Test met 'bijzondere' scores

Test met 'bijzondere' scores

door Mijke van Poppel -
Aantal antwoorden: 1

Hoi hoi,

Ik ben onlangs begonnen met het plaatsen van een aantal cursussen in Moodle.

Ik wil in Moodle graag een leerstijlen-test maken met meerkeuze vragen, waarbij een keuze voor een bepaald antwoord een score kan geven in een bepaalde categorie. Ik kan bij de standaard tests/opdrachten in Moodle alleen maar 'normale' score mogelijkheden vinden, waar uiteindelijk één totaalscore wordt berekend. 

De bedoeling is dat ik voor elke leerstijl (waarvan er bijvoorbeeld 4 verschillende zijn) een aparte score krijg. Als je bij vraag 1 bijvoorbeeld antwoord A selecteert, moet dat een punt geven voor leerstijl X, selecteer je B dan komt er een punt bij leerstijl Y.

In Excel heb ik zoiets al gemaakt en dat werkt prima. Nu is het de bedoeling dat ik een cursus aanmaak in Moodle met als één van de opdrachten deze test. Ik heb me helemaal sufgezocht op internet, maar kan gewoon de juiste zoektermen niet bedenken voor zo'n soort test (of vooral zo'n soort scoresysteem).

Op dit moment heb ik de test in Excel als download in de opdracht gezet en moeten de deelnemers de test na het maken weer uploaden naar Moodle, maar dat is natuurlijk nogal omslachtig (en bovendien vind ik het zelf erg slordig).

Is het mogelijk om een dergelijke test in Moodle te maken? En zo ja, moet ik voor het ontwikkelen daarvan aparte software in huis halen (en uiteraard: welke dan)?

Alvast bedankt voor het meedenken,

Mijke

 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Mijke van Poppel

Re: Test met 'bijzondere' scores

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers

Hallo Mijke,

Ik denk niet dat met Moodle exact wat jij wil mogelijk is. Ik vrees dat je daar statistische software voor nodig hebt - zie http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_statistical_packages

Wat wel kan, is dat je je antwoorden een punt per beoogde categorie geeft, vb de antwoorden voor categorie A geeft je 1 punt, die voor categorie B geef je 2 punten, ... Je vraag zet je dan op 4 punten. Je laat je leerlingen nooit de scores zien, alleen de feedback.

De feedback die je geeft, kun je regelen per totaalcijfer: wie tussen 40 en 50 haalt, krijgt als feedback te zien: leerstijl A, wie tussen 51 en 65 leerstijl B, enz.

Zelf kun je naar de analyse van de test kijken om wat meer zicht te krijgen op welke vragen hoe geantwoord wordt. 

Niet ideaal, maar het is een mogelijke oplossing glimlach

Vriendelijke groet

Koen

Gemiddelde van de beoordelingen:  -