αναφέρονται ορισμένα βασικά πλεονεκτήματα: · Το δικτυακό εκπαιδευτικό λογισμικό επιτρέπει, σε ένα βαθμό, την εξατομίκευση της διδασκαλίας. Ο κάθε μαθητής ακολουθεί τους δικούς του ρυθμούς, ενώ ο μαζικός χαρακτήρας της διδασκαλίας μειώνεται, δίνοντας ίσες ευκαιρίες σε όλους τους μαθητές ανεξαρτήτως επιδόσεων, κοινωνικής προέλευσης ή γεωγραφικής κατανομής · Η εισαγωγή του δικτυακού εκπαιδευτικού λογισμικού δίνει τη δυνατότητα σε όλα τα μαθήματα να αποκτήσουν “εργαστηριακό” χαρακτήρα. Δηλαδή, αλλάζει η θέση των μαθητών και ο τρόπος επικοινωνίας μέσα στην τάξη, ενισχύεται ο μαθητοκεντρικός χαρακτήρας του μαθήματος και ενθαρρύνεται η συνεργασία και επικοινωνία των μαθητών σε μικρές ομάδες · Το δικτυακό εκπαιδευτικό λογισμικό συνήθως παρέχει δυνατότητες για μάθηση μέσω παραδείγματος και μέσω ανακάλυψης, στοιχεία που μπορούν να προσφέρουν μια νέα δυναμική στο παραδοσιακό εκπαιδευτικό μοντέλο Είναι σημαντικό στο εκπαιδευτικό μοντέλο που θα προκύψει από την εισαγωγή των τηλεματικών υπηρεσιών να δίνεται λιγότερο έμφαση στη σχέση των μεμονωμένων μαθητών με τον υπολογιστή και περισσότερο στη χρήση του τελευταίου ως μέσου, για την επικοινωνία δασκάλου και μαθητή μέσα στην τάξη. Από την άλλη πλευρά, η διεθνής εμπειρία καταδεικνύει ότι κυρίως οι καθηγητές, αλλά και οι μαθητές, πρέπει να εκπαιδευτούν σωστά τόσο στη χρήση του υπολογιστή όσο και στη χρήση των δικτυακών τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία, ώστε να προσαρμοστούν ικανοποιητικά στο επερχόμενο νέο εκπαιδευτικό μοντέλο.

Average of ratings: -