Hoe cijfers per onderwerp van een toets bepalen?

Hoe cijfers per onderwerp van een toets bepalen?

door Dirk Jan Smids -
Aantal antwoorden: 1

Ik wil graag bij een toets, waar 6 onderwerpen moeten worden getoetst, per onderwerp een score krijgen van mijn deelnemers. Hoe kan ik dat doen? Nu krijg ik een totaalcijfer, en per vraag de score.

Ik denk zelf aan het opslaan van vragen per onderwerp in categorieën, en dat Moodle dan per categeorie een cijfer bepaalt. Of is er wellicht een andere mogelijkheid? Nu doe ik het zo dat ik 6 kleine toetsen maak. Dat is niet praktisch.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Dirk Jan Smids

Re: Hoe cijfers per onderwerp van een toets bepalen?

door Pieter van der Hijden -

Beste Dirk Jan,

In de nieuwere Moodle-versies zitten nieuwe beoordelingsmechanismen (rubrieken en marking). Je kunt die in ieder geval gebruiken bij assignments. Of je er ook iets mee kunt bij toetsen heb ik nog niet kunnen uitzoeken.

Hier is info over rubrieken en marking uit de handleiding "Moodle 2.3 update voor docenten":

Rubrieken - Rubrieken zijn benamingen voor deelcijfers bij een Assignment. Stel u hanteert impliciet verschillende criteria voor het beoordelen van een assignment (los van competenties). U kunt deze dan expliciet maken in de vorm van rubrieken. Moodle documenteert vervolgens uw beoordelingsproces tot op detailniveau en voert automatisch de berekening van het eindcijfer voor het Assignment uit. De procedure om een en ander op te zetten gaat als volgt:

  1. Geef bij het opzetten van een Assignment eerst aan welke puntenrange u wilt hanteren (cijferschaal).
  2. Zet de beoordelingsmethode op "Rubric".
  3. Vul de andere gewenste instellingen in.
  4. Klik uiteindelijk op "Bewaar de wijzigingen en toon".
  5. U krijgt het formulier "Geavanceerd beoordelen" te zien.
  6. Kies voor "Definiëer een nieuw beoordelingsformulier".
  7. Vervolgens kunt u criteria opgeven (de rubrieken) en bij elk criterium een aantal niveau's definiëren en aan elk daarvan een aantal punten koppelen.
  8. U kunt ook nog een aantal opties instellen die te maken hebben met het al dan niet uitleggen (en zo ja het moment waarop) van de beoordelingsmethode aan de studenten.
  9. U kunt het beoordelingsformulier als concept bewaren of definitief maken.
  10. Zodra u het werk van de studenten gaat beoordelen, zult u merken dat u geen cijferwaarde hoeft in te vullen. U krijgt wel uw beoordelingsformulier te zien en dient daar per criterium het aangetroffen niveau aan te klikken. De scores die u aanklikt worden opgeteld en omgerekend naar de cijferschaal die u had opgegeven. Dat leidt tot het eindcijfer voor het Assignment. Indien van toepassing, kunt u ook nog competenties scoren.

Marking - Marking lijkt sterk op het werken met rubrieken. U geeft ook weer criteria op. U gaat echter geen niveau's bij de diverse criteria bepalen. In plaats daarvan stelt u een maximaal te behalen aantal punten voor elk criterium vast. Bij de beoordeling kunt u dan voor elk criterium een schaal van 0 tot het opgegeven maximum aantal punten hanteren.

Succes!

Pieter van der Hijden
Sofos Consultancy

Gemiddelde van de beoordelingen:  -