Översättning av uppgiftsmodulen

Översättning av uppgiftsmodulen

av Gunilla Brattberg -
Antal svar: 7

Hej!

Jag har för en tid sedan uppgraderat min moodleinstallation från 1.9.7 till 2.5.2. Efter diverse strul har jag fått det mesta att fungera men nu upptäcker jag att uppgiftsmodulen (Assignment) inte är översatt till svenska trots att det svenska språkpaketet är installerat och att allt det övriga är på svenska. Hur kan det komma sig och vad kan jag göra åt det?

/Gunilla

Som svar till Gunilla Brattberg

Re: Översättning av uppgiftsmodulen

av Jeff Forssell -

Det har hänt en hel del och språkpakets översättning har inte hängt med.

Akut, och helt kontrollerat av dig, är möjligheten att lokalt översätta det som du känner störst behov av. Det är rätt enkelt. Stora svårigheter har varit att hitta vilken php fil man skall hitta strängen i. Jag har försökt dokumentera de tricks jag känner till.

http://docs.moodle.org/19/en/Translation#Translating_the_Moodle_interface_language_files_.28the_.22string.22_files.29   has the basic instructions, but I don't see the special finding tips I know I wrote somewhere.

I believe it was something in the error tracking display which would show labels of all the strings displayed on the screen.

hopefully everything you need will be in something like assignment.php, but do it through the interface described in the link above! (Don't go in and try to find the file by hand and raw edit it.)

Det är jättebra om du går  in i översättningsjobbet för standard paket. Det har fördel (förutom att det hjälper andra också) att du kan uppdatera ditt svenka språkpaket utan att riskera att tappa dina lokala ändringar.  http://docs.moodle.org/20/en/Translation

Som svar till Jeff Forssell

Svar: Re: Översättning av uppgiftsmodulen

av Gunilla Brattberg -

Tack, jag får tydligen läsa på och djupdyka i assignment modulen för manuell översättning vilket jag hoppades slippa.

/Gunilla

Som svar till Gunilla Brattberg

Re: Svar: Re: Översättning av uppgiftsmodulen

av Kerstin Namuth -

Hej Gunilla,

vilka delar av uppgiftsmodulen är inte översatta? Ha ni uppdaterat språkpaketet? Vi har Moodle 2.5 och vad jag kan se så är allt på svenska. Om du har upptäckt saker på engelska i deltagargränssnittet tipsa gärna!

Skulle det vara saker kvar på engelska så är det ju jättebra om man gör översättningen för den version man har och kommande versioner här i Moodle.org i "AMOS", under TRANSLATION. Då skickas det vidare till de svenska Moodlers med behörighet att lägga in det i det officiella språkpaketet. Då kan alla få det. 

(rätta mig nån om jag har fel)

/Kerstin

Som svar till Kerstin Namuth

Svar: Re: Svar: Re: Översättning av uppgiftsmodulen

av Gunilla Brattberg -

Hej!

Filen assign.php var inte översatt. Jag försökte hitta fram till hur jag skulle översätta den "centralt" men gav upp och översatte den i min moodleinstallation.

Hälsningar

Gunilla Brattberg

Som svar till Gunilla Brattberg

Re: Svar: Re: Svar: Re: Översättning av uppgiftsmodulen

av Kerstin Namuth -

Hej Gunilla,

nu ser jag vad du menar. Jag tror att det är uppdelat på ett annat sätt i AMOS än inne i ens egen Moodle. Men när jag kollar assign.php i vår Moodle 2.5xx så är allt översatt. Det kanske är så att ett gammalt språkpaket ligger kvar i din Moodle? 

Man hämtar nyöversatta strängar när man uppdaterar språkpaketet under Administration > Språk > Språkpaket. Det är inget som sker automatiskt, och jag tror att egna översättningar kan försvinna igen när jag hämtar ett nytt paket.

Kerstin

 

 

Som svar till Kerstin Namuth

Svar: Re: Svar: Re: Svar: Re: Översättning av uppgiftsmodulen

av Gunilla Brattberg -

Hej igen!

Minns jag rätt så hämtade jag aktivt det svenska språkpaketet. Nu funkar det i alla fall för mig och tydligen även för dig.

Hälsningar

Gunilla