Koppeling Magister - Moodle

Koppeling Magister - Moodle

door Kees Koopman -
Aantal antwoorden: 19

Beste mensen,

Wij gebruiken vestigingsbreed Moodle als ELO en synchroniseren op dagelijkse basis de gegevens uit Magister met die van Moodle.

Nu hebben wij het benaderen van de Magisterdatabase en het klaarzetten van updatebestanden voor Moodle uitbesteed aan een externe partij.

Stel dat we onze horizon willen verbreden (cool), welke bedrijven zijn er binnen deze community bekend die deze synchronisatiekoppeling voor ons kunnen verzorgen? Of kunnen we dit mogelijk zelf?

Met vriendelijke groet,
Kees Koopman.

 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kees Koopman

Re: Koppeling Magister - Moodle

door jorg duitsman -

Beste Kees,

Wij hebben de koppeling laten realiseren door Tools4ever. Zij hebben ervoor  gezorgd dat al onze klassen en klusters vanuit magister in moodle staan. Ik heb aan hen ook gevraagd of het mogelijk is om de agenda te synchroniseren met de kalender binnen moodle. Ook hiermee gaan ze aan de slag. 

 

Groet Jorg Duitsman

Van Maerlantlyceum

Eindhoven

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op jorg duitsman

Re: Koppeling Magister - Moodle

door Kees Koopman -

Hallo Jorg,

T4E is ons bekend. Samen met onze Moodle-provider werken zij aan de invoer van het huiswerk uit Magister richting Moodle.

Hosten jullie Moodle in eigen beheer?

Met vriendelijke groet,
Kees Koopman
Coördinator ICTO havo/vwo
CSG Jan Arentsz Alkmaar.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kees Koopman

Re: Koppeling Magister - Moodle

door jorg duitsman -

Ben benieuwd of de koppeling huiswerk magister naar moodle al klaar is en werkt. Ik hoorde dat er al een test was gedaan bij jullie school. Ben benieuwd naar de ervaringen.

 

Groet Jorg

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op jorg duitsman

Re: Koppeling Magister - Moodle

door Kees Koopman -

Hallo Jorg,

Wij zijn ook erg benieuwd. De standaard die ik zelf hanteer voor snelle service wordt niet gehanteerd door de koppelende partij. Mijn initiële vraag naar andere partijen kwam niet uit de lucht vallen.

Maar ... komende week zal het dan toch gebeuren (afspraak was september 2012). Je hoort van mij.

Groet, Kees.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kees Koopman

Re: Koppeling Magister - Moodle

door jorg duitsman -

Wil graag met je samenwerken in dit "project". Ben ook op zoek naar een goede koppeling en wil graag bedenken hoe we dit als school kunnen gaan inzetten.

 

Groet Jorg

van Maerlantlyceum Eindhoven

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op jorg duitsman

Re: Koppeling Magister - Moodle

door Richard van Iwaarden -

Wij zijn ook geinteresseerd in de koppeling van de Magister agenda richting de Moodle agenda.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Richard van Iwaarden

Re: Koppeling Magister - Moodle

door Kees Koopman -

Zo gauw ik meer weet kom ik terug.

Trouwens, misschien sowiezo ´n idee om elkaar eens te ontmoeten rondom Moodle in het onderwijs? Wat doen jullie, hoe reageren de secties/collega's, welke vakken zijn het actiefst, wat zijn winning strategies? Mooie succesverhalen? Valkuilen?

Groet,

Kees.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kees Koopman

Re: Koppeling Magister - Moodle

door Richard van Iwaarden -

Hoi Kees,

Daar hebben we NedMoove toch voor? Ik probeer de jaarlijkse bijeenkomst in ieder geval nooit te missen.

www.nedmoove.nl

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Richard van Iwaarden

Re: Koppeling Magister - Moodle

door Kees Koopman -

Hai Richard,

Daar heb je geen ongelijk, maar bij NedMoove gaat het volgens mijn meer over de mogelijkheden etc. van Moodle zelf dan over het maken van mooi onderwijs (met Moodle).

Of heb ik het erg mis en gewoon de afgelopen keren liggen slapen?

Groet, Kees.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kees Koopman

Re: Koppeling Magister - Moodle

door Pieter van der Hijden -

Het gaat bij Ned-Moove om didactiek, techniek en organisatie; meestal verdeeld over verschillende parallelsessies.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Pieter van der Hijden

Re: Koppeling Magister - Moodle

door Arnout Vree -

Ik zal (in mijn rol als voorzitter van Ned-Moove) dit meenemen naar het bestuur en bij de organisatie van de Moodlemoot op 29/5 hier rekening mee houden.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op jorg duitsman

Re: Koppeling Magister - Moodle

door Kees Koopman -

Jawel, er gloort hoop aan het einde van de tunnel.

Ik krijg al huiswerkinformatie door vanuit Magister in een testomgeving van Moodle.
Nu nog finetunen en zo en de vinger achter alle mogelijkheden krijgen.

Wordt vervolgd.

Kees.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kees Koopman

Re: Koppeling Magister - Moodle

door jorg duitsman -

Volgende week beginnen bij ons de lessen weer en ik zou het heel fijn vinden als de koppeling nu werkt. Kun je me vertellen hoe dat ik dat zichtbaar maak in de kalender van moodle. Ik las op de site van avetica dat het inmiddels mogelijk zou moeten huiswerk in de agenda van moodle te tonen maar hoe?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kees Koopman

Re: Koppeling Magister - Moodle

door Richard van Iwaarden -

a jie 't eh mok 't ok eh

Oftewel goed Zeeuws voor: als jij het hebt moet ik het ook hebben!

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Richard van Iwaarden

Re: Koppeling Magister - Moodle

door Kees Koopman -

Hallo Richard en Jorg,

Net voor het bijna letterlijk sluiten van de schooldeuren vóór de vakantie is een en ander opgeleverd. De ultieme tests doen we in september 2013 (dan is er tenminste weer huiswerk).

Het is een behoorlijke lijdensweg geworden, zo al met al.

Eerst moet de info uit Magister gehaald worden. Schoolmaster is niet echt heel helder over de databasestructuur en de mannen die het zouden moeten doen  ... nou ja ... het lijkt nu goed te gaan.

Daarna worden er huiswerkitems uit Moodle getrokken en vergeleken met Magister. Daarna gaat er een update van de huiswerkitems naar Moodle. Zoiets.

In een huiswerkblok wordt per individuele leerling het huiswerk getoond.

Volgens mij een klus voor 'n paar mooie middagen voor 'n beetje handige programmeur; bij ons duurde e.e.a. bijna 'n jaar (de initiële oplevering was bedacht in september 2012).

Als je hieruit afleidt dat er sprake is van enige frustratie, dan heb je dat goed gelezen glimlach.

Maar goed, er komt een nieuw schooljaar aan: we gaan het meemaken! Yoechee!

Ergo: je moet een aantal data uit de Magisterdatabase trekken en deze vergelijken met aanwezige items in Moodle, daarna stream je huiswerkupdates in een aparte tabel binnen Moodle. En dan heb je het huiswerkblok nodig om het te presenteren.

Ik wil ook graag het huiswerk in de agenda (denk ik). 'n Mooi punt om komend schooljaar mee aan de slag te gaan.

Groet,

Kees.

 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kees Koopman

Re: Koppeling Magister - Moodle

door Jan Kouwenhoven -

Collega's,

Wij worden, Het Stedelijk Lyceum, Enschede , sinds afgelopen schooljaar gehost, met afspraken over het laten maken van dit soort mogelijkheden.

Enkele zaken die we hebben laten ontwikkelen:

Een PDF afdruk van een cursus

Een PDF afdruk van alle cursussen van een leerling over een gekozen week

Een account voor ouders, daarmee kunnen ouders de cursussen van hun kinderen inzien ,zonder er in te kunnen werken of wijzigen.

Een koppeling met Magister, die dynamische sitegroepen op klas en zelfs op clusterniveau aanmaakt voor cursussen.

Dit soort koppelingen worden door de Hostingpartner, tegen een vergoeding, ontwikkeld en zijn in principe vrij om door andere partijen gebruikt te worden. (open source). De codes zijn via mij verkrijgbaar, mailtje aan eloteam@hetstedelijk.nl is genoeg om contact op te nemen.

Een van de wensen is om agenda en roosters te kunnen synchroniseren vanuit Magister.

Misschien willen jullie helpen met de codes om meer gegevens uit Magister te halen?

 

Groet

 

Jan Kouwenhoven 

Applicatiebeheerder Moodle

 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan Kouwenhoven

Re: Koppeling Magister - Moodle

door Kees Koopman -

Hi Jan,

Wij zitten midden in de Moodle-overgang van hostingpartner A naar B. Ons LAS is Magister. Wat dat betreft hebben jullie en wij enige overeenkomst.

Ook wij zien graag enige koppelingen tussen Magister en Moodle waarbij het huiswerk er één van is.
Hebben jullie e.e.a. al werkend op een acceptabele manier? Als apart blok of in de agenda/kalender?

Groet, Kees.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kees Koopman

Re: Koppeling Magister - Moodle

door Jan Kouwenhoven -

Hallo Kees,

 

Helaas hebben we nog geen goede oplossing gekregen van onze hosting partner.

Zelf kan ik daar als applicatie beheerder niets mee en moet ik afwachten.

Wij zagen graag de roosters gekoppeld en vooral dan de dagroosters / wijzigingen dat die in de Moodle agenda door leerlingen en ouders opgevraagd kunnen worden. 

 

Groet

 

Jan Kouwenhoven

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kees Koopman

Re: Koppeling Magister - Moodle

door Richard van Iwaarden -

Ik ben in Magister nog geen webservice tegengekomen waarmee je huiswerk uit een agenda kunt halen. Misschien maatwerk?

Daarnaast roosteren wij met UNTIS. Het is wel mogelijk om de roosters van Untis in Moodle te krijgen.

Wat ik ook voor een docent heb geregeld is een gezamenlijke cursusagenda. De agenda die bij die cursus hoort staat in Google Apps. Je kunt dus rechten op de agenda uitdelen en in de Moodlecursus zie je dan de afspraken verschijnen.

Wat dus theoretisch zou kunnen (weet niet hoeveel werk dit is) is UNTIS via ICAL naar Google te sturen, en in Moodle de Googleagenda's synchroniseren met de Moodleagenda's.

Dit alles is bij ons wel iets meer op een lager pitje gekomen. We gebruiken Moodle voornamelijk voor ons MBO en daar ga je steeds meer naar individuele roosters toe. Op het VO is dat een ander verhaal uiteraard.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -