Voorlezen van tekst

Voorlezen van tekst

door Richard van Iwaarden -
Aantal antwoorden: 3

Is er een (gratis?) Nederlandse versie van texttospeech (TTS) beschikbaar in Moodle?

Ik zag deze plugin, heeft iemand hier ervaring mee?

Waar ik naar zoek is een simpele maar natuurlijke voorleesstem voor tekst in Moodle.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Richard van Iwaarden

Re: Voorlezen van tekst

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers

Hallo Richard,

Ik heb daar enkele jaren geleden eens goed naar gezocht. Er zijn tekst2speach engines gratis ter beschikking, maar geen Nederlandse stempakketten. Wij gebruiken op school Sprint (er bestaan er nog andere), wat duur is en nogal wat gedoe vraagt voor licentiebeheer op server (sommige bedrijven investeren blijkbaar ongeveer evenveel in beveiliging van hun licenties dan in de software zelf), geen integratie heeft met open source producten (integreert enkel in MS Office droevig)...Wij zetten al onze documenten om in PDF om met die software te laten voorlezen - dat gaat wel (downloaden, openen met... )

Het doet me dan ook pijn in het hart, te zien dat ouders van bijvoorbeeld dyslectische kinderen in België en Nederland massaal investeren in die software, terwijl het nuttiger besteed geld zou kunnen zijn om eens een rechtenvrij Nederlands taalpakket voor een open source oplossing te laten maken. Dat pakket zou dan kunnen herbruikt worden in Simplespeak toepassingen. Misschien zijn er ondertussen initiatieven genomen - ik hoop het.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Voorlezen van tekst

door Richard van Iwaarden -

Hoi Koen,

Hier precies hetzelfde. Wij gebruiken nu Kurzweil op onze scholen, altijd een hoop gedoe met licenties etc. Ook hier worden PDF documenten gemaakt en die worden door Kurzweil voorgelezen.

Ik wil gewoon een 'lees voor' knop in Moodle.. en volgens mij moet dan inmiddels kunnen. De stemmen zijn ook veel beter geworden. Heb je deze stem al gehoord:

http://www.fluency.nl/

Toch heel wat beter dan de Microsoftstem glimlach Oh, en ze hebben Drik speciaal voor jou toegevoegd!

Gemiddelde van de beoordelingen:  -