Systeemvereisten Moodle 1.9.12+

Systeemvereisten Moodle 1.9.12+

door H Saris -
Aantal antwoorden: 6

Beste lezer,

Ik krijg regelmatig meldingen van cursisten dat ze niet meer bij hun cursus kunnen inloggen. Cursisten krijgen een nieuw wachtwoord, in eerste instantie lukt het wel om in te loggen en na verloop van tijd niet meer. Waar ligt dan het probleem? Zijn er bepaalde systeemvereisten van de computer waar cursisten mee werken en waar kan ik die dan vinden? Ligt het aan inschakelen cookies op hun computer, browsers die wel of niet werken, beveiligingsinstellingen op hun computer... Of ligt het probleem bij de instellingen van Moodle? Dit lijkt mij vreemd omdat andere cursisten binnen een cursus geen probleem hebben. Wie kan mij helpen?

Hetty Saris

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Saris

Re: Systeemvereisten Moodle 1.9.12+

door Jan Lange, de. -

Dag,

Controleer de instellingen.
Ga naar je cursus. Klik op wijzig cursus instellingen. Scroll naar aanmeldingen. Controleer de gegevens. Bijvoorbeeld: aanmeldingsperiode.
Bedoel je met wachtwoord de cursussleutel?

Gr./J.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan Lange, de.

Re: Systeemvereisten Moodle 1.9.12+

door H Saris -

Beste Jan,

Bedankt voor je reactie. Ja, ik bedoel de cursussleutel. Hierbj een schermafbeelding.

Lijkt me dat de instellingen toch goed staan?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Saris

Re: Systeemvereisten Moodle 1.9.12+

door Jan Lange, de. -

Volgens mij staan deze correct.

Mogelijk door de algemene instelling: afmelden.

Zoek in site beheer op: afmelden. Controleer de duur. Of betreft het personen die regelmatig de site bezoeken? dan....geen idee!

Gr./J.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Saris

Re: Systeemvereisten Moodle 1.9.12+

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers

Ik heb nog geen courante browser tegengekomen waar Moodle niet mee werkt (Firefox, IE, Chrome, Safari, Opera, ...)

Cookies moeten ingeschakeld zijn (voor de sessie).

Werk je met de ingebouwde Moodle authenticatie of een koppeling met LDAP/AD? Daarin kan een wachtwoord vervallen, met Moodleauthenticatie niet.

Je kunt je logs bekijken: moodle/report/log/index.php?id=1 en dan sitefouten kiezen. Misschien maken je gebruikers echt wel typfouten bij het ingeven van het wachtwoord...

Gebruik je de databank voor sessieinformatie (moodle/admin/settings.php?section=sessionhandling)?
Zo ja, zet dat dan af als je niet meer dan één webserver hebt voor je databank. Als je dat wel hebt, controlleer dan of je soms connectieproblemen hebt door een overbelaste databank.

In dezelfde sfeer: vraag je gebruikers exacte tijden wanneer het mislukt en controleer je serverbelasting op dat moment - er zijn wel wat scriptjes op het net waarmee je bijvoorbeeld elke minuut je belasting in een bestandje kunt zetten met een timestamp erbij. 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Systeemvereisten Moodle 1.9.12+

door H Saris -

Beste Koen,

Bedankt voor je reactie. Ik ga me eens verdiepen in wat je beschreven hebt.

Waar kan ik dit vinden:  ' ingebouwde Moodle authenticatie of een koppeling met LDAP/AD' ?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -