padnamen in install.php

padnamen in install.php

door Teus Zandsteeg -
Aantal antwoorden: 11
Ik zit aan het beging van installatie en heb install.php gestartd. ik zit in het volgnde scherm (zie ) aan het begin van de procedure. Het lukt me niet op de juiste paden aan te geven.

In de bijlage is te zien waar ik de moodlemap heb geplaatst (binnen public_html). Moodledata staat buiten public_html. Welke padnamen moet ik aangeven?

jrgkeyjv is mijn username om de server te benanderen.
geen

Groet van Teus Zandsteeg
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Teus Zandsteeg

Re: padnamen in install.php

door Teus Zandsteeg -
Ik vraag me nu ook af welke bestanden na het doorlopen van de install.php procedure (wat dus niet lukt)  beschreven of aangepast worden. Is dat enkel de config.php of worden er meer wijzigingen doorgevoerd. Is het in het eerste geval dan mogelijk om handmatig de config.php pagina aan te maken?

Teus
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Teus Zandsteeg

Re: padnamen in install.php

door Teus Zandsteeg -
als ik na eer en geweten de configpagia zelf aanpas krijg ik de volgende foutmedling:

Parse error
: parse error, unexpected T_STRING in /home/jrgkeyjv/public_html/moodle/config.php on line 54

Ik weet nu echt niet meer wat te doen, de laatste stap maak ik maar snel weer ongedaan want dat zal wel erg kort door de bocht zijn.

Wie kan helpen?

Teus
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Teus Zandsteeg

Re: padnamen in install.php

door Hans de Zwart -
Hoi Teus,

Op wat voor soort server probeer je Moodle te installeren? Gooi de config.php met de parse error maar weg en probeer de installer opnieuw te draaien.

Het is belangrijk dat de Moodledata directory al bestaat en dat de webserver eraan mag komen. De rechten moeten goed staan. Probeer het eerst maar eens met een data directory in de public_html directory.
Als dat werkt kun je de data directory proberen te verplaatsen en config.php handmatig aanpassen.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: padnamen in install.php

door Kris Gonnissen -

Zo is dat!
Als je je site opnieuw oproept, kom je vanzelf weer in install.php. Wanneer je eerst je foutieve config.php weggegooid hebt, zal install.php melden dat config.php niet kon worden aangepast, maar dat je het bestand kan downloaden en via FTP uploaden. Lukt prima.

Zorg er wel voor dat je eerst je databank hebt aangemaakt.

Mijn datamap staat in private_html, maar die blijk jij niet te hebben. Wel op 777 zetten.

[Op de volgende Nederlandstalige MoodleMoot plannen we een live-demo van een Moodle-installatie! Zie www.moodlemoot.be.]

Succes!

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: padnamen in install.php

door Teus Zandsteeg -
Bedankt voor de suggestie maar dat heb ik al uitgeprobeerd. vorig jaar heb ik exact hetzelfde gedaan bij dezelfde povider zonder problemen. Server gegevens:

General server information:
Operating system Linux
Service Status Click to View
Kernel version 2.6.9-5.0.3.ELsmp
Machine Type i686
Apache version 1.3.33 (Unix)
PERL version 5.8.7
Path to PERL /usr/bin/perl
Path to sendmail /usr/sbin/sendmail
Installed Perl Modules Click to View
PHP version 4.3.11
MySQL version 4.0.25-standard
cPanel Build 10.2.0-STABLE 83
Theme cPanel X v2.5.0
Documentation Click to View

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Teus Zandsteeg

Re: padnamen in install.php

door Teus Zandsteeg -
Bedankt voor het meedenken maar ik kom gewoon niet verder dan de mededeling

The 'Data Directory' you specified could not be found or created. Either correct the path or create that directory manually.

Het ziet er op de server nu zo uit:
public_html>moodle>en meer
public_html>moodledata>nog leeg

ik kom dus niet toe aan de downloadmededeling, in het tweede venster zit ik al vast. Wellicht de hele moodle directory nog een keer vervangen?

Teus

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Teus Zandsteeg

toegekende schrijfrechten is het probleem

door Teus Zandsteeg -

Ziezo...
Ik heb gewoon via mijn Internet Explorer even gekeken op
ftp://heemgaardwebklas.org/ (en dan jouw gebruikersnaam en wachtwoord
ingetikt).
Op de map "moodledata" rechts klikken, "eigenschappen" kiezen, en alle
vakjes selecteren (= 777 = schrijfrechten geven aan iedereen). (heb ik al
gedaan)

Als je nu je moodlesite oproept, kom je verder (de volgende stap is dan de
databankgegevens intikken).

Waarschijnlijk lag daar ook het probleem van je config.php: geen
schrijfrechten voor het install-script (777) - in de meeste FTP-programma's
kan je die rechten eenvoudig aanpassen)

In een notendop verloopt een Moodle-installatie als volgt:

Let op: de moodle-map moet niet op 777 staan (sterker zelfs, ze MAG niet op 777 staan!), alleen het bestand config.php (en uiteraard de map moodledata) mag schrijfrechten (777) hebben.

Als je je config.php nog niet manueel verwijderd had, zou het volstaan hebben als je, voor je je moodlesite in je browser opriep, aan config.php de rechten 777 had toegekend, om de aanpassingen automatisch te laten gebeuren. Sowieso zou je dan nadien omwille van de veiligheid de rechten van config.php opnieuw op 644 moeten zetten (zoals je dat nu ook zal moeten doen voor je map moodle!)

 via het controlepaneel van de provider een databank aanmaken

  • moodle downloaden en uitpakken

  • overbodige taalpakketten verwijderen uit de map "lang" (daardoor verloopt nadien de upload veel sneller)

  • via FTP moodle uploaden in het publieke deel van je webruimte (meestal public_html of www)

  • via FTP de rechten van config.php wijzigen in 777

  • een moodledata-map maken in het niet-publieke deel van je ruimte (bv. in de map private_html of in de map net boven public_html)

  • aan deze map via FTP de rechten 777 toekennen

  • via de browser je moodle-site oproepen en verder stap voor stap doorheen de installatie gaan

  • via FTP controleren of de rechten van config.php weer op 644 staan

  • een cron-job opzetten (meestal kan dit ook via het controlepaneel van je provider)

Met een breedbandverbinding duurde de hele installatie bij mij 18' bij de ene provider en 15' bij de andere...

Groet van Kris

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Teus Zandsteeg

nog een paar vragen

door Teus Zandsteeg -

ik loop hier natuurlijk weer een beetje achteraan het is duidelijk dat ik het lijdend voorwerp ben. even om het voor compleet te maken....

  1. Even visueel: is 664 en 777 zoals het voorgesteld wordt in de
     664.gif en 777.gif. en waarom die getallen, daar zit een idee
     achter natuurlijk

  2. Als ik de map moodledata verplaats naar het niet publieke gedeelte is het dan voldoende dat ik in config.php de verwijzing naar  moodledata aanpas?

  3. Ik wist overigens niet eens dat je je webstek op deze manier kon  benaderen via explorer, wel handig!



Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Teus Zandsteeg

Re: nog een paar vragen

door Teus Zandsteeg -

ik loop hier natuurlijk weer een beetje achteraan het is duidelijk dat ik het lijdend voorwerp ben. even om het voor compleet te maken....

  1. Even visueel: is 664 en 777 zoals het voorgesteld wordt in de
     664.gif en 777.gif. en waarom die getallen, daar zit een idee
     achter natuurlijk

Plaatje 1 is 755, plaatje 2 is 777 (4=lezen, 2=schrijven en 1=uitvoeren; de eerste is voor de eigenaar, de tweede voor de groep waartoe de eigenaar behoort en de derde is voor de wereld, dus iedereen). Als jij vanuit een webpagina iets doet doe je dat als iemand uit de "wereld". In moodledata moet door iedereen geschreven kunnen worden, maar in de moodle-directory alleen door de user. Hoewel het bestand config.php tijdens de installatie wel geschreven moet kunnen worden. Dus even 777, maar daarna de schrijfrechten voor groep en wereld weghalen.

Onderaan de volgende website staat een CHMOD-calculator:

http://www.worldnet.nl/helpdesk/hosting/chmod.htm.

Zo zie je waar die cijfertjes vandaan komen.

  2. Als ik de map moodledata verplaats naar het niet publieke gedeelte
     is het dan voldoende dat ik in config.php de verwijzing naar
     moodledata aanpas?

Ja, als je de map moodledata maar weer wel op 777 zet (zie boven).
Verplaatsen van de map (+777) en aanpassen in config.php zou moeten
volstaan.

- open je ftp-programma en download de map moodledata naar je eigen pc

- upload daarna vanuit je eigen pc deze moodledata-map naar het

niet-publieke deel van je site

- verander opnieuw de rechten van deze map naar 777 (9 vinkjes!)

- download het bestand config.php van je moodle-site

- wijzig dit bestand lokaal met bv. kladblok (slechts één regeltje wijzigen)

- upload deze gewijzigde config.php naar je site

 

--> het zou weer moeten werken

  3. Ik wist overigens niet eens dat je je webstek op deze manier kon
     benaderen via explorer, wel handig!

Benaderen via de internet explorer is handig voor "onderweg", maar FTP geeft

wel een stabielere gegevensoverdracht!


Groet, Rene en Kris

Gemiddelde van de beoordelingen:  -