cursusnummer

cursusnummer

door Guido van der Waals -
Aantal antwoorden: 8

Wanneer ik met een bestandsbeheerprogramma opde server kijk waar moodle ligt zie ik heel veel mappen met getallen. Ik moet de map in, om te achterhalen welk vak bij die map hoort. Op een grote scholengemeenschap ben je dan snel de draad kwijt.
Daarom de volgende vraag:

Wie weet hoe ik snel kan achterhalen welke coursenumbers corresponderen met welke vakken.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: cursusnummer

door Herman van Keulen -

Hallo,
Dat probleem heb ik ook wel een beetje. Via phpmyadmin kan ik wel in de course_table kijken.
Maar zou mooier en gemakkelijker zijn als dit anders kan.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Herman van Keulen

cursusnummer kan je lezen in adresbalk

door Jan Dierckx -
Dit nummer kan je aflezen in de adresbalk. Als je bijvoorbeeld naar de Engelstalige Using Moodle course gaat, dan zie je in de adresbalk staan:
http://moodle.org/course/view.php?id=5
Voor de nederlandstalige Moodle (waar ik eigenlijk eens wat vaker zou moeten langsgaan blush) is dit : http://moodle.org/course/view.php?id=13
Dit id is dus het nummer dat je zoekt.

Hetzelfde truukje kan je gebruiken om userid te vinden / het nummer van een bron of forum / enz...

Net ontdekt, en misschien nog makkelijker:
open de bladzijde http://moodle.org/course (of dezelfde bladzijde in je eigen moodle) en beweeg je muis over die vakken waarvan je het nummer wil vinden. Je browser geeft dan in een tooltip het id weer.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Herman van Keulen

Re: cursusnummer

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
  Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom je dat zou willen weten?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: cursusnummer

door Herman van Keulen -

Hallo Koen,

Ik wil leerlingen uit klassen/groepen enquets in laten invullen. Deze wil verder via queries en phpmyadmin laten bewerken zodat ik mooie rapporten kan krijgen.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Herman van Keulen

Re: cursusnummer

door Ger Tielemans -

Je kunt het department veld van de persoonlijke pagina gebruiken voor de klassecode van de leerling. (Wij halen dit via LDAP uit de schooladmin.)
Dit veld kun je toevoegen aan de diverse overzichten van quizz, bv:

1.4.3 is erg afwijkend van oudere versies, in oude versie 1.4.1+ :

in /mod/quizz/report/simplestat/report.php:

voeg bovenaan ergens in:

 $data[$user->id]->stamgroep = $user->department;//gt

===============================================================

Voeg in de kop van de Excel-tabel (names of all the fields) een kolomnaam in:

$myxls->write_string(0,1,"klas");

en in het blok van de user data:

$myxls->write_string($row,1,$data[$userid]->department);

en in de resultaat lijn onder die kolom ook nog:

$myxls->write_string($row,1,"-----");

========================================================

En doe hetzelfde in de scherm-html-weergave:

voeg in in de kop:

echo "<th  title=\"$title\">Groep</th>";//gt

en in het datablok:

echo "<th title=\"$title\">".$data[$userid]->stamgroep."</th>";//gt

en voeg in in de laatste regel een nieuwe kolom-voet:

<th title=\"$title\"><font size=-3> 2004/2005 </font></th>

(tekst wordt dan leerjaar 2004/2005 ...of kies iets anders)

enz...

(tekstdata is met spaties te los van opzet, doe ik niet, of ik moet het met scheidingscomma's opvullen)

====================================================

in 1.4.3 heb ik al snel dit voor html en excel nu ook zo aangepast

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: cursusnummer

door Guido van der Waals -

Hallo Koen,

Eerst maar eens een bedankje voor alle arbeid van jou en andere vrijwilligers. Ik heb er heel veel profijt van.

"Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom je dat zou willen weten?"

Ik werk momenteel met twee verschillende moodles. Eén wordt niet doormij beheerd maar door mijn school. De manier waarop de moodles werken/ niet werken is heel verschillend. Op de moodle van mijn school werkt de peer-evaluatie niet goed. Nu heb ik van het bijbehorende vak een backup gemaakt. met behulp van het sitemanager programma FileZilla zou ik graag de inhoud van dat vak willen brengen naar mijn "eigen Moodle". Zodat ik kan kijken of de peerevaluatie daar wel werkt. Of doe ik dit zowiezo klungelig?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: cursusnummer

door Herbert Keijers -
Hallo Guido,
Best is niet zo te werken maar gebruik te maken van de ingebouwde backup/restore functie in Moodle.
Je maakt een backup van een cursus in de ene Moodle en met de restore functie van de andere Moodle zet je alles terug.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: cursusnummer

door Jan Dierckx -
Alleen de bestanden overbrengen heeft geen enkele zin, omdat heel wat informatie in de database is opgeslagen. Bovendien zou je dan ook al de id's van de leerlingen moeten aanpassen. Onbegonnen werk, Herbert's oplossing is de enige haalbare.

Zelf heb ik het truukje één keer nodig gehad, toen een leerling een word bestand had doorgestuurd met een raar teken in de titel. Moodle had dit correct geupload, maar downloaden was niet meer mogelijk. Nummer van vak/nummer van leerling opgezocht en dan met filezilla de naam wat aangepast.
Stom dat ik vergeten ben om welk teken het gaat, anders had ik het aan dce ontwikkelaars kunnen melden zodat het in de toekomst niet meer gebeurt.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -