gebruikers koppelen aan categorie ipv cursus

gebruikers koppelen aan categorie ipv cursus

door Gerben ter Beek -
Aantal antwoorden: 10

Even een aantal feiten:
Wij werken op onze school met Moodle 2.0. In onze Moodle zitten 1100 gebruikers, leerlingen en docenten. Nu wil ik een aantal cursussen maken waar alleen docenten toegang tot mogen. Ik vind het omslachtig om per cursus 150 docenten te selecteren als gebruiker.
Vraag 1: hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Vraag 2: kan ik gebruikers koppelen aan categoriën ipv aan cursusssen?
 
Ben benieuwd naar jullie reacties!

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Gerben ter Beek

Re: gebruikers koppelen aan categorie ipv cursus

door Richard van Iwaarden -

Hoi Gerben,

Er zijn 2 manieren.

1. Maak een cursus met daarin alle docenten, noem deze 'docentenkamer'. Zet er een forum in voor de roddels en een leuk fotoboek van de bedrijfsuitjes glimlach

2. Maak de cursussen waarin alleen de docenten mogen aan als meta-cursus. Hoe het precies gaat in Moodle 2.0 moet ik je schuldig blijven, wij werken nog met 1.9. Maar je kunt daar aangeven of een cursus een meta-cursus is. Vul je daar 'ja' in, dan krijg je onder 'beheer' een extra optie: Onderliggende cursussen.

Met deze optie kun je gebruikers van een andere cursus 'erven'. Dus maak een aantal cursussen aan met bv. 'school procedures' en erf de rechten uit de docentenkamer. Wie in de docentenkamer zit, heeft recht op de 'procedures'.

Je kunt trouwens ook rechten uitdelen op categorie niveau. Rechtsboven zie je 'rollen toewijzen' als je in een categorie zit. (1.9)

Succes,

Richard.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Gerben ter Beek

Re: gebruikers koppelen aan categorie ipv cursus

door Kris Gonnissen -

Het is niet helemaal een antwoord op jouw vraag, maar je kan kan op deze manier wel makkelijk alle leerkrachten OF alle leerlingen selecteren: leerkrachten en leerlingen hebben bij ons een andere domeinnaam in hun e-mailadres( @sint-godelieve-instituut.be voor leerkrachten en @sgi-mail.be voor leerlingen).

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: gebruikers koppelen aan categorie ipv cursus

door Bea Stephan -

Het koppelen van leerlingen of docenten aan een categorie heeft als gevolg dat deze deelnemers in iedere cursus verschijnen die jij vervolgens aanmaakt.

Dat is fijn, maar kan ook vervelend werken als je naderhand een andere cursus wilt toevoegen.

Waarom werk je niet met een sleutel voor de 'docentenruimte' en laat hen zichzelf aanmelden?

Het laten 'aanmelden' met of zonder sleutel werkt goed en scheelt een hoop werk. Wil je toch lijsten met deelnemers invoeren dan zou je eens kunnen testen met importeren. Ik weet dat dit kan, nog niet geprobeerd.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Bea Stephan

Re: gebruikers koppelen aan categorie ipv cursus

door Ger Tielemans -
Docenten op categorie niveau toewijzen levert inderdaad veel te volle schermen op, bijvoorbeeld op de my page.

Maar als ik terugga naar je oorspronkelijke vraag:

"..Nu wil ik een aantal cursussen maken waar alleen docenten toegang tot mogen. Ik vind het omslachtig om per cursus 150 docenten te selecteren als gebruiker"

Dan kun je ook het gebruik van batch-jobs overwegen.

1. vraag aan de schooladnminstratie een excel uitdraai met de info:

voornaam,achterrnaam,gebruikersnaam

(ik neem aan dat je met dezelfde gebruikersnaam in moodle inlogt)

2. voeg daar in excel kolommen met "repeterende inhoud" aan toe:
voornaam, achterrnaam, gebruikersnaam, cursus1, statusdeelnemer1, cursus2, statusdeelnemer1, etc

(voor uitleg over de naamgeving en vele mogelijkheden klik onder sitebeheer>>gebruikers>>gebruikers>>uploaden op het vraagteken)

3. exporteer dit als een komma gescheiden bestand (CSV)

4. lees dit bestand in dat uploaden menu in (mooie optie is dat lje eerst kunt "proef inlezen"

5. bewaar je bestanden goed, want volgend jaar kun je ze weer gebruiken voor het toeveoegen MAAR OOK verwijderen van docenten.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Gerben ter Beek

Re: gebruikers koppelen aan categorie ipv cursus

door Rob Jansen -

maak een site groep aan, deze wordt ook direct in cursussen bijgewerkt bij een mutatie.

sitebeheer-gebruikers-gebruikers-site groepen
maak je groepen aan.
vervolgens voeg je met 1 handeling een hele groep/klas toe aan een cursus.
ga in een cursus naar instellingen gebruikers-aangemelde gebruikers en klik in het midden op site groep aanmelden

Ik doe dit voor school met klas1a klas 1b etc maar ook met de hele eerste klas (klas1) 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Rob Jansen

Re: gebruikers koppelen aan categorie ipv cursus

door mirjam roos -

Is dit mogelijk bij moodle 2.1 of ook bij eerdere versies?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op mirjam roos

Re: gebruikers koppelen aan categorie ipv cursus

door Virgil Ashruf -

Het is mogelijk vanaf Moodle 2. Helaas zijn site-groepen (cohorts) nog niet aanwezig in Moodle 1.9x

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Rob Jansen

Re: gebruikers koppelen aan categorie ipv cursus

door Isabelle Langeveld -

Beste Rob,

Klopt het dat jij al op 2.0 of hoger zelfs zit?

Werk jij ook met bulk uploads in excel/csv om leerlingen direct in een sitegroep te stoppen?

Dat zou ik namelijk graag voor elkaar krijgen en ze dan ook nog direct in een cursuscategorie inschrijven zodat ze meteen in alle kindcursussen zijn ingeschreven.

Ben jij al zover?

Ik lukt mij nog niet om de csv-upload zoals hij hier wordt uitgelegd door Gisele Bruggen voor elkaar te krijgen (onderaan): http://moodle.org/mod/forum/discuss.php?d=163265  

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Isabelle Langeveld

Re: gebruikers koppelen aan categorie ipv cursus

door Bea Stephan -

Moodle 2.1.1+ Werk prima. Onder Instellingen, Cursusbeheer, Gebruikers, Aanmeldingsbeheer (in de cursus die deelnemers erft, kind).

Kies je bij 'Aanmeldingswijze toevoegen' voor 'course metalink' en vervolgend voor de cursus waarvan je deelnemers erft (ouder).

Ik heb de oudercursus zo ingesteld dat iemand zichzelf moet melden met een sleutel. Is ie in deze cursus ingeschreven, dan volgt dit automatisch voor de onderliggende cursussen (zelf aanmelden staat in die cursussen uit)

In de cursus instelling zit de optie

Groepen; Groepsmodus, Forceer groepsmodus, Standaardgroepering.

Maar dit heb ik nog niet geprobeerd.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -